Gå til innhold

lurer litt på hva det som står på turboen betyr

Ranger emnet

_:OVeRHeAD:_

Anbefalte innlegg

ar 63 dr er vel størreslsen på eksoshuset! 63 mm kanskje? det skal jeg ikke si med stor sikkerhet da

hvorfor svarer du da? når du ikke vet svaret??

uansett, ikke dumt spørsmål, er sikkert en del som lurer på dette, men hører kanskje ikke hjemme på 200 forumet, men på teknisk

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Area ratio (A/R) is the way compressor housings and turbine housings are sized. The bigger the A/R numbers, the bigger the housing size. On the exhaust or turbine side of the turbo, typically a bigger A/R will produce better flow but induce more lag due in part to a lower internal gas velocity the bigger diameter creates.

It's kind of like spraying a pinwheel with water from a garden hose. If you put your thumb on the end of the hose to make a concentrated spray, that spray can make the pinwheel spin faster. At the same time, you are creating more backpressure inside of the hose, choking off its flow.

On the turbine side, the 76 trim T-31 is the largest commonly available turbine from Garrett's venerable T-3 family. It is a low-inertia design, also helping to reduce lag. Tyler selected a 0.82 A/R turbine housing as a good compromise between exhaust flow and lag for our street/track application. Turbos are especially sensitive to A/R on the exhaust side, so this was a critical choice in tailoring the engine's powerband.

Finally, the turbo used Turbonetics' exclusive ball-bearing center section. This center section uses a ceramic, angular-contact, cartridge-type ball bearing to handle thrust and rotational loads, as opposed to the traditional sleeve-type bearing most typical turbochargers use. The ball bearing center section has far less viscous drag than the old-school sleeve bearings and can handle more thrust load than the OEM thrust washer bearings used on off-the-shelf Garrett turbos.

Thrust-bearing wear is the Achilles heel of a performance turbocharger, causing most failures. The ball bearing can take up to 50 times more thrust load and usually has a minimum of three times longer life at high boost. The reduction in viscous drag and friction that the ball bearing center section creates can reduce turbo lag by 300 to 500 rpm.

stjal infoen her:

http://www.turbomagazine.com/tech/0303tur_nissan_se_r_revisited_part_2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor svarer du da? når du ikke vet svaret??

uansett, ikke dumt spørsmål, er sikkert en del som lurer på dette, men hører kanskje ikke hjemme på 200 forumet, men på teknisk

svarte jo va ar 63 var.. men var usikker på om det var millimeter så satt ett spørsmålstegn dær..

du er vel en sånn som går på forumet for å rette på alle andre, ikkje for å prøve å hjelpe.. finn noe bedre å jøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarte jo va ar 63 var.. men var usikker på om det var millimeter så satt ett spørsmålstegn dær..

du er vel en sånn som går på forumet for å rette på alle andre, ikkje for å prøve å hjelpe.. finn noe bedre å jøre!

om jeg kan så prøver jeg å hjelpe, om jeg ikke kan prøver jeg å holde kjeft, prøv det du oxo en gang.

du satt ikke et spørsmåltegn, du satte 3 iløpet av en setning, det er bra jobbet

ar 63 dr er vel størreslsen på eksoshuset! 63 mm kanskje? det skal jeg ikke si med stor sikkerhet da"

altså: "er vel", "kanskje?" og "det skal jeg ikke si med stor sikkerhet da"

du viste tydeligvis ikke svaret, så det var vell ikke mye hjelp i deg heller, å da er det like greit å ikke svare, er alltids noen som kan det og som svarer.

bra svar butcher,

Fant dette på teknisk delen av bilforumet

"A" er arealet på passasjen hvor eksosen kommer inn.

"R" er radiusen (eller distansen) fra midten av turbinhjulet til midten av passasjen.

Siden arealet på passasjen blir mindre og mindre jo lengre inn i turboen man ser, og passasjen er fysisk nærmere midten av turbinen, så er A/R forholdet konstant. Tenk spiral.

Med andre ord forteller A/R noe som størrelsen på turbo'en.

Stort A/R (f.eks. .80) er en turbo som vil ta lang tid før den snurrer opp, men vil ha masse å gi på høyere turtall.

Lavere A/R snurrer opp fortere, men blir for trang på høyere turtall.

I tillegg kommer utforminger av kompressor og turbinhjul, for ikke å snakke om størrelser.

Ett turbinkart er et godt hjelpemiddel, men ikke noe for en nybegynner å titte på.

For best resultat, finn ut hva slags turboer andre folk bruker på samme typer motorer, eller i det minste samme størrelse motorer. En turbo som fungerer greit på en Mazda 2l motor vil nok fungere greit på en BMW 2l motor også.

og btw, "case closed" for min del, gidder ikke å diskutere mer ot totte88

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider