Skulebollen Skrevet Desember 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2009 Har Meguiars step 1,2,3.. Lurer på om eg skal bruke step 1 på bila som ser brukbare ut i lakken? Far min har veteran som ser grei ut i lakken, men er rubbinga noke sterk? Siter 94- Omega 3,0 98- Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 Kjør DC1 uansett "tilstand", den er ikke sterk mot lakken. Det er en kjemisk rens som fjerner all forurensing og døde pigmenter som ligger i lakkporene. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janelin Skrevet Desember 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2009 Hei. Jeg har ny bil, og ambisjoner om å skjerpe meg på vedlikeholdsfronten. De gamle har gått for lut, kaldt vann og en occasional bensinstasjonvask. Den nye var nypolert og vakker da jeg hentet den for et par uker siden, men er nå full av salt og søl (og is), stakkars. I morgen skal jeg til Oslo igjen etter jul og nyttår, så da blir det vel bare verre, men når jeg kommer fram har jeg lyst til å shine litt. Hva er smartest å gjøre på vinteren, når man ikke har garasje eller lyst til å gjøre noe selv så lenge det er under 15 varmegrader? Clay og rubbing og sånt vet jeg ikke hva er, engang. Kan jeg trygt overlate den nydelige, karbonsvarte lakken min til noen av de rimelige håndvaskerne på Ensjø el.l.? Eller er børstehallen hos Statoil faktisk ikke så ille som jeg har innbilt meg? Hvor farlig er saltet, egentlig? Dere skjønner hvor lista ligger, så all hjelp er god hjelp. På forhånd takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Desember 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2009 På vinter'n; uten garasje osv er det å smøre dørlåser osv, spraye på Prickbort og vaske bilen i børsteløs vask. Les denne guiden på ledige tider så er du klar til å holde bilen pen når våren kommer :) Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Desember 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2009 Eg har ikkje garasje og vaska bilen min natt til onsdag. Her er fremgangsmåten min: http://www.detailersclub.no/forum/topic/4785-vintervask-ved-minusgrader/ Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janelin Skrevet Desember 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2009 Takk, men oi for en vitenskap å vaske bilen, da. Burde kanskje også nevnt at jeg er veldig lat. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Desember 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2009 Takk, men oi for en vitenskap å vaske bilen, da. Burde kanskje også nevnt at jeg er veldig lat. :D Da har du nok valgt feil farge på bilen din! ;) Er ikkje akkurat vanskeligt å sjå vaskestriper på svart bil! Å vaske bilen i børstevask er ikkje å anbefalle. (børstene lager fine vaskestriper!) Er ikkje sikkert at den blir skikkelig rein i børsteløs vask. (gjelder også børstevask) Men det hjelper å spraye på avfetting før vasken. Men når det er minusgrader må du smøre låsene, tørke inni dørene og smøre gummipakningene i dørene. (hugs bakluka) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janelin Skrevet Desember 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2009 Neida, jeg skal være flink og passe på bilen. Bare kvier meg i kulda, og tenker at så lenge jeg får av det verste av salt og skit med litt jevne mellomrom nå så klarer det seg - i og med at den var nypolert og shina som bare det rett før jul. Børsteløs vask er nok et veldig greit kompromiss fram til vinteren er over. Greiere enn håndvasksjappene rundt omkring, kanskje? Ellers har jeg rammeløse dører, så etter hva jeg har hørt er ikke smøring av gummilistene å anbefale. Med tanke på at rutene kan bli sittende fast og greier. Men passer alltid på å tørke inni dørene, og smøring av låser bør man vel passe på selv om jeg nå for første gang har noe så nymotens som fjernstyrt sentrallås. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mayaregine Skrevet Januar 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2010 Jeg er i nesten samme situasjon som deg Janelin. Med ny blank skinnende svart bil og null bilpleiekunnskap. Jeg er en aktiv person, så for min del er manglende kunnskap hovedproblemet. Ikke det at jeg ikke gidder å gjøre jobben selv. Jeg har lest en del her inne, og det er mange gode tips og råd. Likevel er jeg skeptisk til å sette i gang på egenhånd. Jeg har lakkforseglet bilen, så jeg kan uansett ikke vaske den før i slutten av neste uke. Da har jeg fått til en avtale med firmaet som utførte lakkforseglingen om at de skal vaske bilen utvendig og innvendig med meg til stede. Håper å lære litt. Etterpå skal jeg være like blond på nærmeste bensinstasjon med selvvaskehall eller hva det nå heter. Etter dette håper jeg at bilpleie skal være noe jeg føler at jeg kan klare på egenhånd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tordme1 Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Genialt! :P Denne tråden skal jeg skrive ut å henge på veggen til kjærringa!:titties: Siter We argue, then we fight, then I win:) -Proud MMA artist. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audia6 Skrevet Juni 29, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2010 Noen tips om hva som en kan kjøpe for å påføre wox/polish" scratch remover når en ikke har maskin? Har bra produkter, men har biltema noe bra en kan bruke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet August 25, 2010 Rapporter Share Skrevet August 25, 2010 Noen tips om hva som en kan kjøpe for å påføre wox/polish" scratch remover når en ikke har maskin? Har bra produkter, men har biltema noe bra en kan bruke? Bruk en helt vanlig skumpad...ala den gule til Meguiars. Finnes utallige varianter. Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
astra2 Skrevet Desember 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2010 Jeg har fylt litt frostvæske i vindus spyertanken for vindusspylevæsken er frossen. Kan det skade billakken ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
astra2 Skrevet Desember 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2010 Spylertanken mente jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hammerfold Skrevet April 17, 2011 Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Har brukt denne tråden til å hjelpe meg igang med å gi bilene mine den behandlingen de fortjener, og den har hjulpet veldig mye :) Men når jeg gjorde bilen min vårklar her om dagen, så begynnte jeg å lure litt på om det kunne vært lurt å legge på lakkrensen (bruker meguiars paint cleaner) før jeg brukte clay? Den fjerner jo en del mer av asfalten osv. som sitter i lakken, og clay'en blir jo ikke akkurat ren og pen når den brukes når det sitter litt skitt i lakken.. Eller er det en grunn til at rekkefølgen er beskrevet sånn overalt? Altså vask, clay, rens/polish og beskyttelse. Jeg har ikke peiling, så hadde vært flott om noen kunne svart meg på det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg