Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å få 14,4 volt i ladespenning?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

I dag har jeg mellom 12.8 - 13.8 volt ladespenning, avhengig av turtall, strømforbruk og temperatur.

 

Jeg har hørt at Optima-batteriene tar kvelden ganske fort om de ikke får ganske høy spenning; står jo på batteriet at dte skal ha 14.2 - 14.6 V.

 

Hos Volvo sier de at sånn er det bare på 850, de har lav ladespenning.

 

Mekonomen ville selge meg en ny spenningsregulator til 1900 kr, men den var på 14 V, og ville vel uansett kun gitt meg 13.5 - 13.8 V på batteriet?

 

Så derfor spørr jeg dere, hvordan kan jeg få min 100 A dynamo til å sende ut strøm med 14.4 V spenning?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg mellom 12.8 - 13.8 volt ladespenning, avhengig av turtall, strømforbruk og temperatur.

 

Jeg har hørt at Optima-batteriene tar kvelden ganske fort om de ikke får ganske høy spenning; står jo på batteriet at dte skal ha 14.2 - 14.6 V.

 

Hos Volvo sier de at sånn er det bare på 850, de har lav ladespenning.

 

Mekonomen ville selge meg en ny spenningsregulator til 1900 kr, men den var på 14 V, og ville vel uansett kun gitt meg 13.5 - 13.8 V på batteriet?

 

Så derfor spørr jeg dere, hvordan kan jeg få min 100 A dynamo til å sende ut strøm med 14.4 V spenning?

 

15v regulator, var nettopp å bestilte meg en slik hos Auto-Elektro her i Bodø:)

Så stikker du å kjøper deg div. kabler:

 

Ny jording fra topp til chassi

Ny jording fra blokk/girkasse til chassi

Ny jording fra chassi til batteri

 

Ny pluss kabel fra dynamo til batteri, eller til starter

Ny pluss kabel batteri til starter

 

Har gjort dette selv og lader nå ca. 14,2, da med gammel regulator, så med ny regner jeg med litt mer fres:)

Kabler osv har kostet meg kanskje 300.- ferdig terminert, har brukt stortsett 35kvadrat på alt.

Regulatoren koster 350.-

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde før 13.5-13.9 volt på min Celica og etter at jeg oppgraderte jordings kablene til 30mm kabler og la til noen ekstra jordings punkter gikk det opp til 14.3-14.6:)

 

kan jo også prøve å oppgradere strømkabelen fra dynamoen til batteriet. fra fabrikk er det som regel bare akkurat så bra kabler som bilen trenger for å fungere, for å spare noen kroner:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også "trimme" laderegulatoren din med å lodde inn en diode eller flere i serie med regulatoren. Hver diode lurer regulatoren til å tro at ladespenningen er 0,5-0,6V lavere enn den faktisk er og dermed øker ladespenningen tilsvarende.

Dette gjorde jeg på min 14V regulator og fikk opp spenningen til 14,5V, men jeg skal sette inn endå en diode og få 15V. Optima Yellow Top tåler maks 15,2 V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres billigere det enn å ut med 2000 kr for en ny regulator =)

 

Men Litt skeptisk til å kjøre Optimaen på 15.2 V. Står jo 14.2-14

.6 på batteriet, spenning over det vil vel bare tørke ut batteriet?

 

2000.- ?

 

Fælt til pris da..

Jeg kjøpte min 15v regulator igår for 350.-

Var litt ukurant del og pris siden jeg bruker en Motorola dynamo kontra Bosch som er det vanligste..

 

Har ikke byttet kabel fra dynamo til batteriet, lader 14,6 ubelastet, altså med kun parklys på, med nærlys ble det 14,2.

Så regner med at med all kablingen på plass blir det full fres med lysene på også..

 

Ganske bra forbedring fra vel 12,5 da jeg kjøpte den og knappe 11v på lysene. Lysene får vel underkant av 14v nå:D

 

Skal nevnes at jeg har også lagt opp ny overdim. kabling til lysene også, med rele osv:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det burde du. SÅ lenge dyanomen ikke leverer 14,4V (eller på somme batterier meir) blir batteriet aldri fulltladet. Det resulterer i at batteriet batteriet blir fortere foreldet og at du aldi får utnytte påskrevene amperetimer.

At ladespenningen er lav har jeg foresten hørt er vanlig på en del tyske biler. Jeg anbefaler at du monterer 10 kvadrat eller større kabel mellom batteri og dynamo på både + og minus. Tipper at ladespenningen på batteriet vil øke med ca 0,4V bare av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000.- ?

 

Fælt til pris da..

Jeg kjøpte min 15v regulator igår for 350.-

Var litt ukurant del og pris siden jeg bruker en Motorola dynamo kontra Bosch som er det vanligste..

 

90 % av alle biler skal visst ha en billig regulator som kan byttes for 350,-

 

Min er altså en av de 10 % andre.

 

Fins det folk i Norge som kan lage en custom dynamo til meg? 200 Amp f.eks.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk dere hva som skjer med alle dise el-rele greiene og andre delen av elektronikk,når disse er lagt til 12-13,8 volt spenning)?gjør ikke noe utenom det som ble gjørt av fabrikken.dere skaper kortere levetid på alt som knytes til elektronik.(pærer,rele greier,hjerne,osv,osv)dette er bare dumt.selv har veldig mye erfaring med det el-delen av bilen og med elektronikk storsett.

Bare kjør-så lenge det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår