Gå til innhold

vask, clay og voks?

Ranger emnet


phax.

Anbefalte innlegg

lest litt rundt her i det siste og blir mer å mer fristet til å kjøpe inn litt "ordentlige" produkter..

 

Men er litt dummy på dette feltet, NXT gen tech wash og Clay har jeg skjønnt at er greia. Men etter det, holder det med voks, f.eks NXT gen tech wax eller NXT spray wax?

 

Har sett at pads til å påføre og microfiber kluter til å fjerne voks er tingen. Men må jeg ta ett og ett område om gangen eller kan hele bilen dekkes? Og må jeg være forsiktig med å ikke få på plast og gummi lister osv, eller er det bare å kline på?

 

Og har det noen hensikt hvis man ikke polerer først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville polert før Tech Wax, da denne ikke har så mye rens i seg. Den skal liksom være både polering, voks og sealer, men ja, tror ikke helt på det.

 

Ville gått for NXT gen tech wash, Clay, en polering (hvis du har maskin er MG80 fin), så tech wax, så en sealer (gjerne mg21).

 

Da har du gullende ren, ripefri, nydelig, vannavstøtende bil. Masker lister og gummi, er et helvete om du søler på det.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville polert før Tech Wax, da denne ikke har så mye rens i seg. Den skal liksom være både polering, voks og sealer, men ja, tror ikke helt på det.

 

Ville gått for NXT gen tech wash, Clay, en polering (hvis du har maskin er MG80 fin), så tech wax, så en sealer (gjerne mg21).

 

Da har du gullende ren, ripefri, nydelig, vannavstøtende bil. Masker lister og gummi, er et helvete om du søler på det.

 

RENS før tech wax er mye mer viktig enn polering. Jeg bruker DC Step1, den er enkel å bruke og renser bra.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger det i mellom dine spmål jeg...

 

lest litt rundt her i det siste og blir mer å mer fristet til å kjøpe inn litt "ordentlige" produkter..

 

Men er litt dummy på dette feltet, NXT gen tech wash og Clay har jeg skjønnt at er greia. Men etter det, holder det med voks, f.eks NXT gen tech wax eller NXT spray wax?

 

Dette kommer helt ann på hvor ille lakken er, du ønsker som oftest å lage minst mulig jobb vil jeg tro, og er bilen bra holder det med NXT tech wax, er den litt verre trenger du en dypere rens før NXTn ala DC paint cleaner, og har du riper ol er det ofte en ide med maskin og MG83 for å freshe ting opp skikkelig. Ofte holder det da med MG83 og NXT (eller enda bedre MG21 istedet for NXTn, da MG21 holder noe lenger)

 

Har sett at pads til å påføre og microfiber kluter til å fjerne voks er tingen. Men må jeg ta ett og ett område om gangen eller kan hele bilen dekkes? Og må jeg være forsiktig med å ikke få på plast og gummi lister osv, eller er det bare å kline på?

 

Det er produkt relatert, DC paint cleaner skal du ikke la tørke, dvs ett og et panel om gangen, det er et WOWIWO ;) produkt (wipe on, work in, wipe off) så det skal jobbes med på lakken. MG83 jobbes ofte på bilen med maskin, så det jobber du til nesten er borte, for så å tørke over med en MF klut. NXT gen tech WAX feks er det bare å legge på bilen, la tørke (vær sikker på at det er tørt før du fjerner) så fjerne. Topplag/sealer er som oftest wowo (wipe on wipe off) produkter. de har ingen korrigerings effekt, bare eventuelle fylle/beskytt egenskaper, ikke klin på plast ol, kun på lakkerte flater..

 

Og har det noen hensikt hvis man ikke polerer først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar! :) Vil prøve holde det billigst mulig og minst mulig arbeid selvsagt nå i starten hvertfall, så får jeg heller ta det ett steg videre neste gang!

 

Bilen har ikke så mye riper eller swirls egentlig, er mest glansen jeg synes mangler.

 

Så hva burde jeg prioritere da hvis jeg skal holde det på et minimum av produkter?

 

NXT gen tech Wash

DC Step1

NXT gen tech Wax

 

Holder det, eller bør jeg peise på med clay også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay er greit å ha, Du får ikke bort alt ved bare vask av bilen, så når du kjenner over lakken på bilen etter vask, så kjennes det ut som du drar hånden over sandpapir. Dette gjør poleringsprossesen tyngre enn hva den egentlig er.

Så får at du skal kunne jobbe lett med poleringen, anbefaler jeg å ta en runde med clay først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for OT, men er det vanlig å vente 3-4 uker etter betaling, og fortsatt så er ingenting kommet fra Autogeek?

 

Haster litt liksom.

 

Det er ikke vanlig, har du fått mail ang frakt som du har godkjent ved å svare på den "i aprove osv"?

 

Det kommer også en mail fra FedEx el USPS med tracking info, der kan du logge deg inn å sjekke hvor pakken befinner seg. Kan skje at den står på toll lageret i Norge, eller den er ødelagt og sendt i retur til AG. Jeg har en pakke fra England jeg har ventet på i 6, 7 uker, tragisk å vente...

 

Men nok OT her nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår