Gå til innhold

Hjemmelagd IP-bus til RCA overgang

Ranger emnet

b1rken

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett de stive prisene man må betale for en Ip-RCA kabel til pioneer spillerene som har "P" i navnet, så tenkte jeg at det må da være mulig å lage noe slikt selv. Rotetet meg inn på et forum, hvor en luring hadde laget en tutorial hvor han skrev hvordan man enkelt kunne lage en slik overgang selv, uten å måtte stresse med å lodde osv. Har selv prøvd det, og ja det virker.

Vet ikke helt om det har blitt postet før, men her er den for de som ikke er interesserte i å legge ut 600kr for noe man kan lage selv :)

http://stereophonik.com/gutterslide/IP-BUS_Hack/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk! Har lenge tenkt at jeg trenger en slik men også synes det var litt stiv pris!

Skal prøve å mekke en sånn en av dagene nå! :)

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp laget en sånn jeg og. Det fungerer helt klart ganske bra. Eneste jeg var litt skuffa over var at lyden var ganske lav. Men er ikke umulig den orginale/uorginale saken man kjøper har samme problemet. Uansett er det bedre enn FM-sender som jeg hadde før!

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, lyden er svak. Men på min spiller kan man justere opp aux lyden slik at den starter på et høyere lydnivå enn vanlig, slik at den f.eks blir lik som cd spilleren.

Men jeg lurer på en ting pondus-, når jeg spiller av musikk fra ipoden ved bruk av koblingen som jeg forklarte i første tråden så blir ikke lyden like bra som når jeg spiller av fra cd eller radio. Skal det bli like bra, eller et det bare jeg som ikke har vært så nøye med koblingene mine inni RCA kontaktene?

En annen ting angående lyden. Før jeg fant denne guiden til hvordan du kan lage den uten å måtte lodde, så viste det seg at det var to koblingsskjemaer for denne ip-bus kontakten. Hvor det ved bruk av det ene koblingskjema ble lavere lyd enn det andre. Det var da snakk om en ledning som ble byttet på. Husker ikke hvor jeg fant det, men du kan jo ta en titt, så kansje du kan få lyden opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydkvaliteten var ikke så værst på min. Er betraktelig bedre med orginal cd, men hos meg var den vel omtrent som en brent mp3 cd.

Kan jo ha noe med hva slags bitrate du har på mp3'ene på ipoden ?

Jeg var i allefall veldig nøye med hvordan jeg lagde koblingene. Loddet skikkelig og satt på krympestrømpe og masse tape i tillegg.

Samme med koblingene til ip-busen sørget jeg for at satt skikkelig og hadde god kontakt. (sprayet med kontaktspray).

Hva slags spiller har du?

Og hvor stilte du opp aux-lyden? Har ikke sett noe sånn på min i allefall. (jeg har en DEH-77MP)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte jeg også og si ; jeg lagde ikke sånn at jeg hadde RCA i enden. Tok rett til mini-jack. Er det jeg kommer til å bruke 99,9% av gangene uansett, så da slipper jeg signaltap/støy i overgangen rca-->mini-jack!

Kanskje det har noe å si for deg ?!

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider