Turboed1 Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 Da gleder jeg meg til å ta en tur med mopeden til vinteren! Den har sine orginale 2.4 hk, men på vinteren så blir det 12,4hk? Fy faen som det kommer til å gå unna!:spin Hvis vi regner prosent utifra den motoren jeg regnet med Mr. Sørheim tenkte på, såder 90-hk-VW,så snakker vi 6-7 hk... på moppen blir nok det en massiv effektøkning på ufattelige 0.2hk eller så... :) Den "formelen" er utarbeidet i Junaiten.... Der alt har 3 liter + i volum og minst 200 hk til å begynne med. Der holder den vann. Her,med små motorer og mindre effekt holder den vann som et dørslag... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 Men en motor som får inn kald fuktig luft vil også ha en marginal bedre efekt.Dette pga at du vil få fuktig luft (vann) inni motor og vann går ikke å komprimere så man får en høyere komp og marginalt mere efekt.(se på biler med turbo og tilegsprut av vann)Feks gr A volvo. Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 Men en motor som får inn kald fuktig luft vil også ha en marginal bedre efekt.Dette pga at du vil få fuktig luft (vann) inni motor og vann går ikke å komprimere så man får en høyere komp og marginalt mere efekt.(se på biler med turbo og tilegsprut av vann)Feks gr A volvo. Kompøkningen offsettes av det faktum at vannet tar opp plass i porten så netto mengde luft i sylinderen når ventilen stenger er mindre... Vanninnsprøytning funker bra det,men grunnen til at det ser ut til å gi effekt er at det kjøler ned såpass at man kan kjøre med både høyere tenning og høyere ladetrykk enn uten vann. Det gir ikke effekt,det bare gir deg friheten til å hente ut effekt som normalt ville blitt brukt i en detonasjon (pga varme/trykk) til å knekke ringlandene dine... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aUDUN` Skrevet Juli 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2007 Turboed1: stemmer det ikke at også vanninnsprøytning blir brukt for å unngå rådebank? (da altså for å kjøle ned for å unngå selvanntenning) Stemmer det eller er jeg helt på jorde? *tut-tut* Siter Hi. Bye. VW mk1 Jetta oppussingprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Juli 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2007 Turboed1: stemmer det ikke at også vanninnsprøytning blir brukt for å unngå rådebank? (da altså for å kjøle ned for å unngå selvanntenning) Stemmer det eller er jeg helt på jorde? *tut-tut* Du blander ikke rådebank og tenningsbank nå..? Du kan få rådebank av detonasjoner over tid,hvis de ikke er harde nok til å knekke ringlandene... hvert "sleggeslag" kan rasere oljefilmen i rådelageret sånn at det blir slitt unormalt fort i det øvre lagret. Og blir det for romt,klarer ikke oljepumpa å holde tritt og rådebank + en større overhaling er neste stopp... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juli 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2007 Vanninnsprøytning ble brukt på 50 tallet, og kansje så tidligt som på 40 tallet også, for å motvirke tenningbank Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.