Gå til innhold

Grensa for å få førerkort må heves til minst 23 år

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Tror statistikkene er såpass høye fordi ungdommer kjører VELDIG mye bil i forhold til eldre folk.

Hva er tryggest;

En 18-år gammel gutt med lappen og en golf 1,8

En 73-år gammel mann som kjører bmw 740 og som ikke ser enden av panseret en gang? Og som har værre reaksjonsevne enn en dau sau?

greit at 18 åringen kjører friskere og mer "vågalt", men vil si de er mye mere forsvarlig til å kjøre en bil en alternativ nr 2.

Edit:

Også har vi 40-åringen med kone, to barn, bikkje og 2007 Audi A4 Stv som er på vei til fjellet. Barna maser, kona har mensen og faren er stresset. De har selvføgelig dårlig tid pga ungene som måtte på do langs veien, så faren skal forbi alt og alle, fordi det koker i toppen.

blir litt rare sammenlikninger, men er jo litt slik også

1993 Audi S2 coupe

2000 Audi A4 1.9TDI sedan

X 1990 Audi Coupe Quattro 20VT

X 1998 Audi A4 1.8 TurboQuattroSport Sedan VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt alt for mangen teoretikere som sitter på et kontor med alt for lite og gjøre på.

Forebyggende tiltak?

Norge er en eneste stor barnehage, og den blir bare større og større.

Det som er aller værste oppi alt dette, er oss apekatter som godtar dette. Og dette vet de "luringene" som styrer dette landet.

jeg skal være enig i at mange kontorrotter har lite å gjøre, men samtidig har han rett i mye. Det er utrolig mange som ikke er 18 i hue og får lappen og retten til å kjøre, når man er veldig umoden ser man kanskje ikke konsekvensen av en handling, derav et forebyggende tiltak.

Han har rett i mye, men systemet fungerer som det gjør, man skal ikke prøve å fikse ting som funker.

Jeg spør deg ; Hva slags forslag har du, til oss apekatter som godtar at vi blir styrt på den måten vi blir ?

Skal vi ta en "Iraq", og ta 12kg sprengstoff rundt magen og hoppe på bussen ?

jaggu mye lurt som kommer fra gutta som kjører tuttut bil.. - Ikke nødvendigvis ment mot deg jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal være enig i at mange kontorrotter har lite å gjøre, men samtidig har han rett i mye. Det er utrolig mange som ikke er 18 i hue og får lappen og retten til å kjøre, når man er veldig umoden ser man kanskje ikke konsekvensen av en handling, derav et forebyggende tiltak.

Han har rett i mye, men systemet fungerer som det gjør, man skal ikke prøve å fikse ting som funker.

Jeg spør deg ; Hva slags forslag har du, til oss apekatter som godtar at vi blir styrt på den måten vi blir ?

Skal vi ta en "Iraq", og ta 12kg sprengstoff rundt magen og hoppe på bussen ?

jaggu mye lurt som kommer fra gutta som kjører tuttut bil.. - Ikke nødvendigvis ment mot deg jeg siterte.

Samhold er forslaget mitt. Ikke nødvendigvis i den grad som gutta i Notodden gjør, eller 12 kg sprengstoff, det jeg applauderte der er samholdet de viser. Noe som nordmenn generelt viser svært lite av.

Et godt eksempel er Franskmennene, sperrer av alle blodårene til landet, til kravet er gått igjennom. Det vil jeg si er også i det drastiske laget i dette landet, men alikevel det fungerer.

Er noen ildsjeler som jobber hardt for det dem tror på, men er så alt for få. Og alt for få som rett og slett ikke gidder, pga "for det virker jo ikke likevel" holdning. Det synes jeg er for dårlig, alt for dårlig.

Derfor kjører politikken over oss.

Er enig i at alt for mangen unge, har for dårlige holdninger til trafikken. Men jeg ser ingen som gjør noe for dem så har de holdningene.

Uten og tråkke på noen, men generelt unge som har disse dårlige holdingene, er motorinteressert ungdom. Hva med og gi disse et tilbud?

Er ingen som sitter med makt, som bryr seg om det.

Det er mye enklere, i dette landet, og heller legge ned et forbud, eller stenge av områder ol hvor disse samler seg.

Jeg sier heller ikke at med et tilbud så kommer alt til og ordne seg, vil nesten ta som en selvfølge at det vil finnes utskudd, som så mangen andre plasser.

Men da er det ivertfall et tilbud, som kan hjelpe over tid, med kanskje og endre holdningene, vil kalle det et forbeyggende tiltak.

En motorinterssert ungdom, bler sett som et problem av myndighetene så snart han har bonet bilen og kjøpt felger. Så jeg mener også holdingen myndighetene har er for dårlige.

Som du sier:

Det er utrolig mange som ikke er 18 i hue og får lappen og retten til å kjøre, når man er veldig umoden ser man kanskje ikke konsekvensen av en handling, derav et forebyggende tiltak.

Er helt enig, men denne 18 åringen, er oftest motor interssert.

Synes det blir for enkelt og feie hele Norge under en kam.

Jeg vil ikke kalle det for et forebyggende tiltak, men heller en enkel og rask måte og bli "kvitt" et problem. Som egentligt ikke er stort, hadde ting blitt gjort på en anderledes måte, ved og legge ting til rette for ungdom, ikke bare presse dem mer og mer ut.

Det har dem gjort til nå, og kan vel si, ifølge dem at det ikke fungerer, det ser jeg også.

Hva med og prøve noe annet? Begynne og legge litt mer til rette for ungdommen?

Ungdommen her i Stavanger er hjertelig med på og bygge opp et tilholdssted. Ikke at dem skal få alt i hendene, men være med og jobbe for det selv. Men når det ikke finnes en kjeft som har makt til og hjelpe, husker når man var liten selv, og ikke gidder og legge 2 finger til, så kommer man heller ingen vei med ungdommen.

Som jeg sa i forrige innlegg, dette landet har det mye enklere for og legge ned forbud, en å hjelpe/tilrette legge

Hva forslag har du?

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt ut kristendomsfaget med trafikkopplæring i skolen! begynne på ungdomsskolen!

info, er ikke kristendomsfag i skolen lenger.. er religions lære.. azza, alt som kommer inn under religion og trosrettninger.. og hvorfor skal egentlig det vekk?? ta heller vekk den utilgivelige og totalt ubrukelige tysk leksa.. hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som foreslo dette er vel ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen!

Hvordan skal for eksempel jeg som ikke har tilgang offentlig transport komme meg til jobb da? Og hvis det hadde gått buss, hadde jeg aldri kunnet jobbe overtid og hadde jeg forsåvet meg hadde jeg vel måtte vente 2 timer før neste buss.

Er enig at det sikkert finnes tiltak som kan fungere, men det virker som om politikere glemmer en ting! Folk kommer alltids til å dø på tragiske måter og altfor unge. Sånn er livet og det er noe vi må takle. Hvis bil er så farlig, hvorfor er da alkohol lovlig? Er mange som skader seg stygt der også, er jo farlig å gå ut døra også, kan jo få et fly i hodet!!! Nei synes de derre politikerne må roe seg ned noen hakk og heller slutte å være så pr kåte og gjøre noe i stede.

Omega A 90

Ascona B 78 - prosjekt

Omega B 94 16V - selges i deler! Send pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at det sikkert finnes tiltak som kan fungere, men det virker som om politikere glemmer en ting! Folk kommer alltids til å dø på tragiske måter og altfor unge. Sånn er livet og det er noe vi må takle. Hvis bil er så farlig, hvorfor er da alkohol lovlig? Er mange som skader seg stygt der også, er jo farlig å gå ut døra også, kan jo få et fly i hodet!!! Nei synes de derre politikerne må roe seg ned noen hakk og heller slutte å være så pr kåte og gjøre noe i stede.

vel, vi er jo heldige som fikk vekk KrF i tide, de ville sikkert ha gjort sitt for at alkoholen skulle bli ulovlig og.. hehe!!

og ja, folk dør.. uansett alder.. og personlig, så mener jeg det at folk dør når de skal.. dvs, deres tid rett og slett er ute! seff, måten de går på er jo ikke alltid like koslig, men man kan jo ikke forby det ene og det andre bare for at folk skal dø på en mer "human/normal/mennsklig" måte..

og jeg tror ikke de er bare pr kåte.. tror de vil fremme for resten av verden at "se.. vi tenker på vårt folk.. vi vil ikke de skal skade seg.. så vi må passe på dem!!"

men det de i virkeligheten sier er dette "koko..koko.. jeg er en gjøk.. jeg kan ingenting,vet ingenting,tenker ingenting.. jeg fikk denne jobben av å suge en eller annen gjøk som kunne si kuku..":uhhmmwhat?:

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at en på 18 vil kjøre mere gris enn en på 23 er bare tull og dette vet dere selv.. Tenk dere godt om.. er noen av dere over 22 som kjører MINDRE gris enn når dere var 18?! jeg kjører væffal mere!

Mye mere erfaring, tynnere grense, og raskere biler.!

word.. hehe!

jeg har blitt kjappere i svingen etter at jeg har kjørt mere, og fått mer erfaring.. dog, jeg tar mindre selvmords sjangser enn før..

men jeg kjørte faktisk veldig pent det første året etter at jeg fikk lappen.. så gikk det værre og værre.. hehe!!

men seff, jeg tenker meg mere omm nå enn før da.. ser ann veien og føret mere enn før..

stoler ikke blindt på at "jaja, bilen/deka klarer dette!"

har funnet ut at det er jeg som som ofte ikke klarer det om det skulle gå til helvette.. hehe!

heldig som jeg er, så er det ikke mye feil jeg har gjort.. men har hatt tilfeller hvor det glatt kunne gått helt forjævlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider