Gå til innhold

Lakkering av plastikk

Ranger emnet

burnoutking

Anbefalte innlegg

Hei

Har en VW Golf III i fargen "Aqua", med sorte fangere og sidelister. Har lyst til å lakkere dem i bilens farge, men har et par spørsmål:

1) Jeg har kompressor, og tenker å handle meg en lakkspøryte. Hvilken bør jeg gå for? Under- eller overmating? Er Biltemas "proffsprøyte" grei til smådeler? Har også en Mattig grill og øyelokk jeg kunne tenkt meg å lakkere.

2) God og billig lakk?

3) Noe annet jeg trenger eller bør tenke på?

På forhånd takk til alle som tar seg tid til å svare meg. :)

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med mange, og flere sier at jeg ikke bør lakkere plastikk. Dette forstår jeg ikke, da de lakkerte fangerne som leveres fra fabrikk er lakkert plastikk òg.

Har også blitt fortalt at jeg bør bruke en overmatet sptøyte.

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du skal velge en Ovekoppsprøyte, den er enkel å holde rein og du kan utnytte lakken til siste dråpen...:thumb

Lakk ja...

Kommer jo ann på hvor du bor og hvor mye du kommer til å lakke framover....??

Men som noen sier... Gamle plastdeler er ikke morsomme å lakke.... spesielt ikke om det har vært en vaskenisse med telon/silicon og plastikkfornyer på hjernen, da delene er dytta fulle av disse stoffene...

Å får du ikke vasket alt bort? ja de blir det silicon øyne i lakken etterpå....å det slipper mye lettere når en har lakket gamle deler.

prosedyren burde vel være:

Vaske delene skikkelig...

Matte med 600 og vann med litt Zalo i vannet....

Legge plastgrunning, legge slipefyller...

La tørke til dagen etter for så å sparkle småhakk som da slipes ut med kloss og 600 og vann...

Får du bare flekker med plast så skal ud legge mere plastgrunning å så litt fyller til...

Slip alt med 600/800...

Så er det klart til lakk...

2 strøk med farge og 1-2 med klarlakk...

MEN om nå dette går dritt... ja da må det mattes å lakkes på nytt....

MMuligens du kan "tjene" på å la noen gjøre det for deg som ghar alle materialer og plass¨å gjøre det så det blir skikkelig bra med en gang....:idea:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! :)

Har tenkt litt, og tror jeg skal kjøpe to lakkerte fangere på høggern, for så å lakke disse. Slik at bilen er kjørbar.

Noen som vet hvordan to gode fangere til Golf III ligger i kurs hos høggern?

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd om primer oppå evnt plastgrunning er Nexa sin P565-9086 1k Spot primer...

Snakket med en lakkerer, og han sa det var den beste han hadde brukt.Han har prøvd alt sa han... Vell og merke på sprayboks, men det er likegreit på småting!

Brukt den selv på en spoiler, og den var veldig lett å jobbe med! Fikk først råd om å lakke direkte oppå PPGplastgrunning etter 10min. Men fikk krakkeleringer i lakken. Så la jeg på den Nexa primeren, og det blei ganske bra!

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset, hvor kan jeg kjøpe den? Grunnen til jeg vurderer nye fangere er at jeg vil ha bilen kjørbar, men hvor mye tid bør man beregne? En helg eller?

tar nok en helg ja...

Jeg kjøpte den hos C. Christoffersen her i Skien. De selger Maz Meyer, PPG og fler merker innen lakkprodukter...

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar nok en helg ja...

Jeg kjøpte den hos C. Christoffersen her i Skien. De selger Maz Meyer, PPG og fler merker innen lakkprodukter...

Hvor mye lakk vil jeg trenge til 2 fangere, dørhåndtak, speilhus, grill, øyelokk og plastikklister på siden, på en Golf? Vet det er vanskelig å anslå, men holder det med en liter + tynner. Eller?

Og hvor mye bør jeg regne med å bruke på sparkel, grunning osv.

Sorry for at jeg maser mye, men vil ikke gjøre noe feil. Ønsker ikke å levere til lakkerer, da dette er et DIY-prosjekt og jeg ønsker å lære å lakkere. (:

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lakk du vil trenge er avhengig av hvor god dekkevne det er på det lakkmerket du kjøper, og om det er 1 sjikts, 2 sjikts 3 sjikts eller 4 sjikts lakk, og der er jo forskjellige blandeforhold på dei forskjellige lakkmerkene også, noe skal ha 30% tynner, noen 50% (2:1), mens andre igjen skal ha 80% og enkelte skal ha 100% (1:1) osv, så spør der du skal handle lakken.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider