Gå til innhold

Hvor mye og hvilke olje anbefaler dere til S4?

Ranger emnet

Snakey

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpt meg Audi S4 92 sedan idag.

og tenkte eg skulle bytte olje i morgen (olje+filter)

skal på laaaang ferie tur og vil sikre meg mest mulig.

Hvilke olje anbefaler dere og hvor mye olje går det på denne 2.2Turbo motoren?

Bilder kommer med tiden :cocain:

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER :)

Ca 4,5 liter. Til normal kjøring bør du ha en olje som ikke er for tykk når den er kald og ikke for tynn når den er varm. Anbefaler Mobil1 5w-50 til vanlig bruk, 10w-60 til racingbruk og kun det!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy varmviskositet benyttes i hovedsak i de tilfeller hvor motoren er svært slitt eller ved langvarig racing hvor olja risikerer å bli spedd ut av bensin. Viskositeten beskriver oljas interne friksjon eller pumpbarhet og sier ikke noe om kvaliteten på olja. Dess høyere varmviskositet, dess større vil også motstanden bli i motoren, med redusert effekt og øket drivstofforbruk som følge.

Til vanlig bruk vil jeg anbefale deg å benytte den viskositeten som fabrikken foreslår, men heller velge en ekte fullsyntetisk olje av beste kvalitet, slik som f eks de beste Mobil 1-oljene.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Har ikke sovet på to dager pga har gledet meg sånn til å få den!

men selvfølgelig røk trykkslangen inn til intercooler under. fra alurøret som går på tvers.

Og det MÅ fikses i morgen...

tenker eg må inn til TESS og se ka de har å tilby for å erstatte.

Noen som har noen NØYAKTIGE mål av slangen? eller er det greit med ca mål som 22,5cm lang og 6 cm diameter på ene siden og 7 cm på andre siden?

Tviler på at møller i fjøsangerveien har sånt på lager?

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Etter at eg har byttet olje og kjørt litt med den mobil1 5w50 oljen, så har motoren begynt å tikke mer og mer. bekymrer meg litt. Bør eg bytte til en tykkere olje?

og kan noen fortelle meg hva det vil koste sånn ca å få byttet ventiler/tetninger/fjærer (det som må til for å få slutt på tikkingen...)?

er det vanlig at disse AAN motorene tikker med 218000km bak seg?

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at eg har byttet olje og kjørt litt med den mobil1 5w50 oljen, så har motoren begynt å tikke mer og mer. bekymrer meg litt. Bør eg bytte til en tykkere olje?

og kan noen fortelle meg hva det vil koste sånn ca å få byttet ventiler/tetninger/fjærer (det som må til for å få slutt på tikkingen...)?

er det vanlig at disse AAN motorene tikker med 218000km bak seg?

Mobil1 5W-50 har god renseeffekt slik at koks og avleiringer i motoren fjernes. Slitte ventilløftere der slik "møkk" hjelper til med "å holde tett", har flere ganger tidligere begynt å tikke litt etter bruk av bedre oljer eller innvendig motorvask. Har oljen din blitt fort mørk på farge? Når tikker den, når den er varm eller kald? Og ja, oljen er tykk nok, er ikke det som er problemet.

Om motoren ikke bruker olje så trenger du ikke skifte tetningene, og fjørene har intet med tikkingen å gjøre. Du trenger, om nødvendig, kun skifte løfterene.

På min 2.3 skiftet jeg løfterene på 170' km, de tikket da noen sekunder rett etter oppstart, men kun da. Etterpå kan bilen stå i ukesvis uten ett eneste tikk ved oppstart (bruker Mobil1 5W-50). Løfterene er en slitedel som må byttes, gjerne etter 200' km eller når de begynner å tikke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, oljen har blitt fort mørk, (veldig fort i forhold til mine andre biler)

Når jeg starter den kald, er det 1-2 sekunders tikking, så blir det litt mer stille i en kortere periode (har ikke akkurat tiden, men alt fra 30 sek til 90sek. så kommer tikkingen mer og mer tilbake etterhvert som motoren/oljen blir varmere.

Hvis eg gir ekstra godt på en kjøretur, (selvfølgelig etter motoren har blitt god og varm..) slik at tempen på oljen er litt varmere enn med vanlig kjøring, da merker jeg tikkingen enda mer.

Hva ca koster det å bytte løfterene? og hva må av for å komme til? gjerne en ca pris på deler og på arbeid?

Tusen takk for gode innlegg :)

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
ja, oljen har blitt fort mørk, (veldig fort i forhold til mine andre biler)

Når jeg starter den kald, er det 1-2 sekunders tikking, så blir det litt mer stille i en kortere periode (har ikke akkurat tiden, men alt fra 30 sek til 90sek. så kommer tikkingen mer og mer tilbake etterhvert som motoren/oljen blir varmere.

Hvis eg gir ekstra godt på en kjøretur, (selvfølgelig etter motoren har blitt god og varm..) slik at tempen på oljen er litt varmere enn med vanlig kjøring, da merker jeg tikkingen enda mer.

Hva ca koster det å bytte løfterene? og hva må av for å komme til? gjerne en ca pris på deler og på arbeid?

Tusen takk for gode innlegg :)

ventil løfterene til 2,2 ligger på en 133 kr per stykk hos norsk bildelesenter! har handlet litt ho de og bestiller du der i fra har du som regel pakken hos deg innen noen får dager

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider