Gå til innhold

Vannrør vs Wastegate-Aktuator, hva bør jeg gjøre her?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

sorry dab, håper det går greit, i og med det er nesten litt relevant:p

 

 

 

 

dette med kulelagerturboer, regner med ihi,turbonetics og alle de andre og "store" har dette likt på sine BB som garrett har. eller tilnærmet hvertfall.. 1mm restriktor på olje inn, da sier det seg selv at det vil bli jææævlig varmt inni for lagrene om det ikke er mer olje enn det som kommer inn, DA må en ha vann for å hjelpe til.

gir du faen i restriktoren, og drøyer vannet, så ender det med røkne oljetettninger

 

Håper det går greit at jeg fyller hodet mitt med teknisk info. innpå tråden din Dab :)

Da er det vel sånn at vannavkjølte turboer MÅ ha vannet sitt og de andre må bare leve uten..

Mener bare at jeg ikke har sett så mange vannavkjølte turboer på biler som har f.eks effekter langt over 500hk.

Regner med at BB er et must på de store turboene for å få en vettug spool up.. men kanskje de har bedre tetninger og null restriksjon på olje inn og sef. svære oljekjølere?? Men nå kan det være at jeg har sett feil og ikke fått med meg at de faktisk har vannkjøling.. Påstår ingenting,men har lyst til å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva mener dere da om utsagn som

The use of turbo timers to shut the engine off some preset time after the ignition key is removed was needed in the old days. Early turbocharger bearing housings were only cooled by the lubrication oil of a running engine passing by the turbine bearing. If the engine was shut of when the turbine was still very hot excessive heat wick into the turbo bearing and seal area, cooking the oil to black carbon, causing bearing/shaft failure and heavy oil consumption. The newer (for over 15 years now) style turbo housings are water cooled as well as oil cooled. The original EJ20 Subaru turbo motor took advantage of water cooled bearings from the start and have never had this problem due to a unique design feature we will now explain. It is the reason you do not need to purchase a turbo timer.

 

The Subaru WRX engines have their water catch tank high on the engine above the turbocharger. It is that little can where you check the water level. When the engine is shut off the water continues to circulate via a physical property of water called a thermal siphon. Simply put, hot water rises up to the catch tank, being drawn from the relatively cool cylinder head water jacket up through the turbo housing. This nifty little idea works every time you turn off your engine.

 

Ja, jeg vet vi ikke har slik på volvoene våre, at de automatisk sirkuerer vann.

 

Det ville dog vært mulig å hatt en elektrisk pumpe som pumpet vann gjennom turboene, etter turboene var slått av..

 

Spørsmålet er om dette bare er "tull"

 

Jeg har lest folk hevde at vannkjøling hjelper på levetiden til oljen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere da om utsagn som

 

 

Ja, jeg vet vi ikke har slik på volvoene våre, at de automatisk sirkuerer vann.

 

Det ville dog vært mulig å hatt en elektrisk pumpe som pumpet vann gjennom turboene, etter turboene var slått av..

 

Spørsmålet er om dette bare er "tull"

 

Jeg har lest folk hevde at vannkjøling hjelper på levetiden til oljen også.

 

Det at varmt vann vil stige og dermed skape sirkulasjon er et bekreftet fysisk fenomen.. brukes jo i f.eks gamle radiatorsystem for oppvarming av hus..

Hvis du som på Subaru WRX har ekspansjonstanken høyere enn turboene så vil du få en viss sirkulasjon etter at motoren er stengt av..

Og da er jo EN av grunnene til vannkjøling at turboens levetid skal matche motorens litt bedre enn før da eneste som nyttet var enten å la turboen kjøle ned ved tomgangskjøring (noe mann i gata ikke giddet eller hadde tid til, eller visste noe om som regel)eller montere turboredder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at varmt vann vil stige og dermed skape sirkulasjon er et bekreftet fysisk fenomen.. brukes jo i f.eks gamle radiatorsystem for oppvarming av hus..

Hvis du som på Subaru WRX har ekspansjonstanken høyere enn turboene så vil du få en viss sirkulasjon etter at motoren er stengt av..

Og da er jo EN av grunnene til vannkjøling at turboens levetid skal matche motorens litt bedre enn før da eneste som nyttet var enten å la turboen kjøle ned ved tomgangskjøring (noe mann i gata ikke giddet eller hadde tid til, eller visste noe om som regel)eller montere turboredder..

 

Det hele spørs jo hvordan slanger/rør er også, pga. jeg vet jo det at varme stiger oppover og sådan får man jo en viss sirkulasjon. Dog ville det jo vært enda bedre om man da hadde hatt en lukket vannkrets med egen radiator til turboene, så kunne den tvangsmatet/pumpet når man slo av tenningen.

 

Jeg tror jeg vil koble opp "passiv vannkjøling", som det var koblet opp på s80t6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er der org. er vel best,bare du får det hersens røret litt unna turboen :)

Men en el. pumpe burde funke det også,inntil termostaten lukker!?Hvis man ikkke har et eget opplegg med rør pumpe og radiator,men det blir vel litt mye styr da..

Men hvis man skulle hatt den påkoblet det org. systemet så måtte man hatt en el. styrt bypassventil forbi pumpa når man kjørte(eller så måtte man kjørt pumpa hele tiden) og el. styring for pumpa med f.eks bryter og temp. føler og rele når termostat lukker..

litt før den stenger da helst så ikke pumpa går unødvendig.. men dette er jo bare fantasering sef. og det som er der holder i massevis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog ville det jo vært enda bedre om man da hadde hatt en lukket vannkrets med egen radiator til turboene, så kunne den tvangsmatet/pumpet når man slo av tenningen.

 

Blir mye unødvendig rør og tull og ikke minst vekt ;)

 

Skal ikke stoppe motoren med rødglødende eksos uansett, da ber du om havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere da om utsagn som

 

 

Ja, jeg vet vi ikke har slik på volvoene våre, at de automatisk sirkuerer vann.

 

Det ville dog vært mulig å hatt en elektrisk pumpe som pumpet vann gjennom turboene, etter turboene var slått av..

 

Spørsmålet er om dette bare er "tull"

 

Jeg har lest folk hevde at vannkjøling hjelper på levetiden til oljen også.

 

http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=234

 

Dette produktet er igrunn akkurat det som beskrives.

Bare at det gjelder olje.

Jeg skal gå til innkjøp av en sånn :)

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende vannrøret:

jeg må kappe det!

 

Jeg prøvemonterte i går igjen og så at jeg aldri vil klare å bøye røret såpass mye.. Så jeg kappe det og legger i slange isteden.. Er enklest og jeg fikser det på ca. 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår