Nissanmicra Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Jeg har søkt og lest i en time nå, men blir bare sliten i hodet så jeg lager ganske enkelt en ny tråd. Jeg skulle gjerne ønske at min B230F var en 230FX eller B230FB, og lurer derfor på å bytte topp. Det enkleste hadde selvfølgelig å kjøpe en topp fra en slik motor, men jeg finner ikke noen slike som er tilsalgs. Enkle spørsmål for den som vet: Er en 531 topp fra en 230ET akkurat samme toppen som på FB/FX-motorer? Hvilken kam står det i en topp fra en ET? Er det plug/play å montere denne på F'en? Siter Steffen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 En 531 topp, er en 531 topp. Alle er like :) Hvilken kam som sitter i ET, vet jeg ikke. Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nissanmicra Skrevet Juli 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Ok, da er det slått fast, toppen er klin lik. Vanskelige greier å bytte topp eller er det bare å plukke av den gamle og skru på den nye? Såvidt jeg har forstått står det vel en A-kam i denne. Kan jeg forvente merkbar forskjell ved bytte til 531 med A-kam? God ide? Siter Steffen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Det kommer jo litt ann på hva du syns er vanskelig da. Kan sammenlignes med topp-pakknings-bytte! :) Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nissanmicra Skrevet Juli 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Hehe, ja alt er vel relativt. Er grønn på motorbygging, men tålmodigheten er i orden så hvis jeg bare får vite hvordan det gjøres, og hva som skal til, så går det nok til slutt. Siter Steffen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Du vil ikke kjenne noe utrolig økning, men kanskje noe. B230F har M kam som gir mest moment på 1500-2500 rpm eller noe i det området, er litt mer turtallsvillig med A kam. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gul-tusj Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Hmm.. er vel ikke helt lik. kommer an på om du henter toppen fra 700/900-serien eller fra en 240.. Fordeler i bakkant på 700/900, mens det er blokkmontert på 240-ene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 har lurt på det samme.. mye må man gi for en brukbar 531? edit: er det noen hindringer/ting som må plukkes litt på ved bytte til 531? plug & play, som tidligere spurt? Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 har lurt på det samme.. mye må man gi for en brukbar 531? Du må gi litt. Vet du kan få overhalte til 3500. Brukte ligger ute i på Blocket fra 1000 til 2500+ alt etter som.. Men når du først ta bryderiet med å sette på en 531, hvorfor ikke plane og porte og sette i vassere kam med en gang? Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Hmm.. er vel ikke helt lik. kommer an på om du henter toppen fra 700/900-serien eller fra en 240.. Fordeler i bakkant på 700/900, mens det er blokkmontert på 240-ene. Det er jo bare å sett i deksel det.. Org. Volvodel.. Er vel ikke noe poeng i å porte mye i en 531 som kun skal gå med kvassere kam og org. ventiler.. ta noe under ventilene på innsug og pusse jevne til etter støp og ta og jevn til platået rundt styring. slip nye mer sporty setevinkler.. 3 vinklet.. På eksos er det ganske mye mer som kan taes. slip ned styring jevnt med tak og ta under ventil, vegger og tak. ikke gulv! ellers så er det greit med portmatching på både innsug og eksos + polere ventiler og ta gradene på tallerkenen ved sete.. Sleng på et grenrør da det org. er shite! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Men når du først ta bryderiet med å sette på en 531, hvorfor ikke plane og porte og sette i vassere kam med en gang? Må få laget chip til LH2.4 innsprutet hvis det skal være noe vits, blir for lite suppe. Er kanskje verdt å plane noen mm og sette i en annen kam, men å porte litt er lite vits på en vanlig sugemotor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Når man snakker om så mye mods, hvorfor ikke bare hive nedi en b230ft?? Vanlig tenning duger ikke på en høykomp sugemotor... Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nissanmicra Skrevet Juli 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Enig med DaButcher der. Planen var jo egentlig å bruke en 3-4K på ny topp og en VX3-kam slik at motoren blir som en FB/FX, ikke begynne på noe storprosjekt. Men jeg lurer på om det er noe annet som er forskjellig fra FB-motoren i forhold til en vanlig F? Siter Steffen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Følerne er heller ikke de samme, bare så det er klabert! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juli 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2007 Mere suppe er en selvfølge ved all trimming.. Litt porting skader ikke når toppen først er av.. da hvertfall eksoskanalen ikke er noe spes. bra på rødblokktoppene. og serieproduksjon medfører alltid en noe rufsete finish. men noen større modifikasjoner er det ikke nødvendig med,men alt er porting såfremt du gjør noe med ventil og kanaler,ikke bare når du freser og forandrer ting vesentlig.. bryterløse tenningsanlegg holder vel følge på motorer opptill 200hk+ sugemotorer vil jeg tro,og det er vel kapasiteten på coilen som begrenser moroa.. og der er det vel mye som kan skaffes for en relativt grei penge.. kjørte selv B23 med gateporta/plana 405, kvass gatekam med 2xweber 45mm, grenrør og 2,5" toms anlegg.. på org. b23E 1981mod. bryterløst tenningsanlegg og det funka helt greit det.. Men det enkleste er vel å få tak i en komplett fx topp,så blir det som han spør om først i tråden :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.