Gå til innhold

Kan du mye om bil?

Ranger emnet

StreetRacer1991

Anbefalte innlegg

Dette er nok dessverre et av de spørsmålene her i verden vi aldri vil få svaret på. Ikke en gang om vi engasjerer Dr Josef Mengele d.a.y. vil det være mulig å trenge så langt inn i de innerste avkroker av guttesinnet at vi finner løsningen på din gåte.

Må bare kommentere at, så vidt jeg vet så er det vel Hallstein Bronskimlet som har tittelen d.a.y (den aller yngste)?! Han kommer da tilfeldigvis fra bygda mi..

Angående det å putte tørkestativet til mor på bilen, så tror jeg Fast and the Furious-filmene har skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

4motion er hva Volkswagen kaller firehjulstrekkstystemet i sine biler. Det systemet er det som kalles Haldex, og i prinsippet betyr det at når forhjulene mister grep, så kommer bakhjulene inn og hjelper til.

Hva var den største motorvarianten i Ford Sierra (volum)?

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4motion er hva Volkswagen kaller firehjulstrekkstystemet i sine biler. Det systemet er det som kalles Haldex, og i prinsippet betyr det at når forhjulene mister grep, så kommer bakhjulene inn og hjelper til.

Hva var den største motorvarianten i Ford Sierra (volum)?

Jeg er fristet til å si 2,9, men da kommer det sikkert en Ford-mann og sier at; Neida, Ford Sierra ble i Uruguai levert med 5-liters åtter :)

Men et lite spørsmål når det gjelder 4motion. Hvis VW kaller sine biler med firehjulstrekk det, så er vel ikke Haldex det eneste systemet de har hatt? Eller tar jeg feil dersom jeg påstår at forrige generasjon Passat hadde Torsen?

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passat W8 kom vel med Torsen iallfall, skulle ikke forundre meg om resten gjorde det og; Audi bruker jo Torsen så de har jo teknologien tilgjengelig iallfall.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et lite spørsmål når det gjelder 4motion. Hvis VW kaller sine biler med firehjulstrekk det, så er vel ikke Haldex det eneste systemet de har hatt? Eller tar jeg feil dersom jeg påstår at forrige generasjon Passat hadde Torsen?

Det stemmer at Passat hadde Torsen, både de som ble kalt Syncro og de nyere 3B som kalles 4-motion. Felles for alle disse er rettstillt motor.

Det er da også noen Audi med Haldex som kalles quattro, A3 og S3.

Og fellesnevner er da feilstillt motor (på tvers).

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er tenningsrekkefølgen på en V12'er? ^^

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11 er en mulighet.

Jeg har som sagt ikke greie på bil, men er det slik at alle V12-ere tenner i lik rekkefølge? Det vil ikke være noen forskjell fra motor til motor? Ingen forskjell mellom bil-, lastebil-, båt- eller stridsvognmotor?

NYTT SPØRSMÅL:

Hvilken Chevrolet Corvette-modell ble produsert lengst - Sting Ray eller Stingray?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å si 2,9, men da kommer det sikkert en Ford-mann og sier at; Neida, Ford Sierra ble i Uruguai levert med 5-liters åtter :)

Hæhæ... Nei, men den ble levert med 5-liters V8 i Sør-Afrika! :) For alle andre var 2,9, helt korrekt, det største alternativet. Siden det kun ble produsert 250 eksemplarer av 8'eren, gir jeg deg 99,99 % korrekt på den besvarelsen. :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYTT SPØRSMÅL:

Hvilken Chevrolet Corvette-modell ble produsert lengst - Sting Ray eller Stingray?

Stingray ;)

SPØRSMÅL:

Hvorfor har en god, amerikansk V8'er så "lurvete" gange?

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stingray ;)

SPØRSMÅL:

Hvorfor har en god, amerikansk V8'er så "lurvete" gange?

Er noe med heftige kammer å gjøre... når dem overlapper... gjerne en godt trimmet motor...?

SPØRSMÅL:

Fortell om ulempene og fordelene med en 5 sylindret motor!

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe med heftige kammer å gjøre... når dem overlapper... gjerne en godt trimmet motor...?

Du er veldig nærme, men ikke HELT på ;)

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig nærme, men ikke HELT på ;)

2ventiler teknikken... schvære ventiler da...? :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ventiler teknikken... schvære ventiler da...? :)

Nå kan det godt hende det er jeg som enten tar feil fra starten, eller dårlig til og forklare; men det jeg mente er at grunnen til at gangen er så lurvete, er på grunn av den spesielle tenningsrekkefølgen som de må ha. Dette grunnet at mange har "cross-plane" veiv istedefor den vanlige 90graderen :)

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider