Gå til innhold

Den store mellomaksling tråden!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Det har blitt et par spørsmål om mellomakslinger her oppgjenom tidene. Jeg har ytterlige noen spm til angående mellomakslinger.

Det jeg har problemer med NÅ er at det er slakk i splinen der akslingene går sammen. Det er den grove typen. Den er kjøpt på Åsane Bilopphugging for en god stund sia, det er mest sansynlig ikke aksling fra samme bil.. Altså, de hører ikke sammen.

Det som er gjort er at den første delen er kortet for å passe Getrag kasse. Da ble den ørlite for langt, så jeg har flytta opplagringa lenger bak. Det er kontrollert at den ikke går sammen ved fjæring. Har problemer med vibrasjoner i den bakerste delen og klukking og klakking fra splinen siden det er slakk i den.

Vinklinga mellom klokka og mellomakslingen er ikke rette i forhold til hverandre, da jeg har justert momentstaga en tanke for mye. Retter jeg på dette skal vibreringa forsvinne. Den forsvinner med ca 100kg last i bagasjen, da vrir jo klokka seg og vinkelen blir utjevnet.

Det jeg lurer på er da om det finnes to typer innen den grove typen? Når det gjelder splinen ved opplagringa.

Mine erfaringer så langt med mellomakslinger er: Du har jo to typer, en på 44.5mm og en på 50.8mm. Når jeg har kjøpt nye kryss til den jeg har nå, så har jeg fått feil hver gang. Det har da vist seg at det ble gjort en endring på den 50.8mm akslingen i 86. Da ble alle kryssa samme størrelse, før var det bakerste grovere enn de to andre.

Kom med innspill hvordan mellomaksling verden ligger an for deg!

Brom brom:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Det var snodig. Begge mine deler er fra 240 ser du, alikevell er det slakk i splinen.

Det kan jo være en av delene dine var dårlige(?).

Ingen slakk i min combo.. Jeg har vel nyeste type 240 mellomaksel blandet med en eller annen 940.. vet ikke hvilken.

Saken var den at vi målte fra girkasse til bakre del av 240 mellomaksel og gikk så til volvohuggeren. Fant da en som passet perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider