Gå til innhold

FK i 77 242

Ranger emnet


240FK

Anbefalte innlegg

Har du liv i rele`et når du vrir nøkkeln så startern reagerer? pumpene starter?

 

 

om nettet er ifra en 92 modell er vel fortsatt hovedstrømmmen ved batteriet og 2 ledninger inne i bilen skal ha tenningstøm..en skal på startern osv...

 

Om nettet var ifra 93 ville allt vært inne i bilen..

 

Fant ut at den blå skulle yil yenninga men der den skal er det ingen ledning på den gammle 242èn. startern slår inn og pumpeme går, men det er dårlig me gnist veit jeg. har ikke helt fått sjekka om dysene åpner heller, men tror ikke det. fikk ikke til bilder, skal prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strøm til coilen, brukte bare ledninga til den gamle coilen så det er greit, men fortsat ingen gnist eller den gnistrer litt med en gang oxo med en gang man har slutta å kinne. rar som f.Har prøvd ny coil oxo.

 

er u sikker på svinghjulsgiver er bra,, svinghjul satt riktig på?

ford granada 2,8i. *solgt*,ford escort*solgt*

volvo 240 90mod *solgt* volvo 740turbo*solgt*

volvo 240tic lekebilen:)volvo91mod*skrot*

Pajero90 kort 2,5tdi bruksbil

tigger alu/syrefast/svartstål pm om det er no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt i dag oxo , men uten hell.

Allt er tatt rett ut ev en annen bil og inn i 242 og der gikk den som f.

Prøvde ny svinghjulsgiver i dag, men det hjalp ikke det heller.

Coilen gir noen rare gnist. den gnistrer med en gang man byner i kinne og så blir den borte, for så å slå en liten gnist akkurat når man slutter å kinne.

Den 11-pola kontakten har dissa fargene:

1-blå

2-rød/hvit

3-Tykk gul/hvit

4-grønn

5-blå/sort

6-lilla

7-2-rosa/hvite

8-tynn gul/Hvit

9-rosa

10-tykk rød

11-tykk rød

 

Har kobla slik:

Tykk gul/rød til pumpene med sikkring.

Tykke røde til + på batteri.

Rosa til 50 på tenningslåsen.

Tynn gul/rød har jeg kobla sammen med blå og satt på en sikkring som får strøm på hakk 2 på tenningslåsen.

 

Ikke kobla ledninger:

2 rosa hvite (lamdalampe?)

Blå/svart (Spido, Får ikke brukt?)

grønn (ac?)

Grå/rød (ac?)

 

Plugga gnistrer ikke og dysene åpner ikke.

HJELP HJELP. byner å bli litt frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ledningen til starteren som gir strøm til dysene og tenning når nøkkelen er på hakk 3. Den ledningen gir beskjed til systemet at den er i startmodus. Den blå ledningen skal egentlig kun ha størm på hakk 2, men du kan jo prøve og sette den på startern i tillegg. men synes det er rart at du ikke har en tynne blå\gule ledningen da det er denne som skal til starteren

 

Enten det eller så har du styreenheter med startsperre, noe som ødelegger alt. den kan funke fint i donorbilen, men når det settes i en annen bil så kan det ofte bli værre, prøv noen andre hjerner, samma om det er F-FK-FT osv.... funker det da har du løsningen. Startsperra forsvinner ved chipping.

 

Hvis du bor i nærheten av asker så kan du få låne to styreenheter for å teste

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen til dysene kommer vel ifra hjernen som får strøm fra de tykke røde ledningene vel....

mmm det har jeg vel kanske ikke sjekka nei.

no annet du kommer på det kan være? byner å bli litt lei nå.

 

 

det må vel du vite om du har koblet inn formotstanden til dysene?

 

Pluss signalet til dysene går via den..

 

 

På turbobiler er det vel et eget rele som styrer den strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ledningen til starteren som gir strøm til dysene og tenning når nøkkelen er på hakk 3. Den ledningen gir beskjed til systemet at den er i startmodus. Den blå ledningen skal egentlig kun ha størm på hakk 2, men du kan jo prøve og sette den på startern i tillegg. men synes det er rart at du ikke har en tynne blå\gule ledningen da det er denne som skal til starteren

 

Enten det eller så har du styreenheter med startsperre, noe som ødelegger alt. den kan funke fint i donorbilen, men når det settes i en annen bil så kan det ofte bli værre, prøv noen andre hjerner, samma om det er F-FK-FT osv.... funker det da har du løsningen. Startsperra forsvinner ved chipping.

 

Hvis du bor i nærheten av asker så kan du få låne to styreenheter for å teste

 

stemmer det er et "startsignal" ja..

 

Men dyser og tenning skal jo ha strøm ellers og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm..mener det skal funke det der.

 

som tidligere nevnt? hvor tar du strøm ifra til dysene?

 

Har du sjekka at det er strøm på den tynne gule/røde+blåe ledningen når du kjører startern?

 

Problem løst. det va de to til sikkringsboksen somm ikke fikk strøm på hakk 3. Takk Takk for hjelpa:volvopower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk start. De to tjukke røde ledningene skal stå rett på batteriet, de skal ha strøm hele tiden, selv når bilen er slått av og parkert slik at "minnet" ikke slettes (samme opplegg som på stereoanlegget ditt)

 

Kikka på mitt ledningsnett i dag og jeg har heller ikke den tynne blå\gule ledningen som egentlig skal på starteren, så hvis du hadde giddet en dag og koble ut den rosa ledningen du satte på starteren og sjekka om det fremdeles funker så hadde det vært fint, så skal jeg oppdatere A-f\fk\ft guiden. Er mulig at den ledningen ikke brukes mer på enkelte modeller.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår