Gå til innhold

Jeg har omsider kjøpt meg bil igjen (!)...

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Jepp - man lærer så lenge man lever. Dette er første gangen jeg har hørt at noen har prestért å bomme på hvilken motor man har i bilen sin; hvordan noe slikt er mulig kommer jeg -aldri- til å klare å forstå.

 

Fortvil ikke Øyvind, jeg presterte faktisk å kjøpe en Golf med 1300 i den tro at det var 1600 en gang på slutten av 80-tallet. Og det var hos en autorisert VW-forhandler som kunne bekrefte at; joda, denne bilen har 1600-motor!

 

Ett år senere gikk jeg hen og kjøpte en Oldsmobile med 5-liters åtter i ren abstinens etter disse 300 kubikkcentimeterne jeg aldri fikk...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har på følelsen av du savner kubikkene enda (med tanke på leo'en)

 

Ikke lenger en abstinens... mer ett traume. :D

 

Der har vi arnestedet for mine nevroser for pokker! Og jeg som i alle disse årene har levd i uvisshet... :op:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først slenger du drit om organisasjonen jeg driver, så holder deg for ørene som en liten femåring og "vil ikke høre et ord til om den begredelige organisasjonen"

 

Akkurat det sier mye om deg, dessverre. Du skulle holdt kjeft og holdt deg for god til slikt pisspreik hvis du ikke ville ta opp emnet.

 

Hva med å lese diskusjonsguiden du har satt sammen?

 

 

Jeg vil ikke høre et ord til om den begredelige organisasjonen de kaller Club Honda i denne tråden. Dette er gammel fortid og det gagner ingen å rippe opp i gamle feider.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først slenger du drit om organisasjonen jeg driver, så holder deg for ørene som en liten femåring og "vil ikke høre et ord til om den begredelige organisasjonen"

 

Akkurat det sier mye om deg, dessverre. Du skulle holdt kjeft og holdt deg for god til slikt pisspreik hvis du ikke ville ta opp emnet.

 

Hva med å lese diskusjonsguiden du har satt sammen?

Bare kom deg ut av tråden min, så blir vi nok fornøyde begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan jo lage en tråd om deg så kan vi se om du holder deg unna? Nei tenkte det.

 

Vi blir nok førnøyde begge to hvis begge holder kjeft, ok?

 

Så skal ikke jeg bry meg om din business, selvfølgelig.

 

 

Bare kom deg ut av tråden min, så blir vi nok fornøyde begge to.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, slutt a gutter! Jeg blir nysgjerrig her... Minner meg om "jeg-misliker-Jonus-men-vil-ikke-snakke-om-det"-tabben jeg selv begikk i min egen prosjekttråd for en stund siden. Den førte ikke noe godt med seg og forsuret hele tråden ettertrykkelig.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semi-update:

Var innom Traasdahl idag og hentet et oljefilter til S2000/NSX (delenummer 15400-PCX-004; mere filterareal enn det vanlige), og hos Mekonomen og plukket opp fire liter Castrol GTX5 Lightec 10W-40. Glemte selvfølgelig å hente OEM Manual Transmission Fluid (MTF), så jeg må tilbake til Traasdahl imorgen for å ordne dét. Jeg justérte ventilklaringa ikveld på kald motor og tok deretter turen til Esso i Dalen for å bytte olje og filter. Det ble en helt ny motor etter at jeg fikk tappet ut den svarte, gamle gørra som sto på den fra før; finnes ikke den minste ulyd lengre. Jeg var også innom begge bilopphuggeriene her i byen, men ingen av de hadde inne noen 90-93-Accorder, så om jeg skal ha tak i ting får jeg ta turen til Sverige eller bestille opp noe sørfra eller fra distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra Øyvind. Jeg trodde et øyeblikk du kun var teoretiker, men du skrur jo faktisk. Da gjenstår det bare å ta den helt ut, og ikke gi seg før effekten har passert 500 hk og prisen 100k :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra Øyvind. Jeg trodde et øyeblikk du kun var teoretiker, men du skrur jo faktisk. Da gjenstår det bare å ta den helt ut, og ikke gi seg før effekten har passert 500 hk og prisen 100k :)

Allerede første gangen gammel-Accorden rausa ei bærekule skjønte jeg at dette skal jeg bare lære meg å fikse selv. (Merke)verkstedets prisanslag på å skifte EI eneste bærekule ligger den dag i dag høyere enn alle pengene jeg til nå har brukt på verktøy. På bare den ene gangen jeg mekket selv tjente jeg altså inn verktøyet jeg kjøpte med god margin; 1/2" skrallesett, fastnøkkelsett, føleblader, silikontettemasse, 5 mm umbrako-bit med 1/2" female firkant (for øvre innfesting på støtdempere), 1/2" female til 3/8" male firkant (for tappeplugg på girkassa) og min favoritt: bærekule/endeleddsavdrageren. Og siden den gang har har jeg fortsatt å snyte byens verksteder for titusener av kroner ved å gjøre alt jeg kan selv, støttet av servicemanualen. Det er sant som de sier; godt verktøy betaler for seg selv.

 

Idag var jeg innom BilXtra på Langnes og plukket opp ei lita håndpumpe (giggity-giggity), var innom Mekonomen i Breivika og hentet 1/2"-3/8"-firkantovergangen og endte til slutt opp på Esso i Dalen igjen. Etter en halv time var jeg ferdig å tappe den gamle gørra av girkassa, pumpet inn to liter splitterny OEM Honda MTF-3 og ryddet opp etter meg. Jeg kunne ikke tro forskjellen - det var som om Gear Speed i USA hadde vært inni kassa mi og coatet synkroringer- og hubber med karbon mens jeg ikke så. Den lille girkassa mi girer nå praktisk talt av seg selv. Ingen hyling og ingen harde bevegelser trengs nå lengre for å få inn girene. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før Øyvind begynner å smi inn H22A'en og ringer og ber meg skaffe pustehjelp til den... ;)

Takk, men nei takk, min gode makker. Sponsorforumet på Honda-Tech er hvor man finner de beste tilbudene fra kvalifiserte og hjelpsomme folk, og dette passer ypperlig siden jeg er sånn en karakteristisk bandwagon-ridende HondaTech'er. Det er kort og godt umulig å slå den gjennomsnittlige handelen man kan gjøre der, spesielt nå når Dollaren ikke er verdt en dritt lengre og hele den Amerikanske økonomien er på tur rett i rennesteinen.

 

Jeg regner med DynaKjerna ville sett denne tråden i Prosjektforumet, men siden jeg i første omgang ikke engang planlegger "[...] noe mer omfattende enn å senke bilen og sette på større felger..." hører denne tråden ihvertfall ikke hjemme dér. Skulle jeg fått flyttet den måtte det isåfall bli til Bilmerker->Honda->Accord, men frem til en moderator påpeker dette ligger den bra her inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår