Gå til innhold

Spørsmål ang oppgradering av understell og motor.

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer sterkt å oppgradere understellet og motoren på bilen min.. Har ikke planer om å legge inn flere titalls tusen, men sånn ca 5000kr i understell og ca det samme i motor.. Dempere å senk står først på lista.. Da lurer jeg på hvilke dempere å fjærer burde jeg ha for å få stivest og lavest mulig bil som blir godkjent uten kapping? Hvilke av disse til 240 er å anbefale:

 

http://www.pedersens-racing.no/bil/Bilstein/volvo.html

 

 

Som nr 2 på listen står foringer. Superflex er da et alternativ. Hvilke erfaringer har dere med de? Holder dem lenge? Blir det bedre å kjøre med?

 

Nr 3 på listen er vel tårnstag. Blir det merkbar forskjell med å uten tårnstag, eller er det der mest for synet sin del?

 

Nr 4 på listen er vel eksos. Har lyst på litt friskere eksos enn det hjemmelaga greia jeg har på nå.. Har sett på JT, men så en tråd her hvor det stod at det var dårlig passform. Usikker på om jeg vil ha eksos til turbomotor eller sugis.. Erfaringer med passform til turbomotor kontra sugemotor?

 

Nr 5 er motor.. Har sykt lyst på en FK/FT, men hvordan blir det siden jeg verken har ledningsnett fra F-motor eller noe? (80mod 244, b19a). Hva likker isåfall slike motorer på i pris helst med ledningsnett.

 

Hvis det ikke blir FK/FT, vil jeg tro det blir b230ET med oppgradert bunndel. Hva ligger slike motorer på i pris, og hvor mye arbeid er det for å montere den i min bil, kontra en FK/FT? (Ved montering av ET, se bort i fra at det blir værre å bytte til FK/FT ved senere anledning).

 

 

Håper på svar. ;)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planlagt om å legge i mer enn 10.000 for øyeblikket ihvertfall. Kjøper etter pengeboken. :P Dempere er jo ikke så dyre på pedersens.. Rundt 5000kr for bilstein sport.. Hva er forskjellen på sport og clubsport?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000, hadde det vært dollar eller euro;) jeg hadde bytta ut fjørtårnstaget med grovere stabsteg under.. en kompis kjørte 242VOC i rally, de prøvde med fjørtårnstag, måtte bare ta det av igjen..

 

og det med at alle skal ha polyurethane foringer skjønner jeg ikke helt.. når folk byter pleier det være fordi at de som er er burslittne, og da blir det jo som natt/dag.. men nye org foringer vil jo være en stoor forbedring det og.. så er det bare om prisen rettferdiggjør det da..veit ikke hva nye org koster..

 

og motor, skal du kjøre med org sprut på ft/fk er det bare å få tak i ledningsnett fra 240 med LH2.4..da er det egentlig bare fordel at du bare har b19, så slipper du masse ledninger som er der fra før, må bare lage til retur til bensinen fra motor til tank, og legge op med bensinpume og sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det med at alle skal ha polyurethane foringer skjønner jeg ikke helt.. når folk byter pleier det være fordi at de som er er burslittne, og da blir det jo som natt/dag.. men nye org foringer vil jo være en stoor forbedring det og.. så er det bare om prisen rettferdiggjør det da..veit ikke hva nye org koster..

 

Ang nye org foringer så fantes det "R-Sport" foringer, men de er utgått, vil mene det var hovedforingene fra -75 som var de sterkeste.

 

Jeg har foringer fra panhard staget i momentstagene, må dreie hylser, fikk kjøpt dette som sats fra SAM Steffanson før.

 

DSCN0067.JPG

 

Dette er nydelig å kjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000, hadde det vært dollar eller euro;) jeg hadde bytta ut fjørtårnstaget med grovere stabsteg under.. en kompis kjørte 242VOC i rally, de prøvde med fjørtårnstag, måtte bare ta det av igjen..

 

og det med at alle skal ha polyurethane foringer skjønner jeg ikke helt.. når folk byter pleier det være fordi at de som er er burslittne, og da blir det jo som natt/dag.. men nye org foringer vil jo være en stoor forbedring det og.. så er det bare om prisen rettferdiggjør det da..veit ikke hva nye org koster..

 

og motor, skal du kjøre med org sprut på ft/fk er det bare å få tak i ledningsnett fra 240 med LH2.4..da er det egentlig bare fordel at du bare har b19, så slipper du masse ledninger som er der fra før, må bare lage til retur til bensinen fra motor til tank, og legge op med bensinpume og sånn

Jeg må korrigere deg litt her:

A) Polyurethane foringer er somregel samme pris som originalforingene.

B) Polyurethaneofringene har lengre levetid og de tåler olje

C) Polyurethaneforingene er mye stivere enn de originale foringene

 

Ellers, kan du ikke sammenligne en 240 VOC "rallybil" med en gatebil som bygges for å kjøre på asfalt.

 

Det er ingen fordel med at han har b19a fra før, det betyr jo han får all jobben.

 

hadde han hatt en 240 med lh2.4, hadde han sluppet unna med å lodde inn fire motstander og koblet inn turbohjernene... Med b19a fra før, så må han jo legge opp retur til bensin, koble opp relèer, installere bensinpumpe i tank, installere hovedpumpe og filter, koble inn elnett+++...

 

5000kr på motor, det er desverre ikke nok til noe.

5000kr på understell, du får desverre ikke mye der heller.

 

Det er en myte at alt er så billig å gjøre på volvo, det stemmer vel om du skal ha b19at, b23at eller b230et..

 

Skal du ha noe gromt, koster det penger uansett hvilket bilmerke du har og da flyger det fort mange titusener, ikke 10.000kr.

 

Mener ikke å knuse drømmen din altså, men du må bare se litt realistisk på det. Om bilen skal være noe å bruke mye penger, bør den ha noe "spesiellt" med seg. Spørsmålet er jo også om det ikke kanskje er bedre å spare penger et år og kjøpe en bil som har bra utgangspunkt, fin lakk, gjerne sportslig understell, etc. for en 20-30k.

 

bilstein cs er de beste senkedemperene du får og de koster som nevnt av ole her over 7000kr.. Så skal du jo ha senkefjærer til 1500kr, erstatte noen dårlige foringer, ha litt grovere stag, etc.. og da er du fort oppe i 20k bare i understell... Fremdeles har du etthjulstrekk, lite avstivninger, ingen justerbare stag og b19a.. b230ft koster gjerne 10-15k, men du mangler jo alt tilbehør også, så der går også en del penger til monteringsdeler og ting som alltid mangler når du kjøper en motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge bil er ikke billig nei som det blir nevnt her.

Men det spørs jo hvor høyt du legger lista for ytelsene.

Får jo helt greit senkesett for ca. 1300 og oppover

Røde justerbare koni eller dyrere gule eller bilstein osv.. røde koni funker det også..

bytte slitte foringer med nye originale..

Sleng på et grenrør på motoren.. så ser det bedre ut hvertfall :pimp neida er den første oppgraderingen på 8v volvo sugemotor det da det org. er som søppel å regne..

korte inn panhardstag ca. en kappskives bredde.. eller mål deg fram!

Da har du en bil som funker greit men ikke mer.. men skal du bygge seriøst med bra specs. og få en versting,er det vel de rådene som er nevnt før i tråden ikke til å komme utenom sef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg Koni dempere, er knall bra. Har hørt at Bilstein kan bli blåst ved harde slag. Jeg har Koni på min, de er 6 år gamle og pinn stive enda. Med Lesöfors fjærer som er like gamle.

 

SuperFlex er det bare å invistere i. 3000,- for alle 14 foringene tar BCB.

 

5000 spenn er vel litt lite å legge i motor... Da kan du heller legge 10.000 i understellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstein CS er såååå mye bedre enn Gule Koni.

Ikke kjøp nye gule koni..

 

Får du gule koni brukt til en ok pris, så er det greit, men differansen til Bilstein CS er ikke SÅ stor i pris, men i kjøreopplevelse/ytelse, er det verdt hver krone og vel så det!

 

Når du senker bilen med gule koni, blir den "bouncy".

Bilen blir ikke noe mykere med bilstein sånnsett, men bilstein cs er mye bedre til å dempe ujevnheter, istedenfor bare å sprette bortover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Skjønner nå at jeg må jobbe endel mer for å få råd til mine drømmer.. Men først å fremst har jeg ihvertfall lyst å gjøre noe med understellet. Det jeg har nå er helt orginalt, bare fjørene som er halvert noe som igjen førte til gåene dempere etterhvert, og det igjen er ikke behagelig å kjøre med.

 

Men uansett.. Har tenkt litt på oppgraderingen av understellet.. Hvis jeg legger i 10 000kr i understell, hvor langt kommer jeg da? Er ikke intr i "dårlige" greier, men heller ikke det beste av det beste.. Vil ha noe som senker max for uten om åkrene fjærer.. Og dempere som tåler LITT juling men samtidig er stivest mulig og varer lengst.

 

Når det gjelder foringene, har jeg veldig lyst på superflexforingene fra Bcb/pedersens, men er usikker på om jeg kan kjøpe dem nå, montere dem på understellet jeg har, for så å kjøre med det ei stund til jeg får kjøpt meg dempere og fjærer...

 

Har også tenkt tanken om å lage meg til et justerbart panhardstag.. Er dette mye å hente på? Hva gjør forresten et panhardstag, og hvordan blir det hvis jeg korter det inn med tanke på kjørekomfort?

 

Når det gjelder motor, så har jeg sett ett par b230FT som har gått for ca 5000kr i sverige komplett.. Vet ikke forskjellen på disse kontra de som går for 10-15000kr, men den er vel der..

 

Har ingen problemer med å legge opp ledningsnett osv, da bilen skal inn i garasjen og ribbes, rustsveises, legge opp ledningsnett til det meste av elektronikk osv ganske snart, derfor det passer så fint med å få tak i en b230ft med ledningsnett og alt til en ganske rimelig penge.. Hvor kan jeg lete forresten?

 

Ang etthjulstrekk, så har jeg orginal volvo sperre. Lamelldiff vil jeg tro..? Denne holder vel til b230ft? Har selvsagt lyst på truetrack av et slag, men det koster som sagt penger, å jeg trenger ikke truetrack enda siden jeg har orginal sperre.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Skjønner nå at jeg må jobbe endel mer for å få råd til mine drømmer.. Men først å fremst har jeg ihvertfall lyst å gjøre noe med understellet. Det jeg har nå er helt orginalt, bare fjørene som er halvert noe som igjen førte til gåene dempere etterhvert, og det igjen er ikke behagelig å kjøre med.

 

Men uansett.. Har tenkt litt på oppgraderingen av understellet.. Hvis jeg legger i 10 000kr i understell, hvor langt kommer jeg da? Er ikke intr i "dårlige" greier, men heller ikke det beste av det beste.. Vil ha noe som senker max for uten om åkrene fjærer.. Og dempere som tåler LITT juling men samtidig er stivest mulig og varer lengst.

 

Når det gjelder foringene, har jeg veldig lyst på superflexforingene fra Bcb/pedersens, men er usikker på om jeg kan kjøpe dem nå, montere dem på understellet jeg har, for så å kjøre med det ei stund til jeg får kjøpt meg dempere og fjærer...

 

Har også tenkt tanken om å lage meg til et justerbart panhardstag.. Er dette mye å hente på? Hva gjør forresten et panhardstag, og hvordan blir det hvis jeg korter det inn med tanke på kjørekomfort?

 

Når det gjelder motor, så har jeg sett ett par b230FT som har gått for ca 5000kr i sverige komplett.. Vet ikke forskjellen på disse kontra de som går for 10-15000kr, men den er vel der..

 

Har ingen problemer med å legge opp ledningsnett osv, da bilen skal inn i garasjen og ribbes, rustsveises, legge opp ledningsnett til det meste av elektronikk osv ganske snart, derfor det passer så fint med å få tak i en b230ft med ledningsnett og alt til en ganske rimelig penge.. Hvor kan jeg lete forresten?

 

Ang etthjulstrekk, så har jeg orginal volvo sperre. Lamelldiff vil jeg tro..? Denne holder vel til b230ft? Har selvsagt lyst på truetrack av et slag, men det koster som sagt penger, å jeg trenger ikke truetrack enda siden jeg har orginal sperre.

 

Justerbart panhardstag er bare for å sentrere akslingen etter senking. En stiv aksel vil jo naturligvis flytte seg under fjæring!

 

Den gjør ingenting for komfort, men den gjør at du får mindre belastning på drivlinjen, samt du kan gjerne slippe unna dekkskrubbing.

 

Justerbare momentstag er for å få riktig vinkel på bakaksel etter senking. Det gir det bedre veigrep, mindre vibrasjoner og det tilter jo akselen så du får bedre plass til brede dekk.

 

Det er jo bare å lage da, om du kan sveise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Da gjør den det jeg trodde den gjorde.. :P Takk for svar.

Kommer nok til å lage meg en slik ja. Sveising er ingen problem.. Er staget hult forresten slik at det går an å sveise fast en skru/gjengestang etc?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår