Gå til innhold

531-topp fra 230ET på 230F

Ranger emnet

Nissanmicra

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og lest i en time nå, men blir bare sliten i hodet så jeg lager ganske enkelt en ny tråd.

Jeg skulle gjerne ønske at min B230F var en 230FX eller B230FB, og lurer derfor på å bytte topp. Det enkleste hadde selvfølgelig å kjøpe en topp fra en slik motor, men jeg finner ikke noen slike som er tilsalgs.

Enkle spørsmål for den som vet:

Er en 531 topp fra en 230ET akkurat samme toppen som på FB/FX-motorer?

Hvilken kam står det i en topp fra en ET?

Er det plug/play å montere denne på F'en?

Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lurt på det samme..

mye må man gi for en brukbar 531?

Du må gi litt. Vet du kan få overhalte til 3500. Brukte ligger ute i på Blocket fra 1000 til 2500+ alt etter som.. Men når du først ta bryderiet med å sette på en 531, hvorfor ikke plane og porte og sette i vassere kam med en gang?

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. er vel ikke helt lik. kommer an på om du henter toppen fra 700/900-serien eller fra en 240.. Fordeler i bakkant på 700/900, mens det er blokkmontert på 240-ene.

Det er jo bare å sett i deksel det.. Org. Volvodel..

Er vel ikke noe poeng i å porte mye i en 531 som kun skal gå med kvassere kam og org. ventiler.. ta noe under ventilene på innsug og pusse jevne til etter støp og ta og jevn til platået rundt styring. slip nye mer sporty setevinkler.. 3 vinklet..

På eksos er det ganske mye mer som kan taes. slip ned styring jevnt med tak og ta under ventil, vegger og tak. ikke gulv! ellers så er det greit med portmatching på både innsug og eksos + polere ventiler og ta gradene på tallerkenen ved sete..

Sleng på et grenrør da det org. er shite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du først ta bryderiet med å sette på en 531, hvorfor ikke plane og porte og sette i vassere kam med en gang?

Må få laget chip til LH2.4 innsprutet hvis det skal være noe vits, blir for lite suppe.

Er kanskje verdt å plane noen mm og sette i en annen kam, men å porte litt er lite vits på en vanlig sugemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere suppe er en selvfølge ved all trimming..

Litt porting skader ikke når toppen først er av.. da hvertfall eksoskanalen ikke er noe spes. bra på rødblokktoppene. og serieproduksjon medfører alltid en noe rufsete finish. men noen større modifikasjoner er det ikke nødvendig med,men alt er porting såfremt du gjør noe med ventil og kanaler,ikke bare når du freser og forandrer ting vesentlig..

bryterløse tenningsanlegg holder vel følge på motorer opptill 200hk+ sugemotorer vil jeg tro,og det er vel kapasiteten på coilen som begrenser moroa.. og der er det vel mye som kan skaffes for en relativt grei penge..

kjørte selv B23 med gateporta/plana 405, kvass gatekam med 2xweber 45mm, grenrør og 2,5" toms anlegg.. på org. b23E 1981mod. bryterløst tenningsanlegg og det funka helt greit det..

Men det enkleste er vel å få tak i en komplett fx topp,så blir det som han spør om først i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider