Gå til innhold

Hvordan få laget nye aksler til bak-akselen??

Ranger emnet


780V8

Anbefalte innlegg

Har et prosjekt gående for å få True-Trac på Multilink akselen på Volvo 780'n.

Har prøvemontert en diff fra 240 i huset til multi-link akselen, og alle eksterne mål er like, slik at det er mulig å få montert både lager og kronhjul.

Problemet er de korte akslene ut av diffen som drivakslene skrues fast i. De er for tynne og med for få splines.

Trenger derfor å få laget custom akslinger med de rette målene.

Noen som vet om firmaer som gjør slike jobber?

Har prøvd å søke på nettet men finner ingen i Europa, kun 2-3 i USA. Men mener jeg har hørt at det finnes firmaer i Sverige som korter aksler bl.a.

Det er jo ikke bare å dreie ut av en blankvals regner jeg med.

Må vel være spesielle legeringer og herdinger...

 

Dette er kanskje en jobb for 351RS, han virker jo ikke tapt bak en dreibenk eller fres :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er splins'ene De er ofte hardere herdet enn resten.

 

Ja regner med det ja.

Men jeg vet at det finnes firma som korter inn f.eks Ford 9" akslinger og da må de vel kappe og lage nye splines i drivakslene. Da ryker vel herdingen?? eller blir de herdet på nytt??

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja regner med det ja.

Men jeg vet at det finnes firma som korter inn f.eks Ford 9" akslinger og da må de vel kappe og lage nye splines i drivakslene. Da ryker vel herdingen?? eller blir de herdet på nytt??

 

Dette er såpass spesielt at jeg ville henvendt meg til ekspertertise i utlandet.

Tviler på at GKN kan hjelpe. En mellomaksel er noe helt annet enn en drivaksel.

I England kan jeg anbefale Ward Engineering. Han steller med Jaguar bakaksler til Cobra kit cars og hot rods. Link:

http://www.ward-engineering.co.uk/

 

Fra USA har jeg kjøpt "custom made" mellomaksel til rodden av en som kaller seg drive shaft superstore eller arizone drivelines. Link:

http://www.arizonadrivelines.com/

Siden det også her er snakk om mellomaksler, er det ikke sikkert han kan hjelpe, men det skader jo ikke å spørre.

En annen kjent spesialist blant roddere og kit Car Cobra byggere i USA er Concours Industries. Link:

http://www.cwiinc.com/jagsuspensions.htm

 

Poenget for deg blir å finne frem til de som faktisk LAGER bitene, ikke bare selger de. Og det kan ofte være vanskelig. Mange vil gjerne gi inntrykk av at bitene blir laget " i eget hus".

 

Her er en link side med masse produsenter av hot rod og racing deler. Kan jo se om du finner noen av interesse der:

http://www.roadsters.com/parts/#parts

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prata med GKN enda? Da jeg ringte Uni Cardan for tre(?) år siden prata de på å bestille 'blanks' fra USA og så lage stikkaksler fra scratch. Om de i Oslo har utstyret eller bare 'gir inntrykk av at bitene blir laget " i eget hus" ' vet jeg dog ikke. Det ble glemt da jeg fikk prisen. ca 4.200kr PER 'blank' med 2004 dollarkursen. Kom på over ti laken bare i biter. :(

 

http://www.bilforumet.no/teknisk/51145-korte-inn-bakaksel.html

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prata med GKN enda? Da jeg ringte Uni Cardan for tre(?) år siden prata de på å bestille 'blanks' fra USA og så lage stikkaksler fra scratch. Om de i Oslo har utstyret eller bare 'gir inntrykk av at bitene blir laget " i eget hus" ' vet jeg dog ikke. Det ble glemt da jeg fikk prisen. ca 4.200kr PER 'blank' med 2004 dollarkursen. Kom på over ti laken bare i biter. :(

 

http://www.bilforumet.no/teknisk/51145-korte-inn-bakaksel.html

 

Nei ikke ennå, men skal til Oslo til uken, så jeg tar med meg en aksling inn og snakker med dem. Får se hva svaret blir...

 

Får jeg tak i "blanks" så er dreiengen en smal sak. Splinsene derimot...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som driver med CNC maskinering burde kunne gjøre dette for deg, men det koster nok litt vil jeg tro.

 

En CNC dreiebenk med y-akse ville vært mitt valg om jeg skulle laget denne for deg. (jeg har desverre ikke tilgang til en :) )

 

Lag biten av materiale som forex 300M eller 165M disse er meget bra å lage stikkaksler o.l av :)

 

Lykke til.

 

PS: Regn med å måtte betale ca 4-5-6lapper for maskinering og material, om du skal maskinere dem hos et maskinerings firma som ikke spesialiserer seg på slike produkter.

 

PPS: Om du kjenner noen som driver med teknisk teining og har bra måleutstyr så kan du jo lage teknisk teining på den selv og spare noen kroner på det.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår