Gå til innhold

Kaldluft og RamAir effekten

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Kaldluft inneholder mer oksygen enn varmluft, mener å huske en prosentvis beregning på antall grader kaldere luft og tilsvarende prosent bedre ytelse, noen som vet hva jeg sikter til?

 

-------

 

 

Ser at diverse forhandlere selger såkalte RamAir luftfilter opplegg, der fartsluft presses inn gjennom et luftfilter osv.

Hvordan fungerer egentlig dette prinsippet?

 

 

* Nei, jeg tror ikke man får 10hk av ditt og datt luftfilter, jeg bare lurer..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald luft inneholder ikke mere oksigen, men kald luft kan utvide seg mere enn varm luft og derfor får du mere effekt. Et slikt filter sørger for at lufta ikke går gjennom en varm luftfilterboks og ved at lufta kommer rett fra en åpning fremme i fronten så suger heller ikke bilen ganske varm luft i fra motorrommet. Dette er prinsippet med RamAir

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft på 15ºC er mer "dense" og inneholder flere oksygenmolekyler per mm³ enn luft på 80ºC...

 

Tenker du på "3ºC mindre = + 1hk"...?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Blystan, går du på sterke hallusinerende medikamenter? Innlegget ditt er bare tull.

 

Hvorfor kald luft inneholder mer oksygen har Torboed1 allerede forklart.

 

Da kan jeg forklare prinsippet med ram-air. Det har ikke noe med temperatur å gjøre, men med trykk. Lufta presses inn i luftinntaket pga bilens hastighet fremover. Når lufta bremses fra 100 km/h til 20 km/h så, klemmes lufta sammen. Det vil si en liten trykkøkning og en minimal temperaturøkning. Temperaturøkningen kommer pga de termofysisk lovene.

 

Men ram-air-effekten er minimal. Man oppnår en trykkøkning som er helt marginell.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh. Jeg aner ikke helt hva jeg tenkte på der. Tenkte på helt vanlig kon-filter jeg. Og av en eller annen rar grunn tenkte jeg heller ikke over at ved lavere tempratur (Altså tettere luft) så er det det seff flere oksigen molekyler. Skal ikke krangle på det. Skjønner ikke hva jeg tenkte på. Blandet ram air og kon filter, pluss glemte at det er flere oksigenmolekyler i lufta når den har større tetthet. Men jeg håper ingen sier imot meg på at kald luft utvider seg mere enn varm luft og at du av det oxo får en liten effektsøkning? Eller er jeg helt vekke der oxo. Kansje jeg bare burde gå å legge meg og stå opp igjen i morgen og kansje snakke litt fornuft.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Blystan, går du på sterke hallusinerende medikamenter? Innlegget ditt er bare tull.

 

Hvorfor kald luft inneholder mer oksygen har Torboed1 allerede forklart.

 

Da kan jeg forklare prinsippet med ram-air. Det har ikke noe med temperatur å gjøre, men med trykk. Lufta presses inn i luftinntaket pga bilens hastighet fremover. Når lufta bremses fra 100 km/h til 20 km/h så, klemmes lufta sammen. Det vil si en liten trykkøkning og en minimal temperaturøkning. Temperaturøkningen kommer pga de termofysisk lovene.

 

Men ram-air-effekten er minimal. Man oppnår en trykkøkning som er helt marginell.

 

Aha, altså en form for undertrykk som presser lufta inn i luftfilteret?

Ja, da fikk jeg svar på det:)

Takker:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka tempratur en bil blir oppgid etter då?, foreksempel min sin 220hk org, ved la oss sei 20grader, er det -10 grader som er normalt en vintersdag i Norge vil en då få 30hk meir,?

har faktisk merka at der er markant forskjell når det er kalt ute og milt ute om vinteren

30ºC forskjell = + 10 hk. Men siden luften blir varmet opp av strålevarmen før den antenner og bensin ikke forstøver så bra hvis lufta er under frysepunktet så er det ikke sikkert at man får fullt så mye...6-7 hk kanskje. Men bedre enn ikkeno. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30ºC forskjell = + 10 hk. Men siden luften blir varmet opp av strålevarmen før den antenner og bensin ikke forstøver så bra hvis lufta er under frysepunktet så er det ikke sikkert at man får fullt så mye...6-7 hk kanskje. Men bedre enn ikkeno. :)

 

Da gleder jeg meg til å ta en tur med mopeden til vinteren! Den har sine orginale 2.4 hk, men på vinteren så blir det 12,4hk? Fy faen som det kommer til å gå unna!:spin

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på "3ºC mindre = + 1hk"...?

 

Erhm... Finns det egentlig noe holdt i dette? Spør siden jeg også har hørt 5ºC mindre istedetfor 3, MEN som alltid så kommer nok dette også an på hvilke andre forutsetninger motoren har for å gå bedre, slik at man ikke får et slikt tilfelle som mopeden nevnt her over;)

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettop det jeg mente. Det er aldri slik at f.ex KN-filter gir deg 15hk ekstra uansett. Kald luft gir bedre effekt, men en slik formel må være i prosent mer effekt og ikke et fast antall hk. Og i tilegg spiller enkelte andre faktorer inn.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår