Gå til innhold

Et stort problem ved Skifting av Bremsevæske, Får ikke til :(

Ranger emnet


VentoCL

Anbefalte innlegg

hei, jeg driver og prøver å skifte bremsevæske, og her sto det at man skal: Personen som skal lufte åpner så nippelen (som regel en halv omdreining) til det begynner å komme ut bremseveske" Vel jeg har nesten ikke peiling på dette, så jeg bare begynte å skru litt på en nippel 914_bleed_brakes_pic1_big.jpg

 

såm ligner på den i det Bildet, Men så var det mye rust og greier, og Plutselig KNEKKER den... men kom ikke ut noe bremsevæske ut heller. Hva har jeg gjort galt egentlig? Hva skal jeg gjøre nå? Bilens bremsevæske Må virkelig skiftes..

 

Og slik ser min "nippel" ut nå..

DSC00836.jpg

DSC00835.jpg

DSC00834.jpg

DSC00833.jpg

 

Håper noen kan hjelpe meg her :) Begynner virkelig å miste håpet her..

 

Bilen er en VW Vento 1994 66KW/90HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det vel bare 2 valg. 1: bytte kalipper. 2: Måle den delen som knakk og bruke et bor som er like stort som bunnen av gjengene og borre ut senteret av nippelen og pirke ut gjengene etter.

 

Finnes forsåvidt en # 3 også,og det er å trykke kalipperstemplet så langt inn som det går,og løsne slangen til kalipperen og lufte der,men da bør du ha en der som vet å lufte den uten den nippelen... Det gir deg ihvertfall bedre væske,om enn ikke helt bra.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har lokkk som kan settes trykkluft på, så må det være to for å lufte bremsene, en til å trykke på bremsepedalen, og en til å åpne lufte nippelen, om du bare er alene og ikke har trykk på systemet, så kommer det vel heller lite ut når du åpner nippelen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være verdt et forsøk å varme forsiktig og sprøyte med WD40 flere ganger, la det stå noentimer så oljen får krype innover gjengene. Får du tak i stubben med en tang bruker du det, hvis ikke kjøper du en grisepikk/skrueutdrager og prøver med den.

 

Bytt allle nipplene nå da og bruk litt kobberfett eller noe sånt på gjengene og litt tectyl på og rundt nipelen når du er ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har lokkk som kan settes trykkluft på, så må det være to for å lufte bremsene, en til å trykke på bremsepedalen, og en til å åpne lufte nippelen, om du bare er alene og ikke har trykk på systemet, så kommer det vel heller lite ut når du åpner nippelen

 

Er ikke dette en myte? Jeg brukte å lufte bremsene på denne måten selv intil sist gang. Da lot jeg det gjøres på et verksted og der sa de at det var nok å åpne niplene og la det renne.

Så bremseveske skal det komme uansett om man tråkker på pedalen eller ikke når nippelen er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tilgang på sveiseapparat, er det kjappeste å sveise på en mutter... ikke bare får du bedre tak på den, men du får også varmet opp.. må ikke regne med å få det til på første forsøk, men etter en tre-fire, bør den ha vært varm og kald så mange ganger at den burde løsne.

 

ang. lufting, så foretrekker jeg at man er to, en pumper på trykk, og den andre løsner nippelen mens det er trykk, for så å stenge før pedalen slippes..

 

en annen metode de bruker på verkstedet mitt, er at de har en vanlig brusflaske med slange i, settes på nippelen, så er det bare å pumpe. kommer ikke inn luft, siden slangen fylles med bremseveske...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har lufttrykk på i påfyllinga kommer det væske bare ved å åpne niplene, mens ved manuell lufting med pumping på pedalen må man åpne og lukke niplen ellers trekker den luft inn igjen.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune
En annen metode de bruker på verkstedet mitt, er at de har en vanlig brusflaske med slange i, settes på nippelen, så er det bare å pumpe. kommer ikke inn luft, siden slangen fylles med bremseveske...

 

Denne har jeg alltid brukt, og syns den fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har lokkk som kan settes trykkluft på, så må det være to for å lufte bremsene, en til å trykke på bremsepedalen, og en til å åpne lufte nippelen, om du bare er alene og ikke har trykk på systemet, så kommer det vel heller lite ut når du åpner nippelen

 

Les hele trådstarters innleg før du svarer da, kløne.

 

Så og si eneste mulighet du har her, er å prøve å borre ut den gamle nippelen og skru fast en ny en. Mulig du må gjenge opp på nytt også, siden det er lett å ødelegge gjengene der.

 

IKKE sveis på mutter og gjøre det på denne måten.

 

Og når man skal skifte bremsevæske, og lufte BØR man nesten være 2 stk, å være alene å sette på brusflaske og gjøre det på denne måte, kan kun gjørest hvis du virkelig ikke klarer å finne en annen gauder til å holde inn bremsepedalen.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller skrudd på hjula og kjørt bilen til et verksted, og latt de gjør dette. Bremser er noen man ikke leker med. Ser du har skiftet bremseskiver og klosser. Mange tror man MÅ skifte bremsevæske og lufte etter man har trykt inn stemplene, det må man IKKE. Så det er ikke farlig å sette på hjula og kjøre til nærmeste forhandler.

 

Hilsen en som faktisk jobber som bilmekaniker.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde åpna øya dine helt i dag, så ser du klart og tydelig at jeg kun ga svar om prosedyren på lufting av bremsene, jeg svarte ikke noe på prosedyren som må til når han har brukket nippelen, og utifra måten han skriver innlegget, så oppfatter jeg det slik at han er alene, og han har ikke vært borti og gjort en slik jobb tidligere

 

 

Les hele trådstarters innleg før du svarer da, kløne.

 

Så og si eneste mulighet du har her, er å prøve å borre ut den gamle nippelen og skru fast en ny en. Mulig du må gjenge opp på nytt også, siden det er lett å ødelegge gjengene der.

 

IKKE sveis på mutter og gjøre det på denne måten.

 

Og når man skal skifte bremsevæske, og lufte BØR man nesten være 2 stk, å være alene å sette på brusflaske og gjøre det på denne måte, kan kun gjørest hvis du virkelig ikke klarer å finne en annen gauder til å holde inn bremsepedalen.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller skrudd på hjula og kjørt bilen til et verksted, og latt de gjør dette. Bremser er noen man ikke leker med. Ser du har skiftet bremseskiver og klosser. Mange tror man MÅ skifte bremsevæske og lufte etter man har trykt inn stemplene, det må man IKKE. Så det er ikke farlig å sette på hjula og kjøre til nærmeste forhandler.

 

Hilsen en som faktisk jobber som bilmekaniker.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid på litt eldre biler å kakke med hammer på nippel og godset rundt,i tilleg så spruter jeg litt rustløser på lar det trekke inn litt..

Da lar de seg som oftest åpne..

det er ikke en liten tapp igjen så du får tak med en wisegriptang da? Evt. kan du jo demontere kaliper kakke litt med hammer og varme opp og prøve med en grisepikk,går ikke det så må den borres ut.

Det å lufte bremser alene er som regel ikke noe pes.. Selv om det å være to både er sosialt og sikrer et godt resultat :)brusflaske med slange funker fint hvis man passer på at det er væske nede i flaska som har høyere nivå enn enden på slangen.. fins også slanger med enveisventil..

Men det beste hvis man er alene, syns jeg er en vakuumlufter som navnet tilsier suger bremsevæska ut av kaliper og ned i en beholder. der låser man avtrekkeren så den suger hele tiden ,åpner nippel ,setter på slange og går og sjekker/etterfyller br.væskebeholderen..

Og hvis man åpner en nippel så skal det i teorien gå å lufte pga. høydeforskjell på tanken for bremsevæske på hovedsylinder kontra nippel.. men det kan ta litt tid da.. :)

Men har du liten peil så er vel det beste å kjøre til et verksted,såfremt at du ikke fikk løsna den såpass at det kommer væske.. men syns å huske at du skrev at det gjorde det ikke..

Hilsen bilmekaniker som har luftet noen anlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en planlegger litt så begynner en å sprøyte med 5-56, WD40 eller noe annet lurt noen dager før:-)

 

Aller beste penetrerende olje som finnes er amerikansk (selvf..) og heter "Kroil"-sykt penetrerende egenskaper. Desverre ingen norsk importør men kan handles online fra USA.

 

EDIT-du kan handle Kroil her: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=137203

 

Om en skrur litt på "gammelt skrot" vil en fort lære å sette pris på stoffet! Lukter forfedelig, men du finner ikke noe som penetrerer like bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår