Gå til innhold

Militæret : Når hvor og gjorde hva?

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ikke lest gjennom hele topicen nå, menne noen som har vært grensevakt oppi kirkenes på grensa til russland?

etter en elendig iq test som viste 2 så ahdde jeg ikke mange valg kan du si, så blei jo til at jeg skal inn der..

En i gata var det i fjor. Det ble litt skiturer på han. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militæret ja.. Skal vel ikke klag. Jeg hadde vel egentlig en ganske behagelig tjeneste. Jeg dro inn til rekrutten på Værnes flyplass fra 4. Juli 2000, og 8 uker fremover. Deretter bar det til bardufoss flystasjon som sjåfør på alt som sladda og gikk. Dvs. søplebil, buss, scania, fiesta, polo, eller MB-Elendigwagen. Merkelig nok fikk jeg aldri blålapp på GV, siden de har diffsperre, og det må man ha spesialkurs for å operere.. Jasså? Trodde Scaniaen hadde sperrer og jeg... ? Uansett slapp jeg fri den 11. Mai 2001, og har sluppet unna innkallinger og slikt ræl frem til nå.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militæret ja.. Skal vel ikke klag. Jeg hadde vel egentlig en ganske behagelig tjeneste. Jeg dro inn til rekrutten på Værnes flyplass fra 4. Juli 2000, og 8 uker fremover. Deretter bar det til bardufoss flystasjon som sjåfør på alt som sladda og gikk. Dvs. søplebil, buss, scania, fiesta, polo, eller MB-Elendigwagen. Merkelig nok fikk jeg aldri blålapp på GV, siden de har diffsperre, og det må man ha spesialkurs for å operere.. Jasså? Trodde Scaniaen hadde sperrer og jeg... ? Uansett slapp jeg fri den 11. Mai 2001, og har sluppet unna innkallinger og slikt ræl frem til nå.

 

Det er en stund siden man utstedte "blålapp" vil jeg tro. Husker jeg hadde en bunke slike liggende i en kontorskuff for soldater som hadde tjenestlig behov. Nå heter det hvertfall "Forsvarets førerbevis" og er dessuten grått av farge :D

 

Jeg har selv førerbevis for "Feltvogn B" (MB 240) og gjennomførte et todagerskurs ved Forsvarets kompetansesenter for vognførerutdanning for å få det. I tillegg til meg har ca 20 andre befal og mannskaper i min avdeling tatt det samme kurset, noe som gjør oss i stand til å transportere 100-150 personer ved behov. Førerbeviset er forøvrig kun gyldig sammen med sivilt førerkort.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden man utstedte "blålapp" vil jeg tro. Husker jeg hadde en bunke slike liggende i en kontorskuff for soldater som hadde tjenestlig behov. Nå heter det hvertfall "Forsvarets førerbevis" og er dessuten grått av farge :D

 

Jeg har selv førerbevis for "Feltvogn B" (MB 240) og gjennomførte et todagerskurs ved Forsvarets kompetansesenter for vognførerutdanning for å få det. I tillegg til meg har ca 20 andre befal og mannskaper i min avdeling tatt det samme kurset, noe som gjør oss i stand til å transportere 100-150 personer ved behov. Førerbeviset er forøvrig kun gyldig sammen med sivilt førerkort.

 

Det stemmer. Jeg var vel en av de siste som hadde blått førerkort. Mitt ble inndratt etter førstegangstjeneste, fordi de skulle bytte til det nye systemet, og jeg da ville få den nye typen ved eventuell innkalling. Jeg bare syns det var merkelig at jeg aldri fikk på felt-b ettersom jeg hadde flere uker med kursing på minibuss, buss, og lastebil med sperreaksler, samt tok sivilt førerkort for lastebil i militæret. Spesielt siden jeg faktisk ble kommandert ut i MB hver gang befalet kjørte seg fast i snøfonna... Vi hadde egen MB med diverse slepetau stående til slikt, men uten henger og det spesialutstyret som man egentlig skal ta feltvognlappen for, ser du.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hyggelige" Heggelia Leir .1996.Sambandskompaniet tropp 2..eller flokk 2 som vi kalte oss.Vognfører på BV 206. Vi var to mann på en vogn noe som var meget bra da vi aldri satt opp et telt under øvelse.Vi hadde aggregat,kaffetrakter,stereoanlegg,pc og vannkoker.Varmeapparat"boksen" i beltevogna var som skapt for å varme hermetikk,så vi hadde alltid varm mat når vi ankom en ny possisjon.Vi lærte en ting ganske fort og det var å ikke nekte EK (Elektronisk Krigføring)en rekognosering der vi hadde possisjon..Vi hadde P3 og alle andre radiostasjoner på FM båndet i ca 15min etter at de hadde forlatt området..Fikk høre "jam jam jam all night long" låta i 3 dager...Fin opplevelse og lærte mye.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Drar opp denne igjen.

Morsomt og diskutere hvor man var og hva man gjorde.

Jeg ble kalt inn den 12. Januar 2009 til KNM Harald Haarfagre på madla. Var der i 2 mndr.

Deretter ble jeg sendt til Haakonsvern. Til KV Senja som lå der i tørrdokk. Ble der i 3 dager og dro hjem på perm. slapp kurs og sånnt siden jeg var kokk. Mønstret derreter på sortland.

hadde det mye morro på Senja, fikk opplevd svalbard, jan mayen og bjørnøya.

noe jeg husker spesielt godt, var om vi var på inspeksjon og hadde mistanke om overfiske og fiskerijuks. Da ble det hela i oppunder dekk og stormende jubel, for da måtte vi som regel ta fiskebåten med inn til land. Noe som betydde overligge og fylla på byen. Da var det utrolig greit og være kokk og slippe akterdekksvakter

 

Dimmet 17. Nov 2009.

Dette er det mest minnerike året jeg har hatt.

 

Noen andre her som har vært på KV Senja eller KV Nord fartøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystvakta er gull tjeneste.. Var selv ombord på Kv Ålesund i førstegangstjenesten min. Kom inn som OPSASS, men ble Båtsmann da behovet var større. Mange mange gode minner og en god opplevelse for livet. Alltid moro med overligg og fyll, og lange nattevakter som utkikk.

- 04" VW Golf 5

x 98" Nissan N15 Almera

x 83" Audi 80 CL

x 89" VW Caravelle Coach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid morro med besøk av Kystvakta, de opprettholder de gode inntektene til både pubbene og Staten/Sysselmannen!

 

Edit: Må jo svare på spørsmålet.

 

Var VF Leo1 "123 Godiva" (Kont 4/86) i førstegangstjenesten.Så ble det litt jobbing i Libanon, Balkan etc

Endret av Viking067

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår