Gå til innhold

Servolekkasje, tannstang/servopumpe død?

Ranger emnet

stibani

Anbefalte innlegg

A4 B5 96 1,8

Har hatt en servolekkasje nå ganske lenge som har blitt værre og værre. Før fylte jeg på en skvett en gang i mnd, meen nå på slutten har det blitt daglig. All olja i beholderen renner ut i løpet av et døgn ca. Den har ikke tidligere vært tung på rattet, for servopumpa går, men begynner å hyle litt når det blir lite olje. Da fyller jeg på så gir det seg. Jeg regner med at det er tannstanga som må byttes? MEN, igår når jeg skulle hjem fra jobb så fylte jeg på og når jeg var halveis hjemme så begynte batteri lampa i dashen å lyse og servoen var helt død. DRiit tungt å styre.

Spørsmål blir:

Har servopuma tatt kvelden helt, eller er det en form for sikring som har slått ut?

Hvis jeg må bytte servopumpe, hva koster denne og hvor lønner det seg å handle?

Hvis tannstang må byttes, hva koster denne? har hørt ca 11k :(

Er det skadelig for bilen å ratte rundt med defekt tannstang/servopumpe?

Takk for svar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vel ikke noen drivreim for dynamo, vannpumpe og servo lenger..

Men hvis du har fyllt en beholder i døgnet så må det vel være mulig å se hvor det renner ut.?

Uten olje får ikke servopumpa smøring, så den kan ha skjært seg, med påfølgende reimhavari.

Men om det er tannstang eller et rør/slange eller pumpe som hadde lekkasjen er ikke lett å si uten å ha sett på det. Har du flaks holder det metd et rør og en reim, har du uflaks så må du ha ny tannstang, pumpe, rør og reim. Alt derimellom er også mulig.

Sikring kan du utelukke..

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vel ikke noen drivreim for dynamo, vannpumpe og servo lenger..

Men hvis du har fyllt en beholder i døgnet så må det vel være mulig å se hvor det renner ut.?

Uten olje får ikke servopumpa smøring, så den kan ha skjært seg, med påfølgende reimhavari.

Men om det er tannstang eller et rør/slange eller pumpe som hadde lekkasjen er ikke lett å si uten å ha sett på det. Har du flaks holder det metd et rør og en reim, har du uflaks så må du ha ny tannstang, pumpe, rør og reim. Alt derimellom er også mulig.

Sikring kan du utelukke..

Takk for svar. Jeg får nesten sjekke opp litt ja. Er oljesøl overalt. At servopumpa har skjært seg er vel mest sansynlig. Batterilampa lyser, var derfor jeg tenkte en sikring med en gang. Koster jo peng dette her, men vet du om det er skadelig å kjøre med defekt tannstang (om det skulle være den) og servopumpe? Må jo byttes alikevel. Ihvertfall servopumpa...

Er litt kjipt å kjøre rundt å kanskje ødlegge tannstanga når det kanskje ikke er den som har lekkasjen i utgangspunktet.

Huff.. Skulle ønske jeg kunne skru bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pumpa har skjært seg går den vel ikke rundt, og da får du ikke kjørt, med mindre du finner en reim som går utenom. Tannstanga overlever vanligvis uten olje, men jeg vil anbefale deg å finne lekkasjen før du gjør noe som helst annet

Takk. nå begynte kjølevæska å koke. Fant så en reim som går utenom. Kan det være at denne har hoppet av idet servopumpa skar seg, eller har servopumpa stoppet fordi denne kan ha hoppet av pga slark? ellers, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider