Gå til innhold

Et par spørsmål

Ranger emnet


Kristina

Anbefalte innlegg

Rattmotstanden er de kreftene du må bruke for å dreie på rattet. Har bilen høy rattmotstand så må du bruke mye krefter. Alle nye biler i dag har servostyring, så de bør ha relativt liten rattmotstand hvis alt er i orden.

 

Rattutslaget tester du ved å dreie på rattet vekselvis til høyre og venstre. Gjerne helt til ytterkant. Hvis hjulene følger etter rattets bevegelser, så er rattutslaget i orden. Hvis ikke så bør du få bilen straks på verksted.

 

Hvorfor skal du egentlig sjekke dette? Selv ikke eldgamle amerikanske biler har problemer med dette.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattmotstanden er de kreftene du må bruke for å dreie på rattet. Har bilen høy rattmotstand så må du bruke mye krefter. Alle nye biler i dag har servostyring, så de bør ha relativt liten rattmotstand hvis alt er i orden.

 

Rattutslaget tester du ved å dreie på rattet vekselvis til høyre og venstre. Gjerne helt til ytterkant. Hvis hjulene følger etter rattets bevegelser, så er rattutslaget i orden. Hvis ikke så bør du få bilen straks på verksted.

 

Hvorfor skal du egentlig sjekke dette? Selv ikke eldgamle amerikanske biler har problemer med dette.

 

 

hmm, kan jo være fordi hun snart skal kjøre opp.. og tror det der var en av de kontroll oppgavene som man må igjennom før selve oppkjøringen.. meeen hva vet vel jeg ;)

- "97" Hyndai Coupe, 2.0 140

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved rattutslag så opner du døra eller vinduet slik at du kan se framdekket på din side.

 

så beveger du rattet forsiktig til høyre og venstre med små bevegelser. slarken skal ikke overstige 3 cm på rattet uten at dekket beveger seg.

 

så d du ser etter er hvor mye du kan bevege rattet en vei før dekket begynne å bevege seg i samme retning.( på nye biler i dag er som regel utslaget 0) ;)

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette inngår i førerprøven, så er dette bra nokk å gjøre, iflg min gamle kjørelærer:

 

-Ha motoren avslått. Vri hardt på rattet (Da er det tungt) mens du prøver å vri, starter du motoren, da skal det bli plutselig lett igjen.

 

Veldig tåpelige greier å ha med i en førerprøve mener jeg men. Ble ikke spurt om en drit. (2 år siden) Kan vel ikke ha forandret seg til nå..?

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette inngår i førerprøven, så er dette bra nokk å gjøre, iflg min gamle kjørelærer:

 

-Ha motoren avslått. Vri hardt på rattet (Da er det tungt) mens du prøver å vri, starter du motoren, da skal det bli plutselig lett igjen.

 

Veldig tåpelige greier å ha med i en førerprøve mener jeg men. Ble ikke spurt om en drit. (2 år siden) Kan vel ikke ha forandret seg til nå..?

 

kjørte opp for ikke så lenge siden og da kommer sensonren med en hel kortstokk med kort, så skal man trekke ett kort og hva man får kan være alt fra å vise at lysa virker til å sjekke oljenivå...

- "97" Hyndai Coupe, 2.0 140

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte opp for ikke så lenge siden og da kommer sensonren med en hel kortstokk med kort, så skal man trekke ett kort og hva man får kan være alt fra å vise at lysa virker til å sjekke oljenivå...

 

Det er forskjellig fra sensor til sensor og dag til dag. Noen sensorer velger bare et kort før de kommer ut, og hvis det er dårlig vær tar de ofte ting som kan gjøres i bilen.

1997 Audi a4 2,6 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig fra sensor til sensor og dag til dag. Noen sensorer velger bare et kort før de kommer ut, og hvis det er dårlig vær tar de ofte ting som kan gjøres i bilen.

 

hmm, når jeg kjørte opp småregnet det, alikevel kom fyern ut med denna kortstokken sin og jeg måtte sjekke at lysa funka.. easy mode..

 

:)

- "97" Hyndai Coupe, 2.0 140

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjøt gullfuglen på oppkjøringen. Sensoren hadde på forhånd valgt oppgave, han kom å satt seg inn i bilen og spurte om jeg kunne forklare litt om dekk.

 

Jeg hadde akuratt blitt ferdig med flere ukers leting etter felger til bilen min, så jeg gav han en lang lekse om at felgbredde, dekkbredde, felgdiameter og innpress skulle stemme overens med vognkortet. At rullediameteren ikke skulle variere mer enn 5%+-, mønsterdybde, skjevslitasje, korrekte senterringer, om hjulboltene satt fast etc.

Det endte opp med at han avbrøt meg og sa "Ok, jeg forstår at du kan dette, nå får vi begynne å kjøre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår