Denominator Skrevet Juli 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2007 Skal sette igang å lakkere en bil, og har tenkt meg ut denne rekkefølgen : rustbullet(med sprøyte, på hele bilen)sparkel, epoxygrunning, filler, lakk. Noen som ser noen grunn til at jeg ikke skal legge det i denne rekkefølgen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilk Skrevet Juli 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2007 Hvorfor; Rustbullet? Epoxy over sparkel? Bare tull og ekstra arbeid. Slip ut bulker, sparkle over, puss ut sparkel og matt over området rundt. Sprøyt på fyller, tørk, puss fyller med P500. Legg lakk over, event. en non-sanding grunning først. Grunn blankt stål og gjennomslipinger med en skikkelig sprayboks grunning. IKKE bruk noenting fra Biltema eller andre billig-leverandører. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Juli 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2007 Hvorfor;Rustbullet? Epoxy over sparkel? Bare tull og ekstra arbeid. Slip ut bulker, sparkle over, puss ut sparkel og matt over området rundt. Sprøyt på fyller, tørk, puss fyller med P500. Legg lakk over, event. en non-sanding grunning først. Grunn blankt stål og gjennomslipinger med en skikkelig sprayboks grunning. IKKE bruk noenting fra Biltema eller andre billig-leverandører. låner tråden litt jeg? epoxy er vell den beste, og tetteste grunninga mot rust? eller? Noen kan vel svare på hva jeg burde behandle sandblåste overflater med? Ha litt grov rust en plass, som det blir små porer etter sandblåsing! Hva kan jeg bruke over der? Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilk Skrevet Juli 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2007 -Etter sandblåsing -> 2K epoxy. -Oppå epoxy -> sparkel. -Oppå sparkel -> fyller -Oppå fyller -> 2K non-sanding grunning (ikke nødvendig om en pusser med P500 eller finere og grunner gjennomslipinger og bare flekker med en skikkelig sprayboksgrunning.) -Oppå fyller/grunning -> lakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Denominator Skrevet Juli 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2007 Tanken med rustbullet var tenkt å brukes som erstatning for eventuelt et rustmelkprodukt. Deler av bilen ble pusset ned til bart metall for å sveise inn noen nye deler. Sveisearbeidet tok såpass med tid, at det ble tatt over 3 døgn. På den tiden ser jeg at det har kommet noen ørsmå brune prikker som jeg innbiller meg er rust. Skal pusse dette så godt jeg kan, men er redd for at noe skal bli igjen, slik at det kan dannes rust i fra undersiden av lakken og sprenge igjennom. Siden hele bilen skal pusses ned til blankt metall og sparkles, er jeg redd dette arbeidet kan ta såpass med tid at slik slike knappenålsspiss store "flekker" kan komme igjen før jeg rekker å sparkle ferdig. Har ikke noe garasj ennå da vettu, må stå ute med grunnarbeidet. Og så rått som det er nå om dagen tenkte jeg kanskje rustbullet stoppet mulighetene for starten på nye rustangrep. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Juli 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2007 -Etter sandblåsing -> 2K epoxy. -Oppå epoxy -> sparkel. -Oppå sparkel -> fyller -Oppå fyller -> 2K non-sanding grunning (ikke nødvendig om en pusser med P500 eller finere og grunner gjennomslipinger og bare flekker med en skikkelig sprayboksgrunning.) -Oppå fyller/grunning -> lakk. okei:) fikk bedskjed om at epoxyen ikke var noe bra å sparkle over jeg da. men det er bare surr? btw fikk greie på det jeg lurte på av deg, og en annen på forumet:) Takk for det;) Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilk Skrevet Juli 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2007 okei:) fikk bedskjed om at epoxyen ikke var noe bra å sparkle over jeg da. men det er bare surr? Epoxy grunning er vel den eneste rusthindrene grunningen som det er mulig å sparkle på med vanlig polystersparkel, så den som har fortalt deg dette har ikke greie på hva han snakker om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Juli 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2007 Epoxy grunning er vel den eneste rusthindrene grunningen som det er mulig å sparkle på med vanlig polystersparkel, så den som har fortalt deg dette har ikke greie på hva han snakker om. å det værste er at han jobber i en butikk, hvor de selger mye billakk! Men de er bare kurslærte i butikk, og lite erfaring så jeg forstår dem. Spørr heller lakkerere fremover;) Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg