Gå til innhold

Militæret : Når hvor og gjorde hva?

Ranger emnet

Bead-lock

Anbefalte innlegg

• Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rekrutt skole på madla mars-mai 2006. Helt greit, når en ser tilbake på det (man husker ikke det som var kjett:D)ellers gikk det stort sett i 300 hver dag.. var heldig og hadde rekrutten over påsken så fikk litt perm da i det minste.. kort vei til bra uteliv og greier drar jo opp litt da :D

Så den 18mai, etter og ha blitt bitt av flått og ligget en uke på sykestua, gått glipp av oppstilling med forsvarsjefen, og ei heidundranes 17 mai feiring hvor hele madla bydel var inne på leiren, Bar turen hjem på 3 dagers perm. Deretter fulgte ett lyn-vognfører kurs på sessvollmoen, 4 dager.. Nærmere bestemt minibuss. (ble ingen sivil lapp, bare 3-4 godskrevne kjøre timer..) Så bar turen videre til forblåste Ørlandet og luftforsvaret. Fin tjeneste.. basicen går omtrent som det her: kjøre bil/buss, peile olje, sjekke lys og fylle disel/bensin... Og selvfølgeig MINST 5 timer TV om dagen.. mellom 08.00 og 16.00... Fikk også en helt sjef turnus, 12dager på og 9 dager av.. korporal ble jeg vist og gitt.. dimmet den 2 mars med totalt 7 døgn i telt :D

av kjøretøy kan jo disse nevnes

Hiace

Corolla

yaris

prius

iveco 16seter (huff)

VW LT 16seter (huff)

caravelle

haha.. jevlig mye spenstige vogner jeg fikk kjørt gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødbergodden Fort ,Kontigent 06/96

startet I nærforsvarstroppen og ble etter endt rekrutt oppgradert til ULKA(korporal) og geværlagsfører,etter er lite "uhell" med eksplosiver som førte til midlertidig nedsatt hørsel på høyre øre ble jeg overflyttet til fortstaben

der var jeg forsyningsoffiserens lille løpegutt med ansvar for inn og utlevering av våpen og ammo samt de daglige runder på våpenlager og ammohall for å sjekke luftfuktighet og temperatur.

Ellers besto dagene av å se på tv/spille playstation ,cruise rundt på Finnsnes å se på damer(som det ikke var så mange av) og litt småreperasjoner/vedlikehold på AG3,MG3 og MP5.

et morsomt år nå når jeg ser tilbake på det

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 jan. 2002 - madla!

var matros lærling, så jeg hadde ikke stort annet valg enn å komme meg på en KV båt.. yttre kystvakt vel å mnerke!!

var egentlig morsomme 6 uker, som førte med seg en ennå mer hyggelig b-dags gave! (damer i sandnes liker uniformer.. hehe)

var etter det 2 uker på sortland.. GUS kurs (sikkerhets kurs..)

ble hentet med seaking etter å ha sitte nesten 2 timer ute i fjorden på ei redningsflåte.. tro vi var kalde da..hehe! var heldigvist fint vær..

etter det bar det til sjøs med K/V "Lafjord", ble stasjonert i bergen..

hadde 6 uker ute, og 3 uker hjemme.. og kosa ræven av meg hele tiden (joda, noen kjipe daqger innimellom da..hehe)

hadde en sjøbjørn med 350 diesel hester..tålte alt du kunne gi den.. var gøy som pokker ute i stor sjø og gøye bølger den.. hehe!!

hadde en litt mindre båt med 2x 75 hester.. gikk relativt laft over vannflaten den og.. hehe!!

alt i alt, så var det morsomme 15 mnd.. fikk jo en sjeffs rolle og, siden jeg var lærling.. så selv ledenden menig måtte følge min order.. hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVUV 24.jan-27.juni 2007.

Lengste og mest bortkasta 5mnd av mitt liv,er nå min mening...godt det er overstått

I tillegg vil du tjenestegjøre i HV ei uke i året til du er 44 år...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

01/02 Setermoen, endte til slutt som som BV206-sjåfør og radiotelefonist i artilleriet der. Fikk også prøvekjørt en 113-vogn :)

Inn til rekrutt 07.07.98 på Sessvollmoen. Var der i ca 3 mnd før det bar nordover til Setermoen i oktober. Havna i artilleriet der og kjørte lastebil og dreiv med drivstoff/vedlikehold. Dimma 08.06.99. Hadde eit heilt ok år.... :)

2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro - til salgs!

x 2008 Audi A5 1.8 TFSI

x 2004 Audi A3 2.0TDI Ambition DSG

X 2003 Audi A3 2.0TDI Ambition

X 1994 Mazda 626 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider