Gå til innhold

VB921 - hva er det og hvorfor brant den opp?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

MOD-EDIT: VB921 praten ble skilt ut fra bjørn's Suksesshistorie: MS + Volvo b230fk så den ikke sporer av ytterligere. LA STÅ!

 

Det er en del tekniske aspekter ved motorstyring ja og nok av sider å lese om MS på nett.

 

Jeg anbefaler alle som tenker på MS å lese gjennom alt fra oppbygging til oppstart til finjustering flere ganger før man begynner..

 

ja, er en fordel å iallefal prøve å sette seg inn i hvordan MS'n er oppbygd og innstilles... jeg har lest gjennom flere ganger å samt satt ved Megatune for å lære det å kjenne, men har mye å lære fremdeles!!

 

Såe jeg også anbefaler alle til å sette seg nøye inn i systemet før de tar oppstart så man ikke får problemer :jackinbox:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert og justert ganske mange sprut frem til nå, av flere merker. Autronic, electromotive, haltec etc... Men har fremdeles måtte lese ganske masse for å få til MS`en skikkelig. Er et helt annet prinsipp ved dette en ferdig sprut!!!!

 

Men på ingen måte noe dårligere etter min mening!

Hei, i all vennlighet og nysgjerrighet; har du lyst til å utdype det der litt? Jeg har knapt sett programmet til et sprut. Uten å gå FOR dypt i materien, hva er det som skiller MS og "de andre"?

 

Har i flere år hørt folk på nett surve og klage over hvor vanskelig eller ulogisk MS er å bruke. Selv har jeg likt å tro og sier at "MS er et sprut laget av nerder, for nerder." Og fremdeles er det offisielt et eksperimentalt sprut, ikke en merkevare med support og garanti.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi

Er VB921 en komponent eller noe?

Har printa ut alt som står i megamanual og begynte å lese på det... drømmer om å koble opp MS selv..

Men ble litt småkjedelig å sitte å lese uten å ha en eneste fysisk komponent å klå på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker litt over det, så er ikke det å styre en motor særlig komplisert. Den trenger oksygen (luft) og bensin som må antennes på et eller annet tidspunkt.

 

Teorien bak dette er jo i utgangspunktet det samme hos alle motorstyringer. Man måler hvor mye luft som kommer inn i motor og turtall og justerer bensin og tenning deretter.

 

Det som utviklerene av MS fant ut er at dette i utgangspunktet er jævli enkelt og kan lages av hvem som helst som har litt elektronikk og programmeringsbakgrunn. Det er jo enkle elektroniske duppeditter som tilsammen utgjør ecu'n og programmet som styrer moroa er ikke spesielt avansert det heller. Derfor var det noen som begynte å eksperimentere med dette på promperommet og resultatet noen år senere var Bowling&Grippos kommersialiserte "gjør-det-selv" produkt.

 

Det geniale med dette er at man blir ekspert på hvordan en motor styres. Med tiden blir man flinke til å vite hvilke parametre som må justeres for å få til den lille fuskingen som oppsto under gitte forhold. Man har også uante ekspansjonsmuligheter med en sånn boks og den kan lett modifiseres. Har man to tenningssluttsteg (waste-spark) kan man senere lodde inn to til for å f.eks få COP (coil-on-plug, 4 coiler på 4 syl. motor). Dette forutsetter selvsagt at programvaren støtter alt dette (MSnS).

 

Ulempen er vel akkurat samme argument som over - at man MÅ sette seg inn i hvordan en motor fungerer og styres. Med autronic osv er det bare å koble opp og gjøre som bruksanvisningen sier for så å sende bilen til nærmeste rulle for å mappe den.

 

Det som primært skiller MS fra de andre, vil jeg si er

 

1. Pris.

2. Læringsnivået (du lærer mye mer av MS).

3. Support på nett - det finnes titusenvis av MS'ere rundt om i verden.

 

Jeg synes MS passer for de som ikke skal ha en værstingmotor, men som liker å trimme hjemme, liker å vite hva som faktisk skjer under panseret og har lyst til å lære hvordan slikt funker og kan påvirkes. Men husk at ting tar tid og ingen blir verdensmestre over natta!

 

 

bjørn

 

 

Hei, i all vennlighet og nysgjerrighet; har du lyst til å utdype det der litt? Jeg har knapt sett programmet til et sprut. Uten å gå FOR dypt i materien, hva er det som skiller MS og "de andre"?

 

Har i flere år hørt folk på nett surve og klage over hvor vanskelig eller ulogisk MS er å bruke. Selv har jeg likt å tro og sier at "MS er et sprut laget av nerder, for nerder." Og fremdeles er det offisielt et eksperimentalt sprut, ikke en merkevare med support og garanti.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt forklart, Bjørn.

Må bare tilføye at du ikke trenger å ha sykt med peilig for å fikse dette (eller noe annet på bil for den saks skyld), men om du har interessen og i tillegg har tatt i en skrutrekker før samtidig som du er litt praktisk anlagt så kan du komme langt. Interessen er vel alfa omega når det gjelder MS hvertfall :)

 

EDIT: i Følge overskrifte skulle vi svare på hva en VB921 er og hvorfor den gikk kok.

 

VB921ZVF1 er en transistor og denne transistoren er en coildriver. Du kan drive en coil pr VB921, så skal du kjøre WastedSpark på en 4syl. motor må du ha to coildrivere.

 

Min brant opp enten av for høy Dwell-tid på coilen, eller fordi jeg ikke brukte "spark inverted" i MT.

HVORFOR man ikke skal bruke den instillingen, og hvorfor den går til h..... av det må noen andre svare på. hehe

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje litt driti på leggen ja! =P

 

Jeg har lodda sammen boksen min med god hjelp av en kammerat med elektro-bakgrunn (uten noe praksis)

Så hvis du har tatt på en loddebolt før, vil jeg påstå at dette er fult mulig for de fleste :)

 

Jeg fikk ikke RPM-signal på boksen min, så jeg har nå sendt den bort til en kammerat av en kammerat (:P) for at han skulle gå over loddingene og i tillegg lodde inn en sånn VB921 med det som trengs sammen med den :)

Kunne fint loddet på denne selv, men tenkte at når han først skal gå over loddingene mine så kan han ta det for han er nok en god del flinkere til å svinge bolten enn meg ;)

 

I allefall... Mitt poeng her var det at bortimot "alle" kan klare å lodde sammen MS selv :)

Hverken jeg eller kammeraten min syntes det var noe vanskelig, det tok bare jævli lang tid! Hehe.. (8 timer, med én matpause)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår