Gå til innhold

lakkrensqing av bil

Ranger emnet


Zefiro

Anbefalte innlegg

Bilen min blir vasket ved behov, thats it . gidder ikke mere. polere bil er kejdelig syns jeg. har andre ting å gjøre som er mere gøyalt. Men de gangene jeg svampvasker bilen ser den egentlig helt ok ut. men hvis jeg drar håndflaten over siden på bilen kjennes lakken ru ut etter diverse vintre med salt på veiene ..fastbrent overflate messom ... så har noen en DIY guide for hva jeg kan gjøre? har biltema polermaskin . hehe . og ja vi har katter ,dem liker spes godt på vintern å sitte på varm bil ..= riper når dem går opp/ned. Har prøvd den scratch-x saken fra mq. ble anbefalt dette. men får liksom ikke jevnet ut ripene orntlig. så skriv en howto ..hva jeg trenger osv .. gjerne fra autogeek etc`?

 

bilen er en 2000 mod hyundai coupe. mystic blue metalic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger claykitet til Meguiars. Jeg er ingen ekspert, men den drar av den "fastbrente" asfalten du henviser til. Jeg brukte den for første gang i går, og fy f for et produkt! Mange har skrevet at det er et såkalt "oh my god" produkt, og det er det så absolutt.

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay er et must i ditt tilfelle

 

Skal du videre med å fjerne riper p¨å biloen er XMT 360 el XMT serien generelt et bra produktvalg om du har DA maskin. Menzerna er også å anbefale 106ff funker ok med DA, men bedre med Roterende maskin. Litt jobb med disse, men det gir resultater som er verdt det. MG83 er et alternativ som finnes her i landet også og det funker også prima i mine øyne.

 

Av rens/beskyttelse er Duragloss 101 høyt på min liste, denne sammen med Duragloss 105 holder bilen din beskyttet om du ikke er typen som løper rundt med bøtte og mitt hver søndag, og vil ha "enkle" produkter å jobbe med.....

 

Skaff deg også riktig utsyr mht vask, så holder du bilen lettere ripefri, gritGuard, ShMitt/chenille mitt, Poorboys SS&S shampo og water magnet el guzzler for tørk, og du har saker fo lang tid fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg må ta ei bestilling fra AutoGeek :)

Men er redd bestillinga blir stor, er så mye fint der..

Har utrolig lyst å prøve Mirror Glaze serien, og ikke minst Duragloss..

 

Men har et spørsmål ang. vasking..

Spyler først bilen, men det renner av med en gang, og det blir liggende en hinne med fin sand osv, og jeg liker svært dårlig å kjøre wash mitten rett over dette..

Så jeg har funnet ut av jeg må kjøre over med avfetting nederst på bilen, for å få vannet til å binde seg..

Hvis du skjønner hva jeg mener nå :)

 

Tips og triks?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det Foam gun og høytrykk, da fjerner du det meste. Jeg er av den enkle oppfatning at det ikke funker noe spess med hageslange, ligger alt for mye møkk igjen på bilen etterpå

 

Om du benytter hageslange, er det egentilig bare å ha den i den ene handa, og mitten i den andre, fukt området godt før du vasker over med mitten mens du skyller med hageslangen. Dette er sef ETTER at du har spylt bilen GODT først med hageslang og mild "grønn" avfetting.

 

Har du et lag med beskyttelse på bilen henger ikke møkka så god, men desverre har det også samme effekt mht vannet du spyler på bilen, så det er ofte viktig å fukte bilen etterhver når du vasker, samt bruke en Mitt som holder mye såpe i seg, da jobber møkka seg inn i hansken og ikke mellom svampen og lakken, uten å gjøre dette for avansert;) er det derfor det er viktig med en glatt/skummende shampo, den lager også en hinne mellom vaskeredskap og lakk, mindre friksjon, mindre riper.

 

Før jeg hadde ht vasker, reiste jeg faktisk ned på selv vask og såpet inn bilen og ht spylte den der for å få av det verste, før jeg reiste hjem igjen og vasket ferdig, dette ble gjort når det skulle poleres ol etterpå (den "ukentlige" vasken tok jeg i sin helhet der nede dvs når det kun var vask/tørk) Vinter vask er altid i selv-vaske hall.

 

Og jeg klarer f... meg ikke å forklare meg kortfattet...håpløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker jo selvsagt høytrykksspyler, steamer faktisk. ;)

Men syns fortsatt det henger for mye igjen på lakken.

 

Det begynner nok å bli på tide med litt ny voks på bilen tror jeg.

Men det å fukte bilen samtidig som man sveiver over med mitten, var ingen dum idè. Det må jeg prøve.

Bruker å sprute litt såpevann på den nederste delen av bilen, for å få vannet til å holde seg der.

 

Herlig at du tar deg tid til å svare så bra, at det ikke er kortfattet er jo bare veldig positivt da, syns iallefall jeg for min del :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår