Gå til innhold

Kan det være ventiløfter som gir tikke lyd?

Ranger emnet


VW G3 TDK

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har selv problemer med dette på min Golf II 1.6.

Men hos meg så tikker det bare når den er kald. Så fort motoren nærmer seg 80-90Cº så forsvinner det.

Noen sier at jeg må skifte løftere, andre sier det kan være olja eller oljepumpa. Jeg har for ikke så lenge siden skifta olje og oljefilter. Kjøpte ganske dyr olje. Noen som har peiling? Er det enkelt for meg å få dette fiksa billig?

 

Ventilsystemet er i utgangspunktet mangelfullt smurt i de fleste motorer. I tillegg er de hydrauliske ventilløfterne følsomme og lager et helvetes leven når de blir slitt. Jeg vil ikke ta stilling til eventuelle tette oljekanaler i toppen, men det at tikkingen opphører når motoren blir varm kan like gjerne ha å gjøre med at toleransene endrer seg etterhvert som motoren blir varm.

 

Hvor gammel er Golf'en din forresten, den fikk vel ikke hydrauliske løftere før et stykke utpå 80-tallet?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på om jeg kan bruke ventilløfterne som stod på min gamle aaz motor eller om det er lurere å kjøpe nye med en gang?

 

Å sette i brukte løftere er ekstremt dumt. Når du først gjør denne jobben bør du absolutt bytte til nye deler.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 88' modell ;)

 

Ja det ser jeg forresten av avataren din... Da har den hydrauliske løftere hvis jeg ikke husker skammelig feil. Jeg setter en knapp på løfterne også i dette tilfellet. En ganske typisk VAG-greie dessverre.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye koster det for løftere osv da?

En kar jeg prata med sa at det var overliggende kam på den, så det var en større jobb å få det fiksa. Er dette sant? Hypotetisk sett, hva ville jobben ha kosta på et verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye løftere koster deg ca en 1000-lapp vil jeg tro. I tillegg må du ha toppdekselpakning og en del annet støff. Med det samme du er i gang kan det være lurt å bytte reg-reima. En god forsikring medmindre det nettopp er utført. Vil tro at en slik operasjon vil koste 3-4000 kroner eller mer, men dette kan sikkert en eller annen bilmekaniker her på forumet svare deg mer nøyaktig på.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette i brukte løftere er ekstremt dumt. Når du først gjør denne jobben bør du absolutt bytte til nye deler.

 

Jeg går for nye løftere:) Har funne noen billige på norsk bildelesenter. 8 stk for 1062.. er vel en grei pris det tror jeg.

- Audi 90 2.3

- Golf 3 1.9 TDK(X)

- Volvo 244 1.9 DL(X)

- Volvo 240 2.3 GLE(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, såpass. Trodde det ikke skulle bli så mye. Tanken bak det hele var å ha denne bilen så lenge den varer, mens jeg sparer opp til en ny en. Hvis jeg begynner å ta penger fra "sparekassa" for å fikse denne så får jeg nok aldri ny bil er jeg redd for hehe :P

 

Tror du det er "farlig" å kjøre med dette noen mnd, for så å selge bilen som den står? Da kan heller en som har kunnskaper/råd gjøre det billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, såpass. Trodde det ikke skulle bli såpass. Tanken bak det hele var å ha denne bilen så lenge den varer, mens jeg sparer opp til en ny en. Hvis jeg begynner å ta penger fra "sparekassa" for å fikse denne så får jeg nok aldri ny bil er jeg redd for hehe :P

 

Tror du det er "farlig" å kjøre med dette noen mnd, for så å selge bilen som den står? Da kan heller en som har kunnskaper/råd gjøre det billig.

 

Farlig er det vel ikke direkte, selv om belastningene muligens øker noe på ventilsystemet. Det er solgt bøttevis med Golfs med ventiltikk gjennom tidene, men det vil jo aldri bidra til å øke prisen. Men skal du sette det bort vil det neppe lønne seg. Den er jo ikke verdt all verden i utgangspunktet, så det er grenser for hvor mye ventiltikk kan dra ned :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig er det vel ikke direkte, selv om belastningene muligens øker noe på ventilsystemet. Det er solgt bøttevis med Golfs med ventiltikk gjennom tidene, men det vil jo aldri bidra til å øke prisen. Men skal du sette det bort vil det neppe lønne seg. Den er jo ikke verdt all verden i utgangspunktet, så det er grenser for hvor mye ventiltikk kan dra ned :)

 

Merker jo at bilen ikke drar så godt som den kan gjøre. Jeg klarer nesten å holde følge med Golf 3 1.8 på 90hk da.

Nei, det er sant... den er ikke verdt mye. Derfor jeg ikke helt vurderer det. Får jeg igjen 10K for den så er jeg strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv problemer med dette på min Golf II 1.6.

Men hos meg så tikker det bare når den er kald. Så fort motoren nærmer seg 80-90Cº så forsvinner det.

Noen sier at jeg må skifte løftere, andre sier det kan være olja eller oljepumpa. Jeg har for ikke så lenge siden skifta olje og oljefilter. Kjøpte ganske dyr olje. Noen som har peiling? Er det enkelt for meg å få dette fiksa billig?

 

Om du har for tykk olje (f.eks. 15W-40) kan tikking som du beskriver forekomme. Igjenkoksede oljekanaler kan også være problemet ditt, dette skjer ved bruk av dårlig olje med dårlig eller ingen renseeffekt (Shell Helix på gul kanne). Prisen på oljen sier ingenting om hvor god den er ;)

Hvilken olje har du fylt på? Om du bytter løfterene, filteret og fyller på Mobil1 5W-40 eller 5W-50 så skal alt være i skjønneste orden.

 

Noen som har peiling på om jeg kan bruke ventilløfterne som stod på min gamle aaz motor eller om det er lurere å kjøpe nye med en gang?

 

Når du først skrur av alt så ikke sett i gamle løftere :)

Motorer etter medio 1985 har hydrauliske løftere, de før har mekaniske med shims.

 

Mye koster det for løftere osv da?

En kar jeg prata med sa at det var overliggende kam på den, så det var en større jobb å få det fiksa. Er dette sant? Hypotetisk sett, hva ville jobben ha kosta på et verksted?

 

Løfterene koster fra 65/stk for uoriginale og fra 160/stk for originale. Han karen du har pratet med har rett, det er overliggende kam på disse motorene, men han er nok ikke helt oppegående likevel! Er en utrolig enkel sak å skifte løfterene, for å skru ut kammen trenger du kun av med 8 stk mutrer! Deretter løftes de gamle løfterene rett opp og nye settes inn før kammen skrues på plass igjen. Hva dette koster på et verksted vet jeg ikke, reiser aldri på sånne steder, fikser alt selv ;) De fleste verksteder tar en liten tusenlapp for timen, så du kan nok regne med 2-3000 bare for arbeidet.

Jeg skifter til nye originale løftere og setter på ny toppdekselpakning for rundt 2000 inkl. deler. Tar også registerreima fra 1500 inkl. deler, alt etter motortype.

 

Tror du det er "farlig" å kjøre med dette noen mnd, for så å selge bilen som den står? Da kan heller en som har kunnskaper/råd gjøre det billig.

 

Motoren din tar nok ikke kvelden i løpet av noen mnd, men ved kjøring med ventiltikk så er det kammen som slites. Når det herdede sjiktet på kammen er utslitt er det bare seig- eller settherdet stål igjen, dette tåler ikke å gnage mot løfterene lenge før loben er nærmest slitt vekk. Resultatet er at du i tillegg må investere i ny kam, men om du skal kvitte bilen innen kort tid så tar du det sikkert ikke så tungt ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har for tykk olje (f.eks. 15W-40) kan tikking som du beskriver forekomme. Igjenkoksede oljekanaler kan også være problemet ditt, dette skjer ved bruk av dårlig olje med dårlig eller ingen renseeffekt (Shell Helix på gul kanne). Prisen på oljen sier ingenting om hvor god den er ;)

Hvilken olje har du fylt på? Om du bytter løfterene, filteret og fyller på Mobil1 5W-40 eller 5W-50 så skal alt være i skjønneste orden.

 

Noen spesiell grunn til at du anbefaler en såpass tykk olje som 5W-50? Eller anbefaler VW det selv? Å gå opp i varmviskositet burde ikke være nødvendig medmindre lagerklaringene er store eller motoren benyttes i miljøer hvor drivstoffet tynner ut olja, f eks ved langvarig banekjøring.

 

 

 

Han karen du har pratet med har rett, det er overliggende kam på disse motorene, men han er nok ikke helt oppegående likevel! Er en utrolig enkel sak å skifte løfterene, for å skru ut kammen trenger du kun av med 8 stk mutrer! Deretter løftes de gamle løfterene rett opp og nye settes inn før kammen skrues på plass igjen.

 

Karen hadde nok i tankene faren for å rote til timingen av kamreim og kamaksel, og det kan han jo ha rett i. Dessuten vedder jeg på at det er mer enn 8 muttere som skal løsnes før kammen kan tas ut ;)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både 50 og 60-oljer er veldig tykke, mye tykkere enn det fabrikken anbefaler. Dessuten fjerner de ikke det faktum at ventilløfteren er slitt.

 

Bytt heller løfteren!

 

Så sant,så sant. Selvfølgelig fjerner ikke nye olje ventil-tikk visst løfterene er slitte, den ser jeg jo :) Men jeg skjønte det som at vedkommende hadde byttet disse, uten at tikkelyden hadde gitt seg. Min feil, min feil :)

Retard Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår