Gå til innhold

Mazda 323 - knekt hjulbolt

Ranger emnet

Jumpern

Anbefalte innlegg

Skal hjelpe noen med å skifte ut en knekt hjulbolt (vf) på en Mazda 323 86 mod.

Ser ut som om man må skru ut nav-mutteren for å få av den delen som hjulmuttrene sitter på.

Så mitt spm. er om det er noe jeg må passe på når jeg skal skru av nav-mutteren? Er det bare å fjerne den gamle for så å sette på en ny? Blir hjullageret ødelagt ved en slik operasjon?

Hvis det er noen som har gjort noe lignende på en Mazda 323 før, så har det vært veldig bra om jeg kunne få noen pekepinner på hva jeg må passe på....

Jeh jeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navet løsner ikke ved å skru ut den mutteren, det er kun drivakselen som løsner da, navet er presset inn i lageret og må da selfølgelig presses ut igjen:)

Men det trenger du ikke for å skifte en hjulbolt, det du må gjøre er følgende:)

- ta av bremsecalipper og bremseskive

- finn en stor hammer å dra til den bolten som skal ut (med litt flaks løsner den på første forsøk:))

- sett i den nye bolten og dra den på plass med hjulmutteren (hjulboltene er koniske innerst med små riller i som gjør at de står fast i navet.

- monter bremseskive og calipper

- tut og kjør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du overhode ikke klarer å få den til å løsne på denne måten, borr et hull i den, links gjeng den og baer skru inn en linksjenget skrue. Når denne går helt inn og butter vil den da dra med seg hjulbolten og du skrur ut hele skiten (Bare pass på at du bruker en høytolleransebolt slik at du ikke knekker denne oxo.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du overhode ikke klarer å få den til å løsne på denne måten, borr et hull i den, links gjeng den og baer skru inn en linksjenget skrue. Når denne går helt inn og butter vil den da dra med seg hjulbolten og du skrur ut hele skiten (Bare pass på at du bruker en høytolleransebolt slik at du ikke knekker denne oxo.

Dette trikset fugerer vel på biler med bolter, ikke på en mazda med muttrer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mutter. Da leste jeg nok litt feil ja. hehe.

Da er det nok bare å banke på som faen. Eller vis du hr en megastor tang fra biltema eller noe kan du låse denne rundt den og dra og vri som bare faen å se om den løsner da (Siste utvei siden bolten kan knekke lenger inn og bli umulig å få ut. Da er det bare å bytte lager

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider