Gå til innhold

Råd og tips til trimming av Vectra B, 96mod ønskes!

Ranger emnet

P-in-P

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 1,6l som jeg skulle hatt litt mer effekt ut av.

Noen som vet kostnad samt effektøkning av å sette på følgende;

- Sportseksos

- Chippe den

- Turbo - Er det mye modifisering som skal til her eller er det stort sett plug n play?

- Sportsfilter - Dette er vel noen få hundrelapper, men hva er effektøkningen av det?

På forhånd takk :)

Får vel legge til at det er snakk om en 16v også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hei!

Har en 1,6l som jeg skulle hatt litt mer effekt ut av.

Noen som vet kostnad samt effektøkning av å sette på følgende;

- Sportseksos

- Chippe den

- Turbo - Er det mye modifisering som skal til her eller er det stort sett plug n play?

- Sportsfilter - Dette er vel noen få hundrelapper, men hva er effektøkningen av det?

På forhånd takk :)

Får vel legge til at det er snakk om en 16v også.

GLEM DET! For det første så er 1.6 16V motorene det værste opel har laget...for det andre, det er bare tull å begynne på slik prosjekt på en slik motor....da bør du begynne med å bytte motor f.eks 2.0.....Sorry for at jeg ødelegger drømmene dine, men sånn er det:D

+ Opel Vectra B 99mod - Full stylet!!

+ Opel Vectra B stv 98mod

+ Opel Combo 96mod - *Arbeidsbil*

+ VW Golf 3 96mod

+ VW Golf 2 84mod VR6 - Full stylet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvolum er en av faktorene som utløser høy motoreffekt. Forbrenningstrykk og turtall er to andre faktorer.

Siden en 1600 mangler motorvolum må den kompensere ved å effektivisere både forbrenningsprosessen og øke turtallet betraktelig.

Førstnevnte krever langt mer enn et billig chip. Her snakker vi om effektive kanaler med optimalt fløde og gasshastighet, vi snakker om en kamaksel med lengre og høyere åpning, et tilpasset forbrenningsrom og et bensinsystem som klarer å fore den effektivere motoren med mer suppe. Dette blir dyrt.

Ved å øke turtallet på vår nye og effektive motor kommer hestene løpende, men økt turtall stiller større krav til kvaliteten på de bevegelige delene. Råder, stempler og ventilmekanisme må gjøres lettere og mer solide og veivpartiet må være i perfekt balanse. Dette er også dyrt!

Det er fullt mulig å få 200 sugehester av en 1600, men there is no such thing as a free lunch...

Noe billigere kan man komme unna det ved turbotrimming, men heller ikke turbokonvertering av en sugemotor kan sies å være spesielt billig. Dette vet jeg en del om nemlig...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. må du gi deg. dei 1,6 motorane e faktisk bedre enn 1,8 literane åsså 2 literane. bedre girkassa og, så dei drar fra dei andre 2 motorane te ein viss hastighet da;p.. så må bare tie stilt ;) Har også hørt fra en mekaniker at 1.6 motorene varer lengre.

Helt uenig her...har jobbet som mekaniker hos opel i 6 år...så jeg VET hva jeg prater om....1.8 (X18XE) og 2.0 (X20XEV) er stort sett bra motorer....men 1.6 (X16XEL) er helt RÆVA!! Mye oljeforbruk bla.

Men for all del, kjør på....men jeg ville helle byttet til en X20XEV både pga. volumet, og pga at disse er mere problemfrie....min mening!:)

+ Opel Vectra B 99mod - Full stylet!!

+ Opel Vectra B stv 98mod

+ Opel Combo 96mod - *Arbeidsbil*

+ VW Golf 3 96mod

+ VW Golf 2 84mod VR6 - Full stylet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt de samme som deg maniac! før eg kjøpte meg opel jikk eg inn på et lokalt opelverksted å spurte ka modeller av opel vectra b eg burde holde meg unna.

det første de sa til meg var at 1,6 16v motoren hadde mye tull med ventilene og brukte olje osv! de ambefalte 1,8 å 2,0 literen.

Min bil: Opel Vectra 1,8 1996!

Lenke til kommentar
Del på andre sider