Gå til innhold

ABS bremse-problemer etter lufting. Kjapt svar takk

Ranger emnet

1984GTD

Anbefalte innlegg

Lufter nå bremsene på min 1996 golf tdk.

Hvorfor lyser abs lampa ? Må den nullstilles?

Har skiftet bremseskiver, klosser, overhalt kalippere frem. Skiftet også tromler, bremsebånd og ene bremsesylinderen.

ABS-lampa lyste ikke før jeg begynte.

Trenger raskt svar da jeg skal kjøre til Trondheim raskest mulig pga jobb i morgen tidlig. Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som kontakten til en av sensorene ikke er montert skikkelig eller så er kabel eller sensor skadet/defekt...

Kan ikke være så mye annet... Kan jo nevne at jeg har byttet begge sensorene foran på damas -94 Golf, og fikk høre at de har lett for å ryke..

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så jævlig typisk dette da, ingen ting skal gå lett.

Jeg gikk igjennom alt jeg hadde gjort, og fant i gammel-trommelen en grov ring med riller på som måtte slåes ut. Denne er sikkert jordingen til bremsene bak. Monterte iallefall en ring i hver nytrommel sånn at det er kontakt med sensoren bak. Fortsatt lyser den jævla lampa.

Kanskje det er sensoren frem ja. Er det ikke mulig å feilsøke dette på verksted med data-utstyr koblet i kontakten i kupeen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så jævlig typisk dette da, ingen ting skal gå lett.

Jeg gikk igjennom alt jeg hadde gjort, og fant i gammel-trommelen en grov ring med riller på som måtte slåes ut. Denne er sikkert jordingen til bremsene bak. Monterte iallefall en ring i hver nytrommel sånn at det er kontakt med sensoren bak. Fortsatt lyser den jævla lampa.

Kanskje det er sensoren frem ja. Er det ikke mulig å feilsøke dette på verksted med data-utstyr koblet i kontakten i kupeen?

Det er mulig å feilsøke med en vag-com ja, men verkstedene tar seg gjerne litt for godt betalt for en så liten jobb. Møller her på Bardufoss skulle ha 450 kr. for å gjøre det for meg; så jeg bestilte heller en egen fra qxl:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er endelig problemet løst. Ble bortkastet arbeid i går når jeg gikk igjennom abs-sensorene rundt om. Det som manglet var kun den metall ringen rundt trommelen på innsiden. Siste sjangse i går var å kjøre en tur for å se om den måtte kalibrere seg etter at jeg monterte på ringene rundt trommelen. Og jaja mensan, abs-lampa slukket etter 30sek. Da håper jeg at problemet er borte og at bremsene er tipp topp stand.

IMG_7124.jpg

Ringen som jeg ikke viste hvorfor satt der. Tenkte kanskje det var kjøling til trommelen. Men bilen ha abs vettu, og den må ha kontakt med trommelen. Derfor slo jeg ut den ringen og montere den i den nye trommelen. Og vips funket abs'n.

IMG_7125.jpg

Der er ringen som skal på

Lenke til kommentar
Del på andre sider