Gå til innhold

Sveisa 3.gir på M90?

Ranger emnet


Exerqtor

Anbefalte innlegg

Har sett en del M90 kasser som det står at 3.gir er sveisa på.. Hva mener dem med det? Sveisa fast sync-ringen eller noe elle? Å er det forresten mye jobb å bytte sync-ring på 3.gir eller å overhale en hel sånn kasse?

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja rekti.. Er det tilfelle at det ikke er å få tak på deler til. Eller er det bare rykte? Må jo være mulig å få tak på noe et eller annet sted.. Siden kassene er så poppulære.. Iallfall no ombyggingsett?

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekti. Hmm, er vell bedre å hive nedi getrag nesten? Mindre jobb også vell? Mener jeg har lest at enn må jule opp tunellen for å få inn M90 på 240?

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, M56 og M90 er "samme kassen".

Angivelig skal SamSteffansson selge bedre synroer, men hvorfor ikke bare sveise opp 3 gear??

 

Ps. getrag er en sterkere kasse, selv om man sveiser opp M90.

M90 tåler ikke herjing noe godt på noen måter.

 

Reservedeler skal visst kunne skaffes, såfremt man går til et firma som overhaler kasser. Du får dog. ikke kjøpt reservedeler av Volvo, men det er av den logiske grunnen at Volvo ikke overhaler de kassene her, de bare erstatter de ved d.f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. getrag er en sterkere kasse, selv om man sveiser opp M90.

M90 tåler ikke herjing noe godt på noen måter.

 

Du glemmer at m90 er en Getrag?

Har man såpass med effekt, at en m90 ikke holder, er det like greit å satse på noen seriøst som tremec.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer at m90 er en Getrag?

Har man såpass med effekt, at en m90 ikke holder, er det like greit å satse på noen seriøst som tremec.

 

Jeg vet om flere som har røket flere kasser på en org 960 6'er..

Greit nok, 6'eren har like mye effekt og moment som en "trimmet" ft/fk-motor, men det avhenger av bruken!

 

M90 liker dårlig:

* Bomgiring (en kan være nok) - Dette blir bedre med sveising av synkro

* Rask giring

* Generell herjing

 

Ja, du kan sikkert hive en M90 bak en b230f og herje i en god stund, men hiver du en M90 på en motor med "turboeffekt" eller en av de større sugemotorene, er det lett å knekke kassen om du er herjete av natur.

 

Det den visstnok ikke liker:

Bytte av gir med høyt RPM (feks. burne i 1 gear og bytte til 2 gear).

Raske gearskift

 

Det som forbedrer kassen:

* Sveise synkro

* Forbedre overføringen ved å bytte ut foringer til metall (s90r sitt tips).

 

Originaloverføringen flexer visst noe, som kan i visse tilfeller være medførende faktor til en bomgiring.

 

ps. kassen kan ryke ved så lite som 1 bomgiring, men som sagt hjelper det å sveise synkroen.

 

Ps2: Kassen er ikke direkte dårlig, det er jo beste volvokassen man får tak i (utenom automaten aw30-43(samme som supra twinturbo)), om du ser på hvor mye effekt kassene tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår