Gå til innhold

Felleskjøpet`s super synt. motorolje

Ranger emnet


stordal-1970

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen erfaring med felleskjøpet`s super syntetiske motorolje?

 

Jeg har ingen erfaring med akkurat den, men vet at dette er helt vanlig olje som du kjøper på staotoil...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har med hvor GOD den "helsyntetiske" oljen er...

 

Jeg hadde som dere ser en peugeot med 2,1 liters dieselmotor

Når jeg skulle bytte olje første gangen, byttet jeg med noe av det billigste jeg kunne finne, nemlig en helsyntetisk olje kjøpt på coop marked.. vi snakker 79,- for 4 liter

 

Dette endte i at jeg fikk ventiltikking, fordi de hydrauliske løfterne ikke likte denne oljen...

 

Bestefaren min som hadde bilen før meg, brukte KUN mobil1...5W50 rallyeformula

 

Jeg blir ikke å bruke noe annet enn dette, fordi jeg har fått bevist at billigere delsyntetiske oljer ikke trenger å være så veldig positive mor motoren og dens komponenter..

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er denne 5W-40-olja du tenker på:

 

http://www.felleskjopet.no/trade/productview/397046/768/

 

så tilfredsstiller den følgende kvalitetskrav: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, MB 229.3, VW 505.00, VW 502.00, BMW Longlife Oil, Opel GM-LL-B_025, Porsche Kvalitetsnivå: MB 229.1

 

Om din motor har høyere krav enn dette er vanskelig å si, men trolig er den god nok.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en olje er bra nok for en traktor som er laget for å jobbe hardt 24/7.. så holder det vel på en bil..

 

Det er nok ikke helt uten videre riktig. De opererer i forskjellige miljøer og kan ha forskjellige krav til additiver og denslags. Ta en titt på denne oversikten fra American Petroleum Institutute (API):

 

http://www.api.org/certifications/engineoil/categories/upload/EngineOilGuide2006.pdf

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt uten videre riktig. De opererer i forskjellige miljøer og kan ha forskjellige krav til additiver og denslags. Ta en titt på denne oversikten fra American Petroleum Institutute (API):

 

http://www.api.org/certifications/engineoil/categories/upload/EngineOilGuide2006.pdf

 

Regner med at oljen på FK er beregnet på norsk miljø.. klima/temp. osv...

I forhold til temp. så er vel viskositeten vesentlig..!?

Og det er vel i selve oljen man finner styrken i oljefilmen,såfremt det er rett viskositet i forhold til lagerklaringer og temp.

fins vel additiver som er med og forsterker,men det er vel for mer ekstreme motorer..

Uansett så er det som jeg påpekte,satt opp en liste bakpå kanna med hvilke krav oljen oppfyller i forhold til de forskjellige bilfabrikanters krav.. har du en BMW og oljen oppfyller BMW' krav så er det vel trygt å fylle på den oljen..

Andre additiver går vel på rensende effekt,teflon,redusert røyk og små plastremser som utvider seg nåt temp. går opp og forsikrer at viskositeten er noenlunde konstant.. finnes sikkert en hel masse andre tilsetninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at oljen på FK er beregnet på norsk miljø.. klima/temp. osv...

I forhold til temp. så er vel viskositeten vesentlig..!?

Og det er vel i selve oljen man finner styrken i oljefilmen,såfremt det er rett viskositet i forhold til lagerklaringer og temp.

fins vel additiver som er med og forsterker,men det er vel for mer ekstreme motorer..

Uansett så er det som jeg påpekte,satt opp en liste bakpå kanna med hvilke krav oljen oppfyller i forhold til de forskjellige bilfabrikanters krav.. har du en BMW og oljen oppfyller BMW' krav så er det vel trygt å fylle på den oljen..

Andre additiver går vel på rensende effekt,teflon,redusert røyk og små plastremser som utvider seg nåt temp. går opp og forsikrer at viskositeten er noenlunde konstant.. finnes sikkert en hel masse andre tilsetninger også.

Finnes ikke oljer som er blandet for "Norsk" miljoe fra de store leverandoerene. Er lenge siden multigradeoljer (f.eks. 0W-40) ble introdusert slik at man har oljer som dekker et vidt spekter av temperatur ved oppstart. Uansett utetemperatur er "driftstemperatur" for en motorolje ca. 100C. Styrken i oljefilmen i seg selv er ikke spesielt vestentlig. Zddp og mos2 (etc..) tilsettes for aa oeke trykkstyrken til oljen. Saa lenge oljen tilfredsstiller motorprodusentens krav, er det mer enn godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår