Gå til innhold

Mistet lappen TO ganger i går

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjenner en som ble tatt i 140 i 70-sonen. Fikk bot og mistet førerkort i 2 år. Ikke noe pallesnekring..

det tror jeg faktisk ikke på i det hele tatt. Når det gjelder veitrafikkloven har det med tiden blitt "skjema-dømming"... så så mye i promille gir så så mye straff, så så mye over fartsgrensen gir så så mye straff osv. I og med at grensen for ubetinget fengsel er på 130 i 80 sonen kan jeg ikke forstå hvordan han kameraten din ikke fikk ubetinget fengsel, tror nesten du bør sjekke hva han brukte ferien sin til... tipper han sier han var i hellas tre uker ALENE kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier man ikke slippe en 30 % hvis overtredelsen er ved forbikjøring?

Det fikk hvertfall aldri jeg. Og jeg ble målt i venstre feltet ide jeg kjørte forbi.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den velkjente GP-4027, "skal" det trekkes ifra 25% dersom forbikjøringen er ellers aktsom, samt at farten ikke var vesentlig mye høyere enn det som ellers er nødvendig for å gjennomføre forbikjøring.

Har selv sluppet beslag pga dette. Står dog i kjennelsen på min straff at avgjørelsen ikke kan brukes som grunnlag for andre.

Her ligger brevet jeg sendte til politiet; http://ferdig.net/forerkort.doc

Dette medførte at jeg fikk tilbake førerkortet. Fikk allikevel en bot på 8000, men heller det :-)

- 92 Audi S4 2.2T quattro

x 92 Audi 80 2.3 quattro

x 96 Volvo 460 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den velkjente GP-4027, "skal" det trekkes ifra 25% dersom forbikjøringen er ellers aktsom, samt at farten ikke var vesentlig mye høyere enn det som ellers er nødvendig for å gjennomføre forbikjøring.

Har selv sluppet beslag pga dette. Står dog at kjennelsen på min straff at avgjørelsen ikke kan brukes som grunnlag for andre.

Dette medførte at jeg fikk tilbake førerkortet. Fikk allikevel en bot på 8000, men heller det :-)

Ja der kan man se. Hadde jeg vist dette når jeg mistet lappen hadde mest sannsynlig beholdt den jeg også. Iriterende å tenke på nå men godt å vite til "neste" gang. Ikke det at jeg håper neste gang kommer men alikevell.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge rettspraksis går grensen mellom betinget og ubetinget fengselsstraff ved hastigheter på 130 km/t på vegstrekninger med 80-grense, ikke 135.

Inndragningstiden som du her nevner (8-13 mnd.) betinger at alle forhold rundt kjøringen var "best mulig" - dvs. lys- og føreforhold, trafikkforhold osv. En tilståelse forenkler saksbehandlingen, men det dreier seg ikke her om en sak hvor politiet ikke hadde kunnet føre bevis uten en tilståelse. Dermed er det ingen grunn til å tro at "veiledende" inndragningstid skal fravikes.

I den grad samfunnsstraff eller ubetinget fengsel skulle idømmes, vil det heller ikke være slik at man har noen valgmuligheter i forhold til bot.

Om man kjører over 135km/t i en 80-sona er det ubetinget fengsel.. Det ble klart i et møte i Mai 2007 en gang..

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sluppet beslag pga dette. Står dog i kjennelsen på min straff at avgjørelsen ikke kan brukes som grunnlag for andre.

Er dette noe jeg kan bruke også?

Jeg er litt skeptisk til å trekke tilbake tilståelsen, fordi det kan slå hardt tilbake siden saken er såpass grov (Saksomkostninger etc.?)

Men det kan vel brukes i en klage for hvor lenge jeg evt. mister lappen? Om det skal trekkes fra en 25% blir jo de "nye" målingene:

93,75 km/t i 70-sone

97,50 km/t i 80-sone

Bør jeg trekke tilbake tilståelsen?

"Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20 - 30%). Departementet har imidlertid i sin praksis ikke vektlagt det som formildende når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring. Det samme gjelder dersom den motorvogn som blir forbikjørt har holdt høyere hastighet enn tillatt"

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjører over 135km/t i en 80-sona er det ubetinget fengsel.. Det ble klart i et møte i Mai 2007 en gang..

Hva for et møte var dette, om jeg tør spørre? Straffenivået baseres jo på rettspraksis og jeg kan ikke helt se for meg at myndighetene er i ferd med å lempe på straffereaksjonene i forbindelse med fartsovertredelser.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brevet der var vel vesentli mye snillere enn de kraftsalvene jeg pleier å sende inn.

Men kraftsalver funker som faan det også, fikk hele dritten annulert jeg.(etter 30 brev eller noe sånnt)

Måtte kjøre opp på nytt, men uansett så var det en STOR seier for meg.

4 måneder uten lappen i stede for 13 som dommen var.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan vel brukes i en klage for hvor lenge jeg evt. mister lappen? Om det skal trekkes fra en 25% blir jo de "nye" målingene:

93,75 km/t i 70-sone

97,50 km/t i 80-sone

Nå blander du begreper. Målingene blir de samme uansett. 125 og 130 km/h. Hvis dette er så fort du tror du har kjørt, så har du lite å tjene på å trekke tilbake tilståelsen. Politimann mot Laaaars i en rettsak er i 95% av tilfellene hjemmeseier.

Det er når straffen skal bestemmes disse fradragsreglene eventuelt kommer inn i bildet. La oss si at du ble tatt i 160 km/h i en forbikjøring. Straffen blir da som for 120 km/h.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når straffen skal bestemmes disse fradragsreglene eventuelt kommer inn i bildet. La oss si at du ble tatt i 160 km/h i en forbikjøring. Straffen blir da som for 120 km/h.

Er vel heller ikke helt korrekt. Er vel 20-30 % straffereduksjon.

Min bror ble tatt, skulle egentli få 8 mnd, men ble redusert til 6 mnd siden det var under ei forbikjøring.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller ikke helt korrekt. Er vel 20-30 % straffereduksjon.

Så vidt jeg kan se står det ikke om det er hastighetsgrunnlaget eller straffen som skal reduseres, så det kan hende du har rett.

Tap av førerrett er ikke straff (juridisk sett). Hvis vi skal bruke din bror som eksempel, så må det være det være hastighetsgrunnlaget som ble redusert.

Hvis straffen øker lineært med farten, så går det uansett ut på det samme.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at jeg ikke bør trekke tilbake tilståelsen? Fordi jeg kjørte i 125 km/t i 70-sone og 130 km/t i 80-sone.

Men heller vente til jeg får vite straffen, og om det ikke er lagt til rette at det var under en forbikjøring, sende et brev og klage på dette?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider