Gå til innhold

staverh`s Kadett C prosjekt : 2,3L 16v Turbo

Ranger emnet


staverh

Anbefalte innlegg

Opel Kadett 1978 mod

Opprinnelig en 1,2 liter men har byttet til 2,2L bremser og 1600 forstilling

Kjørte en stund med 2,2 ohc men det ble fort for lite . så da begynte planene og bli satt ut i live .

 

Specs på bilen :

2 dørs sedan

Rød

Golf hjulbuer bak

Hvite brock B1 16x9 bak og 16x7,5 foran

Firkant lykter med badlook panser .

Emblem fri grill

Hvite blinklyss

Sparco sprint stoler foran

Sparco ratt " Rally look"

egenkonstruert pedalboks for og få hydralisk clutch

 

Specs på driv-verk\hjuloppheng :

A ascona bak aksel

2,2L rekord tromler bak

2,2L rekord skiver foran

1600 forstilling

Kort styring

Koni 60 mm senking dempere + fjerer

Alle foringer laget av teflon

Getrag kasse , husker ikke nummer men sitter i 190E 2,3 16v org .

Spacer på 8 cm mellom girboks og driv aksel .

Kort typen driv aksel

 

Specs motor :

2,3L 16v fra 190E utviklet av cosworth .

2mm kobber topp pakning

DTA s40 pro data sprut

Elektromotive coil pakke ( TWIN SPARK )

Turbonetics T3\T4 turbo

Rustfri grenrør til 240 sx , byttet flens mot toppen . like lange rør :)

Xo2 racing 38 mm extern wastegate

Egenkonstruert innsug med 70 mm spjeld hus

Costum intercooler som passer bak grillen .

Bosch 044 bensinpumpe

volvo 240 radiator

 

Bilder kommer over helga .

 

Planlagt oppstart av motor er i helga .

 

EDIT : Må vel vise et bilde så dere tror den finnes

P5060020.jpg

gauldalgatebil

 

If sex is a pain in the ass...

you're doing it wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei , gjør nok ikke det . . . blir for langt unna . dessuten har jeg enda ikke bestilt noe time til bjørnstad for mapping . har bare fått de til og lage et oppstarts map .

 

ja , man må jo prøve noe nytt , ikke at det er så uvanlig og turbo konvertere mb 2,3 16v da , men ikke sett det i opel før :)

gauldalgatebil

 

If sex is a pain in the ass...

you're doing it wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilde av motor rommet for ca 3 uker siden . nå er alt av trykkrør og vakum lagt opp . det som mangler er downpipe , den er også i prinsippet laget men mangler flensen mot turboen , den kommer NÅ :)

ikke noe strøken motor rom , men det skal bli i vinter :)

 

Kunne jo legge ut et bilde da jeg bare sitter på flyplassen og kjeder meg uansett .

 

Bilde010.jpg

gauldalgatebil

 

If sex is a pain in the ass...

you're doing it wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo da skrive litt om hvorfor jeg valgte en mb2,3 16v og putte i Kadetten .

 

det var 2 grunner til dette , den opprinnelige planen var en audi 5er , lette en stund etter et greit objekt men var vanskelig og finne .

Så kom jeg over en 2,3 16v med gir til en grei pris her inne på forumet . Itilleg så var dette en prosjekt motor som var planlagt i en Ascona B ( for den har ikke større plass ?? ;) ). men grunnet plass og div problemer hadde han gidd opp .

Undersøkte litt rundt hos noen kontakter og det ble bekreftet at denne motoren har både smidde stempler og smidde råder originalt . så snakket litt mere med selgeren og vi ble enig om en garanti på det mekaniske på motor og girkasse . Da var det ingen ting og vente med , så kjøpte motoren usett i stavanger , motoren kom med norcargo siden jeg forhånds betalte til selger .

 

Da motoren kom så var det ikke vanskelig og se hva som var gjort med den , bunnpannen var sveist om , men når jeg tok av den så var ikke sugerøret der , (ikke dumt og oppdage det ) . men tok av ene veivlageret bare for og se hvordan det så ut , og det var jo som nytt , man kunne ikke se at det var brukt i det heletatt . Bygde da nytt sugerør som passet til denne costum bunnpanna , så var det bare og heise motor med gir i Kadetten .

 

Men da så jeg hva jeg hadde begynd med , gir boksen hadde ikke noe som helst mulighet til og få plass i tunnelen på bilen :hvaskjera

Da ble det litt fram og tilbake før jeg bestemte meg for og fortsette .

 

Skar ut hele tunnelen på bilen og begynnte og bygge ny og større tunnel . slapp nedi motoren og passet perfekt . kunne faktisk bruke den originale girkasse festet :) men det var alt som passet da . . . byggde så motor fester og dermed sto motoren der .

 

Hørtes kanskje enkelt og greit ut , men det tok MANGE timer og bygge en ny tunnel .

gauldalgatebil

 

If sex is a pain in the ass...

you're doing it wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg planlagt og prøve starte den for første gang .

Det gikk ikke da RS232 conectoren ikke var 9 pins på DTA ECU . så måtte til trondheim og hente meg en conector slik at jeg får loddet meg en kabel i morgen .

 

Da satser jeg på at alt går bra :)

 

Legger ved et bilde av ledningsnettet . det er faktisk et system på det , men vil ikke legge det i strømpe før jeg har testet :)

PS : Den vanntemp føleren som ligger og slenger er ikke i bruk . den er bare tilgode :)

 

Bilde007.jpg

gauldalgatebil

 

If sex is a pain in the ass...

you're doing it wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår