Gå til innhold

kjøpe bil for første gang

Ranger emnet

Katta26

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er ei jente på 26 år som skal kjøpe bil for første gang. Idag kjøpte jeg for første gang motorbørsen, og sitter og blar i den. Finner masse biler som for meg ser helt greie ut i mange forskjellige prisklasser. Har dessverre ikke peiling på bil, men trenger en grei bruktbil. Noen som har noen råd til hvordan jeg bør gå fram? Kan jeg gå til en bilselger og innrømme at jeg ikke har peiling på bil?

Takker for alle tips og råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha meg en bil for første gangen, og helt ærlig så innser jeg også at jeg ikke har stort mere greie på biler enn at jeg kan fortelle hva de heter og hvor de kommer fra.

Men måten jeg går fram på er at jeg har funnet ut hvor mye jeg penger jeg vil bruke på innkjøp av bilen, og hvor mye jeg maks vil betale et forsikringsselskapet for forsikring av bilen. Utover det har jeg funnet ut at jeg har lyst på en bil som går litt bra og har greit med motor, men om det skal være bensin eller diesel har jeg enda ikke funnet ut. Bilen bør ikke ha et stort forbruk av drivstoff og bør generelt sett være økonomisk å eie, i den forstand en bil kan være det. Den bør helst ikke ha gått så langt. Utseende messig bør den også tilfredsstille mine smaksløker, og være av en størrelese som er kjapp og grei å håndtere i byen altså ikke noe Audi A6, BMW 5-serie eller lignende. Den bør også ha en farge som i mine øyne er akseptabel.

Når det kommer til det å lese annonser så tar jeg datamaskinen fatt og bruker nettsidene http://www.autodb.no og http://www.finn.no til å se etter bilannonser. På denne måten kan jeg følge med på alle bilene som er i bilbladene jeg får kjøpt i butikken pluss mange fler.

Hvis jeg finner en bil som virker litt allright og fyller de kriteriene jeg har satt meg, sjekker jeg opp bilen, og måten jeg gjør det på er at jeg prøver å finne stoff om den rundt på de forskjellige nettsidene som f.eks. bilforumet.no. Videre sammenlikner jeg prisenen de forskjellige bilene er tilsalgs for etter hvordan de ser ut og hvor langt de har gått.

Og hvis det er noe jeg lurer på leiter jeg etter tråder på bilforumet som spørsmålet jeg ønsker å stille passer, og hvis det ikke er noen passende tråder lager jeg en ny en. Det er generelt sett veldig mange her som er flinke til å svare :)

Dette var ihvertfall litt om hvordan jeg gjør det, håper du fikk noen ideer om hvordan du kan gjøre det.

Håper det var noe hjelp i dette. Lykke til på den uendelige jakten på den perfekte bilen :)

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider