Hot Rod Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 På hot rodden skal jeg ha el. bensinpumpe. Noen mener dette er utrygt da man f.eks etter en kollisjon kan oppleve at pumpen fortsatt pumper bensin utover vraket. De anbefaler at pumpen kobles via en oljetrykksbryter som kutter strømmen til pumpa dersom oljetrykket på motoren dropper under en kritisk verdi. Andre igjen mener dette siste er utrygt, for da man vi oppleve at motoren stopper og man mister servokraften på bremsepedalen ved et plustelig dropp i oljetrykk (f.eks hvis man slår i stykker bunnpanna eller noe). Hva er riktig? Alle moderne biler har vel el. bensinpumpe? Hvordan er brannsikkerheten ivaretatt på disse? Styres pumpa fra hjernen i injectionsystemet? Hva med eldre bielr med forgasser og el.pumpe? Jeg vil ha en eller annen funksjon som gjør at strømmen til pumpa kuttes dersom motoren stopper. Andre forslag til hvordan det kan gjøres? Kanskje via en ladestrømsbryter, slik at dersom dynamoen stopper, så kuttes strømmen til pumpa? Hvordan vil da pumpa virke når motoren (og dynamoen) kun dras rundt av startmotoren? Kanskje dumt dersom man får en feil med dynamoen, så stopper hele bilen...? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 På golf 2 gti stopper bensinpumpa hvis tenningen kutter. Pumpa styrers med et rele, så regner med at relet får signal fra tenningen og kutter strømmen til pumpa når tenningen stopper. Når man vrir om til on så går pumpa i 2sek for å bygge opp trykket, men det gjør vel alle biler med inj? Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 sånn er det på dei fleste bila, men vist du kresjer å tenninga står på vil den ligge å pompe Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juli 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Synes det høres litt rart ut at de ikke har noen cut-off funksjon. Særlig injetion motorer har jo skikkelig høyt trykk og bensinen vil sprute utover i en slik situasjon. Amerikansk Ford har f.eks en G-kraft bryter som tar seg av dette. Blir bilen utsatt for store g-krefter eller liggende opp og ned, kutter den strømmen. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Golf2 og 190E har vel samme inj. system? K-jetronic eller hva det heter.. Og er ganske sikker på at om motoren stopper(uten at du skrur av tenninga) så går bensinpumpa i 2sekkunder ca.(for å bygge opp trykk sånn at den er klar til start) før den da stopper. Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 De anbefaler at pumpen kobles via en oljetrykksbryter som kutter strømmen til pumpa dersom oljetrykket på motoren dropper under en kritisk verdi. Andre igjen mener dette siste er utrygt, for da man vi oppleve at motoren stopper og man mister servokraften på bremsepedalen ved et plustelig dropp i oljetrykk (f.eks hvis man slår i stykker bunnpanna eller noe). Jeg vil ha en eller annen funksjon som gjør at strømmen til pumpa kuttes dersom motoren stopper. Andre forslag til hvordan det kan gjøres...? Relè med tidsforsinkelse og en overstyring...Styr relèet via oljetrykket som sagt,hvis oljetrykket forsvinner går pumpa i max 5 sek eller noe før den kutter. Mer enn det raser du jo motoren,og da har du ikke bremsekraftforsterkning uansett... Overstyringen av relèet kan man jo legge opp sånn som vanlige biler,at den bygger trykk og så kutter,så tar det oljetrykksstyrte relèet over ved stopp av motoren utenom med tenningen. Om det funker? Aner ikke,jeg jobber med topper,og er ikke bilelektriker... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 veit at på golf 2 så styres dette fra ICM'n .. dvs at den sender ut signal til rele som forteller at rele skal åpne og holdes åpent.. om bilen da stopper (motor slutter å gå rundt) så bråstopper pumpa så lenge det er turtall på motoren ved kræsj så vil den jo fortsette selvsagt :) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 sånn er det på dei fleste bila, men vist du kresjer å tenninga står på vil den ligge å pompe Nei, pumpa vil stoppe, se innlegget over. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Nei, pumpa vil stoppe, se innlegget over. jepp du har rett, prøver du å ha tenning på hakk tre so pomper pumpa til et viss trykk so stoppa pompa, men ka veil skje vist en slange revner og pompa ikkje stopper på grunn av trykk? Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Amerikansk Ford har f.eks en G-kraft bryter som tar seg av dette. Blir bilen utsatt for store g-krefter eller liggende opp og ned, kutter den strømmen. Noe slikt er det på de fleste europeiske ford også. Holder å slå til bryteren med knyttneven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 jepp du har rett, prøver du å ha tenning på hakk tre so pomper pumpa til et viss trykk so stoppa pompa, men ka veil skje vist en slange revner og pompa ikkje stopper på grunn av trykk? Da går den vel med et tidsrelè som begrensing...i maks 10 sek eller så. Er ihvertfall det på sykler.... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Da går den vel med et tidsrelè som begrensing...i maks 10 sek eller så. Er ihvertfall det på sykler.... er sikker sånn på bil med, veit me bygde om en gassar til insprut, litt heim mekk på ledningsnette, då testa me at pumpa ville slå sei av ette et par sekund på 3hakke på tenninga. so me va sikkre på at den ikkje kom til å dure å gå Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 jepp du har rett, prøver du å ha tenning på hakk tre so pomper pumpa til et viss trykk so stoppa pompa, men ka veil skje vist en slange revner og pompa ikkje stopper på grunn av trykk? Det har ingen ting med trykk å gjøre. Relèet er bare satt til å kjøre pumpe i 2sek så stopper den. Når en slange revner så stopper motoren, dermed har man ikke turtallssignal lenger så da stopper også bensinpumpa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Det har ingen ting med trykk å gjøre. Relèet er bare satt til å kjøre pumpe i 2sek så stopper den.Når en slange revner så stopper motoren, dermed har man ikke turtallssignal lenger så da stopper også bensinpumpa. då er det vell ikkje nåke fare moment ved å bruke el pumpe, vist du bruker et bensinrele som stopper etter to sek eller lager dei ei stying Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juli 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2007 Relè med tidsforsinkelse og en overstyring...Styr relèet via oljetrykket som sagt,hvis oljetrykket forsvinner går pumpa i max 5 sek eller noe før den kutter. Mer enn det raser du jo motoren,og da har du ikke bremsekraftforsterkning uansett... Overstyringen av relèet kan man jo legge opp sånn som vanlige biler,at den bygger trykk og så kutter,så tar det oljetrykksstyrte relèet over ved stopp av motoren utenom med tenningen. Om det funker? Aner ikke,jeg jobber med topper,og er ikke bilelektriker... :) Jepp. Det er noe slikt jeg har tenkt på. Og som du sier: feier man unna bunnpanna og mister alt oljetrykk, raser jo motoren i løpet av kort tid uansett. Og om pumpa har stoppet, vil jo motoren fortsatt gå de nødvendige sekundene som trengs for en nødstopp ved at den bruker opp bensinen som er forgasseren og i ca 3m med rør fra pumpa til forgasseren. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.