Go-like-hell Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Har alltid lurt på dette med eksospotter. Er det noen som kan gi en god forklaring på hvorfor biler har flere potter, og hvilken ulemper og fordeler det vil gi ved å fjerne eller endre dim på pottene? Vet at i prinsippet så trenger ikke en 4-takter eksosanlegg. F.eks. på en dragster, der er det bare noen raka rør ut i friluft. En 2-takter er det en hel "vitenskap" med... Alt kommer an på motstanden i potta, lengden, diameteren osv.. Ei 2-takts-potte bør helst ikke byttes til noe selvlagd.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Av erfaring så vet jeg at motstanden i eksosanlegget har noe å si for normalladde ottomotorer. Kjørte med et stort hull i eksosanlegget engang på en bil, den dro ikke så godt opp bakkene som da anlegget var tett.. flytter nok momentkurven til motoren ved å forandre på motstand. For ottomotorer med turbo eller kompressor er det eksosanlegg med minst mulig motstand som gjelder har jeg blitt fortalt.. Resonannsepotte til totaktere er en hel vitenskap ja. Er egentlig ikke så vanskelig å regne seg fram til hvordan de skal bygges, en haug med enkle ligninger som gir et godt utgangspunkt for eksperimentele prototyper. Har laget endel selv til modellfly motorer. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.