Gå til innhold

Vannrør vs Wastegate-Aktuator, hva bør jeg gjøre her?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hmm, det kan jo være verdt et forsøk!

Jeg har en propanbrenner som jeg har brukt til å løsne asfaltmatter med :bambam: , så jeg kan jo "give it a go".

 

Da bare brenner jeg på røret og bøyer med en rørtang elns?

Hva er de rørene her på hvitmotor laget av? Er det stål?

 

Hei.

 

Var stålrør på min motor. bare og varme opp og bøye litt forsiktig. varme rundt hele røret så du ikke får noen "knekk" på røret. da vil det sprekke etter hvertn.

 

Gå for vannkjøling på turboene dine du. er best d. greit å få ned tempen noen grader..

Volvo xc70 Bmw E46 320DT

volvo 242R6 540hk og 634Nm på hjulan.

Volvo 360 sladdevogn(Død)

Peugeot 405 T16x4

Peugeot 405 Mi16. Toyota celica 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe, ja e viktig d. må ta en tur innom tråden om volvoen min. 242 R6.

 

Sry OT..

 

hehe, jeg OTet litt i tråden din også, så det går bra :-)

oss hvitmotorfolk må få ha litt privilegier med OT innad i gjengen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel best å være på den sikre siden..

Snakker utfra egen erfaring og hva jeg har hørt ang. vannkjøling på turboen..

Har kjørt uten vannkjøling på turboer selv om de var konstuert for det,uten ras! trodde dette var noe bilprodusenten introduserte fordi at levetiden skulle matche motorens levetid litt mer og ved å kjøle den ned ved bruk og raskere nedkjøling etter bruk..

For det er jo ikke en kjølemantel å se på trimmingsturboer uansett hvilke lager de har..

Mener ikke å gnåle for du har jo bestemt deg for å la alt være som det er.med litt mods for å få det til å funke.. men hadde vært gøy å vist hva som er grunnen til at det er så viktig som mange mener,ettersom det er såpass delte meninger om det. er det mindre oljegjennomstrømning på vannavkjølte turboer osv..

Men hva med å bruke det org. røret fra r6 turbomotoren da?? for det er vel org. manifolder og turboer fra en AWD Volvo med 262 hk. eller no sånt du skal bruke

correct me if i'm wrong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg OTet litt i tråden din også, så det går bra :-)

oss hvitmotorfolk må få ha litt privilegier med OT innad i gjengen? :P

 

hehe, sant d. får vel ta resten av OT på msn. hehe

:spin

Volvo xc70 Bmw E46 320DT

volvo 242R6 540hk og 634Nm på hjulan.

Volvo 360 sladdevogn(Død)

Peugeot 405 T16x4

Peugeot 405 Mi16. Toyota celica 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det vannrøret bøyes mye? Jeg ville nå ha demontert det, fylt det med sand og satt det i ei skrustikke for å bøye det. Da blir det ikke så fort klemt flatt. Mange sjapper har fine (og billige) røybøyetenger til slike smårør. Da får du fine radiuser på de.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det vannrøret bøyes mye? Jeg ville nå ha demontert det, fylt det med sand og satt det i ei skrustikke for å bøye det. Da blir det ikke så fort klemt flatt. Mange sjapper har fine (og billige) røybøyetenger til slike smårør. Da får du fine radiuser på de.

 

Det var faktisk en grei idè!

 

Min`plan nå var å varme røret og så hamre på det, med en trekloss elns innimellom.

 

Det må vel flyttes 1-2cm tror jeg, litt fremover på en måte. vanskelig å forklare.

 

om det ikke går bra, så kan jeg bare ta å kappe det og kjøre slange.. Jeg så faktisk i dag på røret og det går helt bak til torpedo, hvor det kobles i slange som går til kupèvarmer.

 

Men det er også noe rørgreier med avtappning og slikt lengre nede i det virrvarret av rør :P hehe..

 

Ellers, vedr t6 forslaget, så mener jeg at vi kom frem til det ikke ville passe(?). Jeg snakket med Tholandsli om sitt rør og jeg mener bestemt å huske vi kom frem til det ikke ville gå på min motor, selv om jeg bruker org turboer.

 

Jeg bruker da s80t6 fas1 turboer, men helt siste typen tror jeeg det er. Det er ikke de som kom på første t6.

 

272 var org effekten ja. Vet noen hvilket ladetrykk t6 til s80 lå på? Jeg får vel litt høyere komp tror jeg, pga toppen i t6 er jo litt anderledes.. Så jeg vil vel få litt mer power i forhold til ladetrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant for meg også det her:D tror du du hadde giddi å lagt inn bilder og info når trykkrøra osv er ferdige?:) med Y-er og alt.. må gjøre akkuratt det samme selv, bare at jeg har ikke problemet med vannrøret, som vel er hovedproblemet ditt.

 

Mvh

-Volvo 740 T6 prosjekt-

- Bruksbilen: Volvo 940LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant for meg også det her:D tror du du hadde giddi å lagt inn bilder og info når trykkrøra osv er ferdige?:) med Y-er og alt.. må gjøre akkuratt det samme selv, bare at jeg har ikke problemet med vannrøret, som vel er hovedproblemet ditt.

 

Mvh

 

Det jeg har kjøpt av trykkrør er:

4.3 meter i 2.5", fordelt på diverse som:

2 90 bends

2 75 grader bend

2 45 grader bends

4 rette rør

8 rette silikon

2 90 grader silikon reducere fra 2.25" til 2.5"

1 90 grader silikon reducer fra 2.25" til 3" (denne kjøpte jeg feil).

 

Jeg vil ikke bruke alle de rørene her da..

Min foreløpige plan blir vel noe som:

 

Sugeside, bakre turbo

1) Kappe opp to 90 grader rør og koble de sammen med rett 2.5" silikon, samt koble dette med rett silikon inn i bakre turbo.

2) Legge et 45 grader bend eller et rett rør fremover mot turbo.

 

Det røret vil havne ca. der sugesiden av fremre turbo vil havne.

Spørsmålet er da om jeg skal koble Y rett på turbo (tenker jeg kanskje gjør det).

 

Trykkside, bakre turbo:

Her kobler jeg 90 grader (elbow) reducer, fra 2.25" til 2.5".

Så kobler jeg rett rør inn i elbowen.

 

Trykkside, fremre turbo:

Her kobler jeg elbow, (90 grader) reducer, fra 2.25" til 2.5".

Det som re saken, er at trykkrør fra bakre turbo vil gå lengre frem, enn reduceren fra fremre turbo.

 

Det betyr i praksis at her kan jeg også koble Y rett i reducer som kommer fra fremre turbo.

 

Y blir simmons Y (laget til eksos), fra 2x2.5" til singel 3".

Om jeg da teller, har jeg hittil brukt et sted mellom 3-4 rette 2.5", 2 90 grader alurør, 2-3 rette alurør og 0-1 med 45 bend.

 

Formålet mitt er ikke å bruke minst mulig rør da, men det er jo unødvendig å lage det trangere enn nødvendig.

 

Etter ting er koblet sammen i Y, skal jeg da på sugeside skjøte sammen med LMM og så skjøte fra LMM til konfilter direkte.

 

På trykkside, etter Y, blir det jo da evnt. rør + silikon i 3", frem til IC. Jeg må ha en elbow i 3" inn til IC også.

 

Andre siden av IC, blir det rør (rett rør) og enten å bruke org innsugs-slangen, eller å bruke 90 elbow i 3" på lmm/gass-spjeld, samt seff ut fra ic.

 

Jeg mangler altså:

* 2 rette 3" rør

* 2 rette 3" silikon

* 2-3 elbow i 3" silikon

* 1 stk IC (kjøpes snart)

* 1 stk resirk dump (tror jeg skal ha, er ikke sikker).

 

Min originale plan var å få helsveist trykkrør og slikt, men det skjer ikke i første omgang, da han som skulle sveise for meg ikke har tilgang på apparat.

 

Bilder vil jeg vel legge ut, men spørs om jeg husker denne tråden da, men er jo bare å følge med i prosjekttråden min og evnt sette epost-varsel på svar, så kan man jo enkelt følge med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry dab, håper det går greit, i og med det er nesten litt relevant:p

 

 

Snakker utfra egen erfaring og hva jeg har hørt ang. vannkjøling på turboen..

Har kjørt uten vannkjøling på turboer selv om de var konstuert for det,uten ras!

 

For det er jo ikke en kjølemantel å se på trimmingsturboer uansett hvilke lager de har..

 

men hadde vært gøy å vist hva som er grunnen til at det er så viktig som mange mener,ettersom det er såpass delte meninger om det. er det mindre oljegjennomstrømning på vannavkjølte turboer osv..

:)

 

dette med kulelagerturboer, regner med ihi,turbonetics og alle de andre og "store" har dette likt på sine BB som garrett har. eller tilnærmet hvertfall.. 1mm restriktor på olje inn, da sier det seg selv at det vil bli jææævlig varmt inni for lagrene om det ikke er mer olje enn det som kommer inn, DA må en ha vann for å hjelpe til.

gir du faen i restriktoren, og drøyer vannet, så ender det med røkne oljetettninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår