Gå til innhold

Volvo 940 FK.. Vil ha mer enn 135 sta eseler!

Ranger emnet


Gillern

Anbefalte innlegg

Er det kun en type a-kam, som hele 2-7-9 serien bruker?

 

Både ja og nei.

 

kammene er helt like, forskjellen er at 2- serien har blokkmontert fordleler, og ikke fordelerspor i bakkant på kammen.

 

7- og 9- serien har fordelerklokket montert bak på toppen, så der har du fordelerspor.

 

Bruke 7- og -9 kam i 240 går, men ikke omvendt..

 

Må forresten ikke ha A-kam heller..

Finnes kammer som er tilnærmet like, som V-kam blandt annet.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.

 

kammene er helt like, forskjellen er at 2- serien har blokkmontert fordleler, og ikke fordelerspor i bakkant på kammen.

 

7- og 9- serien har fordelerklokket montert bak på toppen, så der har du fordelerspor.

 

Bruke 7- og -9 kam i 240 går, men ikke omvendt..

 

Må forresten ikke ha A-kam heller..

Finnes kammer som er tilnærmet like, som V-kam blandt annet.

 

 

Er forresten montert kammer med fordelerspor i mange 240 også.... Bare at disse har et blendelokk ved fordelersporet. Er ikke mulig å se uten å demontere toppdekslet/kammen.

www.turbo.as

 

Flest aktive brukere noensinne var 1, 01.01.70 klokka 01:00.

 

HAHA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten montert kammer med fordelerspor i mange 240 også.... Bare at disse har et blendelokk ved fordelersporet. Er ikke mulig å se uten å demontere toppdekslet/kammen.

 

Seff, er alltid spennende å se hva volvo har satt sammen :volvopower:

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

A-kam og turbo er helt greit. Skal du bytte kam må du bytte en del chims, eller ventilbrickor som folka kaller det. Spesialverktøy trengs ikke. Med et skrallesett og bladsøker + mikrometer og vannpumpetang kommer man i mål.

 

Jeg ville bruk vikingchip, T3 trim60-turbo/tilsvarende og aluminiums intercooler jeg.

 

Edit: Poffs driver å selger no chipper og no stash, kan være værdt å vurdere!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør å påstå at Vikingchip tyner mest ut av originalsprutet, har sparefunksjon, og i tillegg er billigst på markedet! :magic:

 

Jeg har fått høre av en viss person, at den tyner så mye at det blir tenningsbank.. Stemmer dette?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre av en viss person, at den tyner så mye at det blir tenningsbank.. Stemmer dette?

 

DET STEMMER IKKE!

Da er det andre feil som skyldes banken: ved pådrag gir trimchipen (Ecomax) så mye bensin som råd er med originale dyser, og da ligger problemet/begrensningen andre plasser enn i chippen.

 

Omtrent ingen motorer oppfører seg likt med helt lik chip: noen får tenningsbank ved 0,8 bar og noen kjører 1,2 bar UTEN tenningsbank. Programvaren i chippen er jo den samme, så det sier litt om kondisjonen til motoren.

 

Mange originalmotorer har jo tenningsbank ved 0,35 bar....:zzzz:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre av en viss person, at den tyner så mye at det blir tenningsbank.. Stemmer dette?

 

Tenningsbank=for mye luft og for lite bensin... Værre er det ikke! Er jo bare å justere ned turbotrykket, eller opp bensintrykket det.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsbank=for mye luft og for lite bensin... Værre er det ikke! Er jo bare å justere ned turbotrykket, eller opp bensintrykket det.

 

Det er jeg selvsagt fullt klar over!

Jeg skrev det pga at man skal kunne montere chippen på en original motor, uten å fikle så mye.

 

Noen som har målt afr verdi på en frisk motor, ved 1.2 bars ladetrykk med ecomax chip?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som har målt afr verdi på en frisk motor, ved 1.2 bars ladetrykk med ecomax chip?

 

Afr har je ikke, men ved utvikling av Ecomax ladet originalturboen "fritt", dvs max ladetrykk uten regulering, peak på 1,4 bar som falt mot 1 bar ved økende temperatur. Bremsepapir på bakhjula her, med 4 bremsinger, fallende effekt pga. økende temp. på turboen (ta momentkurven med en klype salt):fxp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår