Gå til innhold

Hjelp Audi 100 2.3

Ranger emnet


Zilla

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag testet nye følere til audin min men det hjalp ikke. Jeg lurer på om problemet rett og slett er drivstofftilførslen på en eller annen måte.. kanskje det er for lite trykk slik at bilen ikke får bensin i startøyeblikket. Jeg tenker sånn her: Dersom bensinpumpa ikke gir så mye trykk som den skal i tillegg til at bensinfilteret kanskje er litt tettere enn det burde være, kan det da bli trøbbel i startøyeblikket med bensintilførslen? Bilen går jo som sagt fint når den først starter og at når den går så jobber jo alt som har med drivstoff å gjøre som det skal?

Jeg vurderer nå å sette bilen på verksted for de kan vel sjekke ganske "raskt" om det er noe kødd med bensinpumpa. Jeg vil ikke ta ut pumpa sjøl i tilfelle jeg ikke får til å sette den skikkelig på plass igjen nede i tanken.

Noen tanker og idèer om dette? Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg har ikke fått målt bensintrykket på bilen min fordi jeg har ikke utstyr til dette. Det har dukket opp litt ny informasjon for meg. Det er noe som heter holdetrykk og noe som heter arbeidstrykk på bensinen. Hvis ikke jeg har misforstått så kan holdetrykket svekkes dersom tilbakeslagventilen som sitter på bensinpumpa er defekt og da svekkes trykket prosentvis. Stemmer dette?

Er det en mekaniker her inne som tar på seg sånn type jobb? Send meg en PM :-) Jeg holder til i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Du, jeg hadde samme problemet for en liten tid tilbake. Jeg var også gjennom hele prosessen med Kaldstartsventiler og varmstartsventiler og tempfølere. hehe.

 

Møller kikka på den en gang uten å finne feilen, de trodde ikek det hadde noe med ventilene eller tempfølerene. Og det hadde de rett i.

 

For en kamerat av meg som er mekaniker anbefalte et stoff som jeg fylte i bensinen. Stoffe skulle vist nok smøre opp Noen ventiler på bensinens vei. Og etter å ha kjørt bilen en tank, så har jeg ikke hatt noe problemer med å starte. Den starter med en gang, uannsett kald eller varm.

 

Skal få sjekket opp hva dette stoffet heter, kommer tilbake med det.

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gjone!

Takk for tipset. Jeg vet de har et sånt stoff hos møller som de anbefaler men jeg har ikke prøvd det enda. Har liksom trodd at problemet var noe jeg fysisk måtte ta tak i men kanskje ikke det er det :-) Tror merket på det stoffet de har hos møller heter Fortè.

Hvordan fungerte det på bilen din? Ble bilen din plutselig bedre eller tok det litt tid og ble gradevis bedre?

Forrige eier av bilen sier at den har vært vrien å starte i flere år. Rart han ikke har fikset det syns jeg for det er jo dritirriterende at bilen er sånn. Jeg tør ikke å bruke bilen i tilfelle jeg ikke skulle få start på den eller at batteriet blir flatt.

Jeg prøver gjerne en flaske med det stoffet som du har brukt, det blir jo mye billigere enn å ha bilen på verksted.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg har ikke fått målt bensintrykket på bilen min fordi jeg har ikke utstyr til dette. Det har dukket opp litt ny informasjon for meg. Det er noe som heter holdetrykk og noe som heter arbeidstrykk på bensinen. Hvis ikke jeg har misforstått så kan holdetrykket svekkes dersom tilbakeslagventilen som sitter på bensinpumpa er defekt og da svekkes trykket prosentvis. Stemmer dette?

Er det en mekaniker her inne som tar på seg sånn type jobb? Send meg en PM :-) Jeg holder til i Vestfold.

 

Ja, stemmer det. Er derfor jeg spurte deg om bensinpumpa starter og går i ca ett sekund etter at tenningen er skrudd på (for å få opp trykket). Den skal så starte igjen når motoren går, ikke før.

 

Arbeidstrykket ditt skal være rundt 6-6,5 bar. Etter ca 10 minutter med avslått tenning skal det ikke være under 3,5 bar.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okaj. Jeg kjøpte en flaske med et stoff som heter Fortè hos Møller i dag og det har jeg slengt i tanken. Jeg får ikke kjørt stort nå for jeg drar muligens til tyskland i morgen. Det er uansett kjempebra hvis du finner ut hva det stoffet du putta i tanken heter, jeg kan prøve flere kurer jeg :-)

Takk så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okaj. Jeg kjøpte en flaske med et stoff som heter Fortè hos Møller i dag og det har jeg slengt i tanken. Jeg får ikke kjørt stort nå for jeg drar muligens til tyskland i morgen. Det er uansett kjempebra hvis du finner ut hva det stoffet du putta i tanken heter, jeg kan prøve flere kurer jeg :-)

Takk så lenge

 

Tunap Micro logic 173 fungerer om det er av interesse. Jeg for min del ville heller ha fikset problemet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det. Er derfor jeg spurte deg om bensinpumpa starter og går i ca ett sekund etter at tenningen er skrudd på (for å få opp trykket). Den skal så starte igjen når motoren går, ikke før.

 

Arbeidstrykket ditt skal være rundt 6-6,5 bar. Etter ca 10 minutter med avslått tenning skal det ikke være under 3,5 bar.

 

Hei Quattro73. Jeg hører pumpa går når jeg skrur på tenninga i ca 1-2 sekunder og så blir det stille. Pumpa går igjen når bilen går men det kan jo tenkes at trykket blir borte som du sier. Jeg skal forøvrig ha bilen på verksted til tirsdag, da skal jeg be de sjekke bensintrykket for meg. Det er jo som sagt kun i startøyeblikket at bilen ikke vil.

Var ute og kjørte 25 mil med den nå. Jeg hadde en stopp og da måtte jeg trille igang bilen. Jeg passet på å parkere i en nedoverbakke. Jeg satt meg inn og rullet bilen litt nedover og den startet lett.

Håper de finner ut av det på verkstedet til tirsdag.

Dere vet ikke om noen bra "mekonomen" butikker i tyskland som selger orginal deler billig? Jeg har funnet en men det finnes vel hundrevis. Her er den jeg har funnet

http://www.100pro-ersatzteile.de/

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at jeg vil prøve å få fikset problemet og det håper jeg at de greier på verkstedet til tirsdag. Jeg har gjort det jeg greier sjøl så da får jeg bare "bite i det sure eplet" og sende bilen til doktoren :-)

Uansett, tusen takk for all info, tips, triks osv. Om ikke alt hjalp på min bil så jeg fått sjekket opp masse og lært meg litt og det er aldri dumt. Skal legge inn beskjed her om hva som var problemet så fort jeg vet noe.

Møller skulle forøvrig ha 1600,- for en liten feilsøk på bilen min men jeg fant ut at bilspesialisten i svinevoll har audimekaniker og de tar 520,- +mva i timen. Tror ikke det er så værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen! Nå er audin friskemeldt!!! Det var tennings- og startbryteren som måtte byttes. Jeg sjekket om jeg fikk gnist på pluggen og det gjorde jeg men det var sikkert bare flaks alltid det at startbrytern var defekt.

Verkstedet jeg brukte tok 520,- pr time + mva. Hvis noen skal ha bilen på verksted (i Vestfold) der jeg hadde min så send meg en PM.

Takk for hjelpen Quattro73!! og Gjone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår