Gå til innhold

Kan det være ventiløfter som gir tikke lyd?

Ranger emnet


VW G3 TDK

Anbefalte innlegg

Noen spesiell grunn til at du anbefaler en såpass tykk olje som 5W-50? Eller anbefaler VW det selv?

 

5w-40 er ivertfall anbefalt på VW motorer..

Fina har en slik olje med VW godkjenning, selges på Europris for 200.- (I Bodø har dem sluttet å selge denne olja:()

 

Karen hadde nok i tankene faren for å rote til timingen av kamreim og kamaksel, og det kan han jo ha rett i. Dessuten vedder jeg på at det er mer enn 8 muttere som skal løsnes før kammen kan tas ut ;)

 

+ 1 Mutter for å slakke registereima og 1 til mutter for å dele kam og kamdrev :op:

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

5w-40 er ivertfall anbefalt på VW motorer..

Fina har en slik olje med VW godkjenning, selges på Europris for 200.- (I Bodø har dem sluttet å selge denne olja:()

 

Det er ikke mange fabrikkanter som anbefaler 50- eller 60-olje til vanlig bruk. De prøver gjerne å konstruere motorene for å takle så tynn olje som mulig, den blir gjerne litt mer drivstofføkonomisk på den måten.

 

 

+ 1 Mutter for å slakke registereima og 1 til mutter for å dele kam og kamdrev :op:

 

Tja... I tillegg mener jeg blant annet at luftfilterboksen er plassert over motoren, og dessuten må toppdekselet fjernes før kammen kan løftes ut...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiell grunn til at du anbefaler en såpass tykk olje som 5W-50? Eller anbefaler VW det selv? Å gå opp i varmviskositet burde ikke være nødvendig medmindre lagerklaringene er store eller motoren benyttes i miljøer hvor drivstoffet tynner ut olja, f eks ved langvarig banekjøring.

 

5W-50 olje er ikke tykk. Om du leverer bilen inn til Møller for et oljeskift er det STOR fare for at du får bilen igjen med Shell Helix 10W-40 eller 5W-40. De aller fleste er enige om at dette er en dårlig olje, og eneste grunnen til at Møller bruker denne er at de har en god avtale og får denne oljen billig. Nei, dette er ikke noe jeg dikter opp, infoen kommer fra Møller selv!

 

Så. Du sier at 5W-50 er en tykk olje. Om du leser i anbefalingene fra produsent så står der også anbefalt 15W-50 og 20W-50. Denne er like tykk i varm tilstand, samt MYE tykkere i kald tilstand. Har faktisk prøvd Valvoline TurboV 15W-40 på en '88 Golf, og tikking kom nesten momentant. Nå påstår ikke jeg at motoren var tipp topp før oljeskift, men den tikket i alle fall aldri før oljen ble skiftet. Derfor - For å unngå tikking bør man ha en olje som er tynn når kald, dette fordi en 5W- olje allerede da er 10 ganger for tykk til å kunne smøre motoren akseptabelt. Når oljen er varm er 50-olje like bra som 40-olje, gjerne bedre til motorer som bruker olje enten pga slitasje eller utette ventiltetninger. I tillegg er en XW-50 olje godt egnet til enhver frisk motor.

Ser at noen her anbefaler Castrol TWS 10W-60, noe som jeg skal være enig i at er for tykk når varm til normal kjøring. I tillegg er denne olja kun tiltenkt racingbruk med ekstreme belastninger og høye temperaturer, og etter noen timers hardkjør skal oljen byttes. Den er ikke tiltenkt normal kjøring og oljeskift etter 5-10000 km!

 

 

Karen hadde nok i tankene faren for å rote til timingen av kamreim og kamaksel, og det kan han jo ha rett i. Dessuten vedder jeg på at det er mer enn 8 muttere som skal løsnes før kammen kan tas ut ;)

 

Det skal mye til for å rote til innstillingene på registeret, og klarer man ikke å montere det på plass igjen slik det var før demontering, da har den utførende svært lave ferdigheter. Nå er det jo slik at alle drev (3 stk) har et merke som skal samsvare overfor et annet, og å få disse riktig etterpå er vel du også enig i at umulig kan være et problem? Man har jo allerede fasitsvaret foran seg før demontering!

 

På en 90hk Golf 3 så er kammen festet med nettopp 8 muttrer, 2 stk på hver opplagring, og det er 4 opplagringer. Når disse er skrudd av så kan kammen løftes opp såpass at løfterene kan skiftes, trenger ikke av med kamdrevet eller noe som helst annet.

Protester er unødvendig, jeg har gjort dette et utall ganger, og har skiftet registerreim enda flere ganger på alle slags VW og Audi.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange fabrikkanter som anbefaler 50- eller 60-olje til vanlig bruk.

 

Nei, fordi denne normalt er en del dyrere enn f.eks 5W-40 og 10W-40. Og om de ikke anbefaler en 50-olje så betyr ikke det at den ikke er bra for motoren, og så er det stor kvalitetsforskjell på de forskjellige oljene.

60-olje er det vel ingen som anbefaler såvidt jeg vet, og som jeg skrev i forrige innlegg så er dette stort sett racingoljer og lite eller ikke anvendbare til hverdagsbruk.

 

Tja... I tillegg mener jeg blant annet at luftfilterboksen er plassert over motoren, og dessuten må toppdekselet fjernes før kammen kan løftes ut...

 

Nå begynner du å bli direkte grinete! Luftfilterboksen står slik til at alt kan demonteres uten å fjerne denne, men jeg hadde fjernet den for enkelhets skyld. På motorer med innsprut må øvre del av innsuget fjernes først, også en enkel affære.

 

Det som var saken var at en påstod at det var vanskeligere å skifte løftere på en motor med overliggende kam, var det ikke? Og så begynner du å mase om toppdekselet? Hvilken motor er det du har skiftet løftere på der toppdekselet ikke må tas av i forkant for å gjøre en sådan jobb???

Bare slik at jeg kommer deg i forkjøpet... Jada, jeg vet at man i tillegg må åpne panseret først, er en uting det på biler med overliggende kam...

 

 

Golf 3 med monopoint "sprut"

S5000542.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5w-40 er ivertfall anbefalt på VW motorer..

Fina har en slik olje med VW godkjenning, selges på Europris for 200.- (I Bodø har dem sluttet å selge denne olja:()

 

 

 

+ 1 Mutter for å slakke registereima og 1 til mutter for å dele kam og kamdrev :op:

 

Den Finaoljen er bra, bruker den selv på en av mine biler. Solgte den på Europris her også, 199 for 4 liter. Jeg har faktisk hamstert en del kanner ;)

 

Joda, må slakke registerreima også, en mutter til :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5W-50 olje er ikke tykk. Om du leverer bilen inn til Møller for et oljeskift er det STOR fare for at du får bilen igjen med Shell Helix 10W-40 eller 5W-40. De aller fleste er enige om at dette er en dårlig olje, og eneste grunnen til at Møller bruker denne er at de har en god avtale og får denne oljen billig. Nei, dette er ikke noe jeg dikter opp, infoen kommer fra Møller selv!

 

Så. Du sier at 5W-50 er en tykk olje. Om du leser i anbefalingene fra produsent så står der også anbefalt 15W-50 og 20W-50. Denne er like tykk i varm tilstand, samt MYE tykkere i kald tilstand. Har faktisk prøvd Valvoline TurboV 15W-40 på en '88 Golf, og tikking kom nesten momentant. Nå påstår ikke jeg at motoren var tipp topp før oljeskift, men den tikket i alle fall aldri før oljen ble skiftet. Derfor - For å unngå tikking bør man ha en olje som er tynn når kald, dette fordi en 5W- olje allerede da er 10 ganger for tykk til å kunne smøre motoren akseptabelt. Når oljen er varm er 50-olje like bra som 40-olje, gjerne bedre til motorer som bruker olje enten pga slitasje eller utette ventiltetninger. I tillegg er en XW-50 olje godt egnet til enhver frisk motor.

Ser at noen her anbefaler Castrol TWS 10W-60, noe som jeg skal være enig i at er for tykk når varm til normal kjøring. I tillegg er denne olja kun tiltenkt racingbruk med ekstreme belastninger og høye temperaturer, og etter noen timers hardkjør skal oljen byttes. Den er ikke tiltenkt normal kjøring og oljeskift etter 5-10000 km!

 

 

 

 

Det skal mye til for å rote til innstillingene på registeret, og klarer man ikke å montere det på plass igjen slik det var før demontering, da har den utførende svært lave ferdigheter. Nå er det jo slik at alle drev (3 stk) har et merke som skal samsvare overfor et annet, og å få disse riktig etterpå er vel du også enig i at umulig kan være et problem? Man har jo allerede fasitsvaret foran seg før demontering!

 

På en 90hk Golf 3 så er kammen festet med nettopp 8 muttrer, 2 stk på hver opplagring, og det er 4 opplagringer. Når disse er skrudd av så kan kammen løftes opp såpass at løfterene kan skiftes, trenger ikke av med kamdrevet eller noe som helst annet.

Protester er unødvendig, jeg har gjort dette et utall ganger, og har skiftet registerreim enda flere ganger på alle slags VW og Audi.

 

Nei, fordi denne normalt er en del dyrere enn f.eks 5W-40 og 10W-40. Og om de ikke anbefaler en 50-olje så betyr ikke det at den ikke er bra for motoren, og så er det stor kvalitetsforskjell på de forskjellige oljene.

60-olje er det vel ingen som anbefaler såvidt jeg vet, og som jeg skrev i forrige innlegg så er dette stort sett racingoljer og lite eller ikke anvendbare til hverdagsbruk.

 

 

 

Nå begynner du å bli direkte grinete! Luftfilterboksen står slik til at alt kan demonteres uten å fjerne denne, men jeg hadde fjernet den for enkelhets skyld. På motorer med innsprut må øvre del av innsuget fjernes først, også en enkel affære.

 

Det som var saken var at en påstod at det var vanskeligere å skifte løftere på en motor med overliggende kam, var det ikke? Og så begynner du å mase om toppdekselet? Hvilken motor er det du har skiftet løftere på der toppdekselet ikke må tas av i forkant for å gjøre en sådan jobb???

Bare slik at jeg kommer deg i forkjøpet... Jada, jeg vet at man i tillegg må åpne panseret først, er en uting det på biler med overliggende kam...

 

 

Golf 3 med monopoint "sprut"

S5000542.jpg

 

Bilde av de 8 muttrene som må av.

29070504kam.jpg

 

Og slik ser det ut etter at de 8 muttrene er tatt av.

29070509kam.jpg

 

Jeg bestrider ikke din erfaring med VWs 1600/1800, men jeg sier følgende:

 

Man bør følge bilprodusentens anbefalinger hva viskositet angår. Disse anbefalingene er basert på kunnskaper om hvordan motoren er konstruert, herunder lagerklaringer, oljekanaler og ventilsystemets oppbygning. Dette har ikke noe med kostnad å gjøre, i motsetning til kvalitetsklasse og syntetisk/mineralsk-alternativene. Dessuten er ikke en 5W-50 olje bedre enn en 5W-40 olje slik som du forhåpentligvis utilsiktet gir inntrykk av. Dersom motoren ikke fungerer uten ventiltikk med den anbefalte viskositeten er ventilløfterne modne for utskifting.

 

Jeg kjenner utmerket til forskjellene mellom kaldviskositet og varmviskositet, og jeg har kun snakket om tykk olje i varm tilstand.

 

Tatt i betraktning trådstarters kunnskapsnivå så overforenkler du faktisk et kamakselløft ganske betraktelig. Nettopp derfor påpekte jeg freidig, og med et glimt i øyet, at det er langt mer enn 8 muttre som skal løsnes. På bildet du selv har vedlagt ser vi jo 16... Det er muligens greit for motorhuer som deg og meg (du får attpåtil betalt for det), men for en uerfaren hobbymekaniker er ikke et kamakselløft noe man begir seg utpå uten klump i magen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestrider ikke din erfaring med VWs 1600/1800, men jeg sier følgende:

 

Man bør følge bilprodusentens anbefalinger hva viskositet angår. Disse anbefalingene er basert på kunnskaper om hvordan motoren er konstruert, herunder lagerklaringer, oljekanaler og ventilsystemets oppbygning. Dette har ikke noe med kostnad å gjøre, i motsetning til kvalitetsklasse og syntetisk/mineralsk-alternativene. Dessuten er ikke en 5W-50 olje bedre enn en 5W-40 olje slik som du forhåpentligvis utilsiktet gir inntrykk av. Dersom motoren ikke fungerer uten ventiltikk med den anbefalte viskositeten er ventilløfterne modne for utskifting.

 

Jeg kjenner utmerket til forskjellene mellom kaldviskositet og varmviskositet, og jeg har kun snakket om tykk olje i varm tilstand.

 

Tatt i betraktning trådstarters kunnskapsnivå så overforenkler du faktisk et kamakselløft ganske betraktelig. Nettopp derfor påpekte jeg freidig, og med et glimt i øyet, at det er langt mer enn 8 muttre som skal løsnes. På bildet du selv har vedlagt ser vi jo 16... Det er muligens greit for motorhuer som deg og meg (du får attpåtil betalt for det), men for en uerfaren hobbymekaniker er ikke et kamakselløft noe man begir seg utpå uten klump i magen.

 

Sant det, men når produsenten anbefaler alt fra 0W-30 til 20W-50 så er det mye å velge mellom, dette med hensyn til alt fra opplagringer, smørekanaler, foringer osv. Er du ikke enig?

 

Om du skulle tatt med din bil på bane og hardkjørt den en del, ville du da fortsatt ha kjørt på 5W-40 olje?

 

Og som jeg skrev tidligere så vil en ny ventilløfter fungere utmerket nesten med hvilken som helst oljeviskositet, og at en som tikker under bruk er moden for utskifting ja. Har aldri sagt noe annet :)

 

Når jeg nevnte at det kun var 8 muttrer som måtte skrues av for å skifte løfterene (+ en for å slakke ut registerreima) så stemmer det. De resterende 8 muttrene til toppdekselet måtte man ha tatt av på hvilken som helst motor for å skifte løfterene, var jo det jeg ville frem til. På motorer med underliggende kam og vippebrett så må hele vippebrettet ut, noe som også innebærer skruing. Enig? Og på disse må også toppdekselet av, akkurat som på en med overliggende kam.

Nå kan jeg gjøre denne jobben med bind for øynene, mulig jeg overforenkler litt, men jobben er uansett uhyre enkel. Og så er ikke dette noe jeg livnærer meg på, det er kun en hobby ;) Har i tillegg gjort dette flere ganger uten betaling enn med betaling...

 

 

Og et lite tips. Den olja som B.T.I snakker om er kommet i hyllene på Europris igjen, sjekket i dag. Er en GOD olje til lav pris, Fina First 5W-40.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, men når produsenten anbefaler alt fra 0W-30 til 20W-50 så er det mye å velge mellom, dette med hensyn til alt fra opplagringer, smørekanaler, foringer osv. Er du ikke enig?

 

Om du skulle tatt med din bil på bane og hardkjørt den en del, ville du da fortsatt ha kjørt på 5W-40 olje?

 

Og som jeg skrev tidligere så vil en ny ventilløfter fungere utmerket nesten med hvilken som helst oljeviskositet, og at en som tikker under bruk er moden for utskifting ja. Har aldri sagt noe annet :)

 

Når jeg nevnte at det kun var 8 muttrer som måtte skrues av for å skifte løfterene (+ en for å slakke ut registerreima) så stemmer det. De resterende 8 muttrene til toppdekselet måtte man ha tatt av på hvilken som helst motor for å skifte løfterene, var jo det jeg ville frem til. På motorer med underliggende kam og vippebrett så må hele vippebrettet ut, noe som også innebærer skruing. Enig? Og på disse må også toppdekselet av, akkurat som på en med overliggende kam.

Nå kan jeg gjøre denne jobben med bind for øynene, mulig jeg overforenkler litt, men jobben er uansett uhyre enkel. Og så er ikke dette noe jeg livnærer meg på, det er kun en hobby ;) Har i tillegg gjort dette flere ganger uten betaling enn med betaling...

 

 

Og et lite tips. Den olja som B.T.I snakker om er kommet i hyllene på Europris igjen, sjekket i dag. Er en GOD olje til lav pris, Fina First 5W-40.

 

Se her ja. Det er alltid gøy når to karer som egentlig er enige fyrer hverandre opp litt :)

 

Dersom VW anbefaler 20W-50 til den motoren så er jo saken grei, og dessuten har du jo rett i at ventilmekanismen - som ikke er fullfimsmurt i motsetning til veivpartiet - trolig vil ha det bedre med en noe tykkere olje isolert sett, mens veivpartiet trolig hadde hatt det bedre med en noe tynnere olje. En tykkere olje er tyngre å pumpe rundt og i tillegg kan motortemperaturen øke noe. Ikke noe av dette er ønskelig.

 

Dersom jeg skulle lufte min bil på bane, og det er jo slett ikke umulig, så ville jeg nok ha konsultert en med store kunnskaper innen tribologi for å få råd. Alternativt ville jeg ha satt meg grundig inn i hvilke anbefalinger noen anerkjente oljeprodusenter som feks Mobil, Motul, Fuchs/Silkolene m.fl gir for sine oljer i databladene for de forskjellige produktene.

 

Muligens ville jeg ha valgt f eks en 15W-50-olje, men enda viktigere ville oljas kvalitative egenskaper vært så jeg hadde også tittet på resten av additivpakka som er tilsatt baseolja og som sammen utgjør det ferdige produktet før jeg hadde valgt meg olje. Dette forteller mer om hvor mye olja degenreres under bruk enn viskositeten alene. Dessuten er ikke racingolje nødvendigvis særlig godt egnet til daglig bruk, spesielt ikke gruppe V-baserte (esterbaserte) oljer.

 

Tykke oljer som f eks 10W-60 er kun beregnet på langvarig racing hvor oljas viskositet forandres ved at den tynnes ut med uforbrent drivstoff, og det skjer ikke etter etpar runder Rudskogen.

 

Siden jeg trodde du jobbet med dette så har du jo gitt et profesjonelt inntrykk, og det er jo ikke gæærnt :)

 

Vippebrett var forresten en herlig betegnelse på vippearmsmekanismen...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Det er alltid gøy når to karer som egentlig er enige fyrer hverandre opp litt :)

 

Ja, ikke sant ;)

 

 

Siden jeg trodde du jobbet med dette så har du jo gitt et profesjonelt inntrykk, og det er jo ikke gæærnt :)

 

Vippebrett var forresten en herlig betegnelse på vippearmsmekanismen...

 

Har ikke mindre enn 4 fagbrev, men ingen som mekaniker. Er tekniker innen maskin og mekanikk, bil og motor er kun en stor (og dyr) hobby ;)

 

Vippebrett ja, mye enklere å skrive enn vippearmsmekanismen ;) Tror alle skjønner hva jeg mener, i alle fall alle på vestlandet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår