Gå til innhold

Montering av el-vinduer bak 97modell 940

Ranger emnet

jyztrik

Anbefalte innlegg

Har akuratt montert el-vinduer i bilen og tenke og lage en liten how-to på det siden det var en litt kinkig prosess.

Bilen hadde el-vinduer foran fra før. Etter som jeg har hørt ligger det ikke ferdig kablet frem til dørene hvis man ikke har foran og da blir det adskillig mere jobb!

Du trenger to motorer med komplett ledningsnett til døra. (Ligger ferdig kablet frem til døra), brytere, 8 popnagler(husker ikke størelsen) og 4x2 sukkerbiter og litt kabel.

Demontering av dekselet i døra regner jeg nesten med at alle klarer uten hjelp men kan jo ta en kjapp gjennomgang.

Vipp ut det røde dekselet ved lyset bak i døra, skyv høytaler dekselet fremmover, vipp ut de tre hvite klipsa underst i døra og vipp opp dekselet rundt døråpneren.

Da blir døra seende ca slik ut:

?action=view&current=Riveavisolering.jpg

Deretter er det bare og begynne og rive av isopleringen, kan være en ide og bare løsne den slik at du får den på igjen etterpå

Da ble det seende slik ut:

?action=view&current=isolasjonvekkdrafrborringoddemontvi.jpg

Så var det til og løsne på vinduet, løsnet først den tappen som er pilet opp til venstre i bildet. Et klips som bare vippes av.

Jeg glemte selvfølgelig og ta bilde av hvordan man løsner festene i vinduet men skal forsøke og forklare:

Stagene fra vindusheiseren går inn i to skinner som sitter i underkant av vinduet.. Stagene er festet i to blå plast greir. Disse er festet med en metall splint denne draes ut og deretter presses stagene ut av de blå plastgreiene. Disse var veldig trange og sprø. Men fikk dem ut ved og bruke en flat skrutrekker og presse i mellom og bikk den løs.

Når stagene var løse fra ruten tok vi og løsnet den gamle sveiva. Den var festet med fire pop nagler som måtte borres ut.(merket på bildet)

?action=view&current=borrerutpopnagler.jpg

Da de var ute var det bare og lirke ut den gamle heisen.

Da var det tid for og ta ut de gamle ledningene. Disse var det bare og tre ut av døra.

(Den ene hvite til lysa måtte presses mellom, men det gikk såvidt.) Ledningene er koblet sammen ved B-stolpen. Denne løsnes ved og ta ut de to plast dekslene og skru ut skruene.

?action=view&current=DemonteringavB-stolpe.jpg

Deretter må stolpen "lirkes" ut.

Det sitter en liten boks som koblingen ligger inni, denne må skrues ut.

?action=view&current=Skruoppbokstilkoblingidr.jpg

Deretter er det bare og koble fra og dra ut de gamle ledningene

?action=view&current=Koblefrakablenidra.jpg

Etter de satte vi inn den elektriske motoren. (dette var den vanskeligste delen) Begynne med og lirk motoren og stagene inn i døra og fest det ene staget som er festet med klipset.(til venstre på bildet med pilene) Deretter er det bare og prøve seg fram til man finner posisjonen motoren skal festes i. Dette var plundrete og tok overraskende lang tid. Har desverre ingen god forklaring på hvordan vi gjorde det heller. Men har bilder av døra med motor montert, der ser man iallefall festene.

?action=view&current=elmotormontert.jpg

Når motoren var på plass koblet vi den midlertidlig til og senket den helt.

Så festet vi stagene tilbake på plass i vinduet.

Da gjenstår det bare og strekke kabler og bytte brytere. kablene i døra puttes inn på samme måte som man tok dem ut :P Men et problem er koblingen til vindus bryteren, den er for stor til og presse gjennom vindusheisen inne i døra. Løsningen på det var og åpne koblingen og dra ut kontaktene.

vi tok en liten skrutrekker og presset sammen de runde koblingene inne i bryterene slik at vi fikk dratt dem ut.

?action=view&current=Demonterekoblingtilbryter.jpg

Så var det kabelen til sentral-låsen som var for kort. Der klipte vi over og skjøtet med sukkerbiter og ekstra kabel(tok ikke bilde av det)

Det eneste som da gjenstod var bryterpanelet foran. Man trenger ikke og strekke nye kabler i fremdørene da det ligger ferdig. Var bare og koble fra og bytte ut bryterpanelet med det nye.

Det er også mulig og bytte enkelte brytere i selve panelet:

Løsne på den orange under bryteren og bikk deretter den bryteren du vil bytte ut.

Det er godt mulig at jeg har oversett noe så det er bare og spørre hvis det er noe man lurer på

viktig og presisere at bilen min hadde El-vinduer foran. hvis den ikke hadde hatt det måtte man mest sannsynelig bytte ut ledningsnette hele veien og det hadde da blitt mye mer jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

ikke dumt at noen legger ut en brukervennlig beskivelse, av å montere elektriske vinduer :) Må bare spørre deg et par ting, har coupe, altså bare to dører som jeg skal montere elektriske vinduer. Problemet er at jeg ikke har peiling på hvor man for tak i "motor" til vunduene? Noen steder på nette?

Tusen takk for responsen ;)

http:/www.valsemesteren.no - Valsing av hjulbuer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

En liten bump, men har et problem:

Har skaffet heiser bak fra de nye modellene og har montert en i min 95 modell Volvo 940. Problemet er at heisen drar vinduet skeivt når den kommer på midten så den sliter veldig med å dra det ned derfra hvis man ikke hjelper det ved å dytte den ned på framsiden.

Etter det jeg kan skjønne så har jeg montert de riktig, men får ikke opp bildene i denne posten, så kan ikke sammenligne.

Noen som har samme problem?

Monterte heisene med skruer og muttere fordi vi prøvde først med en heis fra en eldre modell, som ikke passet, så vi borret opp hullene pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle sette inn elmotoren bak. men festene passet ikke?! Jeg har 96 940! litt usikker på model motorer er fra. åssen er det ålage nye hull?

De passer, men det er forskjell på høyre og venstre motorene. De er speilvendte på en måte. Hullene passer overens på gammel og ny type, men de er for små hvis du prøver å montere gammel type på ny 940 (96 er ny type), og staga passer ikke ordentlig på vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider