Gå til innhold

Vectra 1.8i GL A-CC 92mod Radiatorvifte Problem!! Får Spenning men ikke strøm????

Ranger emnet


Qaracuck

Anbefalte innlegg

Heisann ja, jeg er ny på dette forumet men har brukt andre i forskjellige sammenhenger og vet hvor nyttig det er når det er så mange flinke folk som kan komme m tips!!

 

Ja har kjøpt min første opel da :-) hehe liker bilen og montert FETT anlegg i den! Det var nr 1 :-) , Alt virker som det skal på den, uten radiatorviften, måler spenningen stiger og tilslutt peeker på 14v, koblet dette på en for/etterprøvd vifte men den nekter å starte, selv når spenningen er på fullt, målte at det ikke gikk strøm i kretsen, prøvde å kortslutte endene uten sikkringen røk. Så måtte jo bare prøve å ta minusen direkte fra batteriet og da går den for fullt, og det noe sinnsykt! så kunne jo laget en hobbykobling med bryter inni cocpit, men tror dette er en fille feil ,jordingsfeil kanskje?? eller kan det være noe med termostaten som sitter i radiatoren??

 

Og lurte også på hva det enkleste og billigste måten til å få mer effekt ut av den?? linker ?? deler?? Tror også jeg trenger nye hjullagre, noe billigt sted å kjøpe det??

 

Takknemlig for alle tips!!

 

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Opel spesielt, men vet av erfaring att elektriske kjølevifter har + frem til motoren hele tiden, og så er det minus som blir styrt av termostat i radiator.

Det tyder jo på att det er sånn i din også.

Høres ut som det er termostatbryteren i radiatoren som er gåen. Prøv å koble sammen ledningene til termostaten, da skal viften begynne å gå; mulig du må ha på tenningen...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta er enten av eller på. Det skal ikke være sånn at spenningen gradvis stiger. Spenningen får du direkte fra batteriet tenker jeg, så du skal kunne måle samme spenningen over viftemotoren som over batteriet.

 

Gjør 780v8 sier. Går vifta når du kortslutter termostatbryteren? Kjenner ikke Vectra i detalj, men du trenger neppe å skru bryteren ut av radiatoren. Dra en kontakt fra hverandre og kortslutt der.

 

Bildeler får du billigst på Biltema. Nr 2 er Bilekstra, Torshov og lignende. Dyrest er Mekonomen, Meca og Opel-forhandlere.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Opel spesielt, men vet av erfaring att elektriske kjølevifter har + frem til motoren hele tiden, og så er det minus som blir styrt av termostat i radiator.

Det tyder jo på att det er sånn i din også.

Høres ut som det er termostatbryteren i radiatoren som er gåen. Prøv å koble sammen ledningene til termostaten, da skal viften begynne å gå; mulig du må ha på tenningen...

 

Okey, det går tre ledninger ut i fra den termostaten?? den en er vel brudd mellom minus, for den har konstant 13v pluss, visst jeg måler den ene ledningen til viften, så det er noe med den minusen, hvilken av de ledningene skal jeg kortslutte da?? det er jo bare jord den kablen som streiker, men er jo en ekstra kabel inni termostaten også!! jaja får måle litt, se på radiatortermostaten!! takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta er enten av eller på. Det skal ikke være sånn at spenningen gradvis stiger. Spenningen får du direkte fra batteriet tenker jeg, så du skal kunne måle samme spenningen over viftemotoren som over batteriet.

 

Gjør 780v8 sier. Går vifta når du kortslutter termostatbryteren? Kjenner ikke Vectra i detalj, men du trenger neppe å skru bryteren ut av radiatoren. Dra en kontakt fra hverandre og kortslutt der.

 

Bildeler får du billigst på Biltema. Nr 2 er Bilekstra, Torshov og lignende. Dyrest er Mekonomen, Meca og Opel-forhandlere.

 

Okey tror jeg har tatt av avatar og sign :-) , men er vel normalt av viften skal stige i volt?? visst jeg kobler den rett til batteriet så går jo den så sinnsykt. Jævla lyd! Den går jo fint på 6v også, men mye stillere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår