Gå til innhold

Golf 2! trenger hjelp

Ranger emnet

majlle

Anbefalte innlegg

Bil: VW Golf 2 - 1985mod - 1,8l Bensin - 194.000km

Hei alle sammen!

Jeg har nylig kjøpt meg bruktbil og nå trenger jeg all hjelpen jeg kan få! :D

Bilen er ombygd og eu-ok med Jamex senkesett.

Det er også satt inn et VW GT-ratt i bilen og Forsterker + basskasse.

Har lagt til noen bilder (høy oppløsning, slik at man kan se detaljer) nederst :)

Drivknute:

Drivknuten foran (høyre) er gåen (dette skjedde i går).

Har undersøkt litt og funnet ut at jeg kan få delene jeg trenger for rundt tusenlappen, men at jobben kan koste 2000+. Er det en kjempejobb å gjøre dette selv (når man har de riktige verktøyene)

Fant denne guiden liggende på forumet, men kan jeg følge den selv om jeg ikke helt har peiling? :D http://www.bilforumet.no/golf-ii/130705-golf-2-diy-tr%E5den.html

Elektrisk:

Mye av det elektriske i bilen er helt på bærtur, det fungerer, men ikke på samme måte som det skal gjøre! :D

Liten liste:

-Blink\viskepinner er helt feil, det viser seg at den forrige eieren ikke hadde helt peiling på hva han gjorde når han dytta inn et GT-ratt, så ingenting fungerer som det skal.

-Turteller = sånn ca. død (viser veldig feil, og tallet går ned når fjernlys er på)

-Når Fjernlyset slås på, fungerer vifte og vindusviskerne.

-Instrumentpanelet er så og si dødt, bortsett fra speedometeret (som viser +10km\t)

-Sikringene er litt merkelige, og de står ikke helt riktig.

-Når jeg setter inn en 15 sikring i nr 3, kommer det lys i dashbordet, og når jeg slår på motoren da, så får jeg ikke slått den av igjen.

-Spylevæskesystemet fungerer ikke

-Lyset i dashbordet fungerer ikke

Altså: For å få vindusviskerne til å fungere, må jeg dra til meg blinkestikka. Det som skjer da er at Fjernlyset kommer på og viftene fungerer.

-Lyset foran på venstre side fungerer dårlig, og det er bare parklyset som er på, tror det blir kjørelys når jeg setter på fjernlyset.

Uansett, den får ikke nok strøm, eller så er det noe galt :D

Motor:

-Av og til så starter bilen dårlig, men når jeg vrir litt på den ene ledningen på batteriet, så går det bedre. Det virker som at den ikke er festet skikkelig til polen.

-Mye eksos når den har stått noen timer.

-Vet ikke helt om kjølesystemet er i sin skjønneste orden. Det bråker ihvertfall veldig når jeg har kjørt litt, og så dytter inn klutsjen.

Innvendig:

Bakluken får jeg ikke opp, det mangler en slags pinne i mekanikken.

GT-ratt: Jeg vil helst bytte til vanlig standard ratt, fordi GT-rattet er så lite, og gjør det vanskelig å styre bilen når den ikke har servo.

Av og til så rister bilen veldig når man slår den av, og jeg må sette den i fri for at det ikke skal riste.

Håper det er noen her som kan hjelpe meg! :D

BILDER

sikringer

GT-ratt

Motorrom

løs ledning?

batteri

bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det elektriske så kan det hende at den elektriske delen bak tenningslåsen er gåen. Ville kanskje prøvd å bytte den.

Prøv å skifte drivknute selv. Får vel tak i på biltema også til greie priser. Guiden er fin den.

Det rattet er ikke noe VW GT ratt. Det er ett Formuling ratt som var populært på 80-tallet. Ville ikke skiftet det ut med ett orginalt. Org rattet ser forjævlig ut..

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har aldri vært brannskadet..

Oppdatering:

Har tatt ut deler av dashbordet nå, for å komme bedre til i elsystemet.

Det lå en haug med løse kabler der, som jeg nå har funnet ut hvor de hører hjemme, men det er noen som jeg ikke er helt sikre på.

HÅper noen andre her kan hjelpe meg.. Sitter med laptopen i bilen nå,så jeg kan gjøre\prøve ting med en gang :P

Bilder med tekst:

Rød kabel til lysrele?

Rød kabel inne bak dashbordet, går rett ut til bilen og inn i et slags lysrele på venstre side.

Den røde kabelen ender her.

Den røde kabelen ender her, og det står et nummer på boksen der den er festet: "86"

boks koblet til lysene, relativt nytt Denne boksen er koblet rett på batteriet og går inn i systemet rundt lysene.

Det ser ut til å være koblet riktig på høyre side av bilen, men venstre ser bare rotete ut ( og det er denne delen som lyser dårlig )

venstre side (lys)

Litt dårlig bilde, men det ser hvertfall sånn ut på venstre siden

høyre side (lys)

Høyre side (ser mer riktig ut enn venstre)

strømkabel inn til dashbord

Her er +ledningen som går inn til dashbordet, (som jeg ikke vet hvor skal sitte) :D

Den går rett inn til dashbordet.

Strømkablene i dashbordet

Her ligger de to strømkablene, det ser relativt gammelt ut, så jeg tror ikke det skal være til noe ekstrautstyr.

Stereosurr

Ingen kommentar! :D Mangler noen kabler her også..

Sikringsboks (legg merke til løs ledning)

Her er da sikringsboksen, legg merke til den løse ledningen som går opp mot styreenheten, Hvor skal den sitte?

Nok en løs ledning ved styreenheten

Denne vet jeg virkelig ikke hvor skal sitte! Er ikke plass til den ved stikkene..

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bil du kan plukke nett av... er en 1.6 GL med det inni passer vel...

Risting i motor er trolig gåene motorfester. Har dette å jeg... Drivaksler har jeg, enkelt å bytte gjordt på en halvtime...

Du kan få alle delene for en tusing mot at du kommer og skrur selv...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har litt jobb her.

Er jo kjent att det er dårlig lys på vw. Mange som da kobler om slik att det blir hentet strøm fra batteriet med et rele. Ser ut som det er det som er gjort hos deg.

Den røde ledningen rett fra batteriet er sikkert hvert til radio eller noe sånn. Ikke orginalt.

De brune ledningene kan være jording. Ofte jord er brunt. Prøv å mål dem ut med ett multimeter.

De fire andre ledningene syns jeg kan ligne på ledingene til høyde justering på lysa. Litt usikker der,men da skal du finne de igjen ved lysa forran.

Litt vanskelig forklart kanskje,men håper det hjelper.

Et tips er å kjøpe den svenske utgaven av haynes boka. Er best el-skjema i den.

Lykke til med jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en og en kabel av gangen så blir det orden på det elektriske.Skaff deg et multimeter, det er god hjelp-Biltema holder i massevis. En fille og litt WD40 eller 5-56 er også kjekt, spray alle kontakter og slikt, også fint til å rengjøe kabler så du ser fargekodingen.

Kan være lurt å rive bort alt av stereo og annet hjemmelaget før en begynner så slipper en unna litt forvirring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva jeg gjør, har fått veldig god oversikt over hva som går til hva nå. Så har jeg forstått koblingsskjemaene også.

Hadde vært fint om jeg kunne se på en "lik" bil for å se hvordan de forskjellige tingene er koblet.

Noen som bor i oslo-området med en golf jeg kan titte på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider