Gå til innhold

Olje etterfylling - ulik viskositet

Ranger emnet

vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Jada, alle vanlige motoroljer er blandbare, men hvis det er en knallolje der fra før så beholder jo ikke den alle sine egenskaper dersom du blander den med noe annet. Hva med et oljeskift?

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen, Seat og Skoda

Alle biler, nye som gamle, med og uten LongLife Service *) og med og uten diesel partikkelfilter kan anvende Shell Helix Ultra VX 5W-30, med følgende unntak:

R5 TDI og V10 TDI pumpedyse dieselmotorer (i VW Multivan - T5, Touareg og Phaeton) med og uten diesel partikkelfilter skal fortsatt ha olje iht. VW spesifikasjonen 506.01, dvs. Shell Helix Ultra X 0W-30.

3 og 4-sylindrede pumpedyse dieselmotorer uten LongLife Service skal fortsatt ha olje iht. VW spesifikasjonen 505.01, dvs. Shell Helix Diesel Plus VA 5W-40 (i praksis motorer før 2002).

*) LongLife Service: Elektronisk angivelse av når oljeskift skal utføres, basert bl.a. på kjørelengde, motorbelastning, drivstofforbruk og motortemperatur.

Så har du motor fra før 2002 skal du helst ikke bruke oljen!

Opel Rekord B 1966 1700 2 dørs sedan

Opel Kadett B 2 1971 1100 2 dørs

Range Rover 3,5

Toyota Carina Stasjonsvogn(hugges snart)

Bmw 520 24 ventiler(Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen, Seat og Skoda

Alle biler, nye som gamle, med og uten LongLife Service *) og med og uten diesel partikkelfilter kan anvende Shell Helix Ultra VX 5W-30, med følgende unntak:

R5 TDI og V10 TDI pumpedyse dieselmotorer (i VW Multivan - T5, Touareg og Phaeton) med og uten diesel partikkelfilter skal fortsatt ha olje iht. VW spesifikasjonen 506.01, dvs. Shell Helix Ultra X 0W-30.

3 og 4-sylindrede pumpedyse dieselmotorer uten LongLife Service skal fortsatt ha olje iht. VW spesifikasjonen 505.01, dvs. Shell Helix Diesel Plus VA 5W-40 (i praksis motorer før 2002).

*) LongLife Service: Elektronisk angivelse av når oljeskift skal utføres, basert bl.a. på kjørelengde, motorbelastning, drivstofforbruk og motortemperatur.

Så har du motor fra før 2002 skal du helst ikke bruke oljen!

Hei, høres ut som du jobber for VAG?

OK.. I min instruksjonsbok står det oljespec VW 505.00, det er en 99 mod TDI. Vet ikke om det har kommet nye olje anbefalinger etter 99 for akkkurat AFN motorer. Men skal Shell Helix Ultra 5w-40 kunne brukes på min? Jeg må forresten sjekke hva som står på kanna idag.....

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter teksten som jeg fant på internett så skal du ikke bruke Shell Helix Ultra

Du kan derimot bruke Shell Helix Disel Plus Va den imøtekommer og overgår kravene : VW 505.01, 505.00, 500.00

Range Rover 3,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter teksten som jeg fant på internett så skal du ikke bruke Shell Helix Ultra

Du kan derimot bruke Shell Helix Disel Plus Va den imøtekommer og overgår kravene : VW 505.01, 505.00, 500.00

Hæ? Jeg sjekket olje kanna hjemme jeg hadde liggende med Shell Helix Ultra fra 2005 og det sto bl.a VW 505.00.

Så jeg etterfylte ca 0.5 liter da :)

Hvor leste du det, link?

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.shell.com/home/content/no-no/news_and_library/nyheter/2005news/motorolje_helix_ultra.html

Muligens jeg som har lest feil. Men så lenge det står VW 505.00 på kanna er jo saken biff.

Range Rover 3,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis biltema sin olje er den samme, hvorfor har den da ikke de samme godkjenningene som mobil? Fins andre "billige" oljer som har det.

Satt akkurat og se på det samme jeg å. Mobil 1 tilfredstiller flere krav en biltema sin olje. Må nok se en test for å tro dette gitt.

Range Rover 3,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider