Gå til innhold

Markeringslys/Parklys (forskrift)

Ranger emnet

EyeLid

Anbefalte innlegg

Hatt bilen på EU kontroll, og alt fint og greit sånn stort sett.

Unntaket er da selvfølgelig at jeg kjører med US spec front på bilen, og enda ikke har e-merkede hovedlykter på bilen enda (men det kommer).

At jeg får anmerkning for ulovlige lykter og en annen for matte lykteglass (e.l.) er greit nok, et sett nye lamper ordner det.

I tillegg fikk jeg anmerkning for manglende parklys foran.

Dette gjør da at jeg sitter og snoker litt rundt for å finne ut hva som gjør det enklest for meg ift å ha bilen på etterkontroll. Lovdata/kjøretøyforskriften henviser til forskrift 76/758/EØF, noe som i seg selv ikke er bare bare å finne ut av - er jo en evig smørje med referanser til andre dokumenter og forskrifter HELE veien... Dog fant jeg noe tekst fra et forum via googling, og quoter og litt lovdata.no her.

Markeringslys foran (Parklys) - Merking (kode på lykt): A
MARKERINGSLYS

4. Bil skal ha minst to lykter foran som gir hvitt markeringslys fremover, når bilen har en bredde på 230 cm eller mer.

4.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Våre E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Våre e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Våre godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvar ende krav som i alt. a eller b.

4.2 Lyktene skal våre plassert på førerhusets eller karosseriets øvre hjørner, slik at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

4.3 Lyktene skal våre koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nårlys, parkeringslys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, tillatte markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

Er felles lyktehus for nær, fjern og park så er lyktene merket med A? Tror aldri jeg har sett dette før, og for enkelthetens skyld har jeg syslet med tanken på å montere parklys integrert i frontblinklyshuset for å slippe og drille i reflektorene til hovedlyktene...

Med andre ord er det ikke sjans for å få godkjent parklys i blinklys (såfremt disse ikke står stemplet med en A) med tonede e-merkede blinklysglass? :helpme:

snart kan man ikke kjøpe fornuftig nybil, ei heller holde en gammel koselig bruktbil..

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne lovdatabiten du har funnet her, gjelder jo biler OVER 230 cm bredde.. er audien din det ?

alt overfor gjelder lastebil, de presiserer også at lysene skal være plassert på bilens ØVRE hjørner...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider