Gå til innhold

Kjøp av E30 318is - noen tips?

Ranger emnet


lassief

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en E30 318is, helst den siste modellen som kom i 1991.

 

Så lurer jeg på om noen her har erfaring med denne bilen og kan svare på disse spørsmålene?

 

Er det stor forskjell på M-Tech 1 og M-Tech 2 utenom utseende?

 

Er det noen spesielt vanlige feil på disse bilene jeg bør vite om eller se etter?

 

Noen steder der det er vanlig at det danner seg rust?

 

Har sett biler som har gått over 250.000 km, er dette veldig mye eller kan bilen gå mye lenger?

 

Noen grunner til at jeg burde eller ikke burde kjøpe denne bilen?

 

Setter stor pris på alle svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-mener å huske at mtech2 hadde sportsunderstell(orginalsenket 15-20mm) og har fjærbein på 51mm.(samme som 325 mens vanlig 318i har 45mm). Om mtech1 har dette er jeg ikke sikker på.

 

- Hør etter "knase" lyder fra motor ved høyt turtall.Dette kommer av slitt registerskinne/strammer.er vist en vanlig svakhet..ellers vet jeg ikke helt hva du tenker på når du sier feil.Har ikke noe annet å nevne utenom vanlige "slitedelfeil" som foringer etc.

 

- Rust: Den mest vanlige plassen at det kommer rust på en E30 er i jekkpunktene/kanalene.Sjekk også hjulbuer,kjenn etter fukt i dørken,hvis det er takluke,tilt opp luken å se etter rust,Sjekk under mattene i bagasje rommet for fukt/rust,Sjekk under pakningen som går rundt bagsjerommet..

 

-KM stand:Hvor langt en motor holder kommer veldig mye ann på hvordan bilen er behandlet.Hvis eieren har herjet/grisekjørt mye og slørvet med oljebytte kan motoren ryke lenge før 250.000.Prøv å se på helheten på bilen om den er behandlet fint eller om den ser ut som et dass hvis du skjønner.Men personlig ville jeg ikke kjøpt en som var gått så langt som 250.000 me mindre jeg fikk den ganske billig..Men er det M42 motoren det er snakk om er den kjent for å holde langt og egnet for trim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Mtech 2 kom med faclift i 09/87 og det vil si at det er andre fangere og kanalskjørt og deksler på siden istedet for dørlister... dette er utrolig pent... mtech utgaven fikk også samme interiør som i m3 og var senket 20 mm. Alle 318iS har samme understell og bremser som 325i...

 

Men... Hvis du skal ha en 318iS mtech2 så må du lete utenfor norges land, det er bare en original bil i norge... men du får en grei bil fra tyskland ferdig på veien for 50.000.

 

Så lenge motoren går fint så er det ikke noe i veien for å kjøpe en som har gått 250.000, da er det jo lettere å prute;) bare skift olje på rundt 5000km å ta det med ro på kald motor så stuper du før den gjør det:) Ta f.eks. en drosje som aldri får bli kald engang nesten... det går og går:) Kjøp iS-bil å kos deg med den du:-D

2x 90' BMW E30 318iS MTECH II (en rød og en svart)

91' og 89' BMW E30 318iS Touring (solgt)

 

85' BMW E30 327i(x) 86' BMW E30 318i(x)

87' BMW E30 320i(x) 84' BMW E30 323i(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

318is motoren min har gått snart 295 og er helt fin. eneste jeg ikke liker er lyden av eksos anlegget på min. ødela deg forrige og det bråkte ikke så mye, kjøpte et nytt simons anlegg. det bråker mye mere : ( men har dogg 2,5 hele veien samt bare en lyd demper. vurderer og få taki en lyd demper til. ellers så går motoren min vledig fint : )

2001 Audi A4 B6 1.8 Turbo Quattro S-line

 

-X- 1999 bmw e46 318i

-X- 1992 Bmw E36 318is

-X- 1990 GolfII 1.8gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår