Gå til innhold

Bygging av eksosanlegg

Ranger emnet


Go-like-hell

Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på dette med eksospotter. Er det noen som kan gi en god forklaring på hvorfor biler har flere potter, og hvilken ulemper og fordeler det vil gi ved å fjerne eller endre dim på pottene?

 

Vet at i prinsippet så trenger ikke en 4-takter eksosanlegg. F.eks. på en dragster, der er det bare noen raka rør ut i friluft.

 

En 2-takter er det en hel "vitenskap" med... Alt kommer an på motstanden i potta, lengden, diameteren osv.. Ei 2-takts-potte bør helst ikke byttes til noe selvlagd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring så vet jeg at motstanden i eksosanlegget har noe å si for normalladde ottomotorer. Kjørte med et stort hull i eksosanlegget engang på en bil, den dro ikke så godt opp bakkene som da anlegget var tett.. flytter nok momentkurven til motoren ved å forandre på motstand.

 

For ottomotorer med turbo eller kompressor er det eksosanlegg med minst mulig motstand som gjelder har jeg blitt fortalt..

 

Resonannsepotte til totaktere er en hel vitenskap ja. Er egentlig ikke så vanskelig å regne seg fram til hvordan de skal bygges, en haug med enkle ligninger som gir et godt utgangspunkt for eksperimentele prototyper. Har laget endel selv til modellfly motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår