Gå til innhold

Kan du mye om bil?

Ranger emnet

StreetRacer1991

Anbefalte innlegg

Hva er portalaksler og hvorfor er de kjekke å ha?

:D

En portalaksel er en aksel på et kjøretøy hvor drivakselen ikke går inn i senter på hjulnavet. Hensikten er å heve drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget og øke bakkeklaringen.

Thank you, Wikipedia...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe... Ja, det kan du godt si. Men jeg har besvart tittelen på tråden tidligere - "Kan du mye om bil?" - og svaret er NEI! :)

Derfor må jeg ty til visse hjelpemidler for i det minste å kunne late som...hehe...

Et tips i den sammenheng må være å ikke prise Wikipedia så åpenlyst :D

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en skikkelig nøtt:

hvorfor kjøper og monterer folk alu-vinger på originale biler?

Dette er nok dessverre et av de spørsmålene her i verden vi aldri vil få svaret på. Ikke en gang om vi engasjerer Dr Josef Mengele d.a.y. vil det være mulig å trenge så langt inn i de innerste avkroker av guttesinnet at vi finner løsningen på din gåte.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips i den sammenheng må være å ikke prise Wikipedia så åpenlyst :D

Hehe... Jo, det kan man vel si, men den aktive forumbruker har vel kanskje forstått at jeg ikke akkurat var den som fant opp forbrenningsmotoren, så det har lite for seg å late som (om jeg har peiling). Selv om jeg noen ganger later som...;)

For øvrig står det mye rart i Wikipedia, men denne forklaringen var med illustrasjon (en ganske dårlig, riktignok, men likevel...), så derfor lot jeg det stå til.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en skikkelig nøtt:

hvorfor kjøper og monterer folk alu-vinger på originale biler?

Dette er kanskje ikke fasitsvaret, men det kan jo hende at de som gjør det er født med en slags dårlig skjult sinnslidelse? Altså at de er litt degenererte, hvis du skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En portalaksel er en aksel på et kjøretøy hvor drivakselen ikke går inn i senter på hjulnavet. Hensikten er å heve drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget og øke bakkeklaringen.

Thank you, Wikipedia...:)

Riktig selvsagt, men portaler er i våre dager like mye brukt på bybusser for å få lavere klaring/tyngdepunkt, slik at bussene kan bygges lavere mtp ståhøyde.

Svar: Elektronisk stabilitetskontroll

Hva er EMW???

En BMW som er lisensprodusert i øst-europa på 50-tallet ca. I logoen bruker de rødt der BMW har blått...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider