Gå til innhold

Nybegynner trenger noen råd i forbindelse med karoserisveising

Ranger emnet


TheEdge

Anbefalte innlegg

Skal sveise noe rust på flere biler, og har bestilt meg Lincoln Electric SP 170-I.

Har egentlig aldri sveiset før, bortsett fra at jeg har klattet litt med et gammelt Norweld MMA apparat(men det teller egentlig ikke,hehe). Så jeg prøver å forberede meg litt ved å stille noen spørsmål her mens jeg venter på apparatet..:)

 

Jeg lurer på hvilke sveisetråd/gass som er mest egnet til karosserisveising?? Fikk anbefalt på butikken der å kjøpe mison18gass for sveising på svart stål..?

 

Så vidt jeg skjønner følger det med apparatet en spole med 0,9mm innershield rørtråd, men den er vel kanskje noe tykk for karoseriplater, og er vel beregnet på sveising uten gass(kan nå være greit å ha utendørs). Er det 0,6 mm rørtråd som er mest aktuell, og evt en spesiell type? Kan man sveise både vanlig svart stål og rustfritt med samme tråd/gass?

 

Det jeg også lurer litt på når jeg skal sveise i f.eks. hjulbuene, så er der jo en "innerskjerm" og en "ytterskjerm" som møtes i en fals. Hvordan er det da med disse falsene.. I og med sveiseflatene skal være renslipte, så blir det jo blankt ubehandlet stål inni falsen(mellom platene), og man kommer jo ikke til med noe rustbeskytter der etter sveising heller, så hvordan blir det? Er det noe man kan smøre på på innsiden av falsen før sveising, eller lar man det bare være sånn? Jeg tenkte å feste ytterskjermen til innerskjermen ved å borre hull i ytterskjermen i falsen, og sveise inni disse hullene.. Dette blir vel mye det samme som punktsveisingen som opprinnelig holdt inner- og ytterskjerm sammen..

 

 

Kommer sikkert på flere spørsmål etterhvert. Og kom gjerne med tips utenom..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,6mm tråd og mison18 er passende, du skal ha massiv tråd (finnes vel heller ikke 0,6rørtråd?), de på nærmeste sveisesjappe vet nøyaktig hva du skal ha. Selv bruker jeg Biltma-tråd, billig og helt OK.

Der platene overlapper kan du feks bruke en "sveiseprimer", altså en grunning som det kan sveises på, eller som jeg gjør på "raskt og gæli"-reparasjon-sveise det sammen og pøse på med linolje eller owatrol. Jeg liker også å stryke over alle skjøter med Siakflex eller tec7.

Det er bare å sette igang, du må helt sikkert gjøre opp igjen ting men det er det en lærer av! Skaff deg også en liten vinkelsliper og 1mm tykke kutteskiver, en god blikksaks, en god krakk og en termos! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,6mm tråd og mison18 er passende, du skal ha massiv tråd (finnes vel heller ikke 0,6rørtråd?), de på nærmeste sveisesjappe vet nøyaktig hva du skal ha. Selv bruker jeg Biltma-tråd, billig og helt OK.

Der platene overlapper kan du feks bruke en "sveiseprimer", altså en grunning som det kan sveises på, eller som jeg gjør på "raskt og gæli"-reparasjon-sveise det sammen og pøse på med linolje eller owatrol. Jeg liker også å stryke over alle skjøter med Siakflex eller tec7.

Det er bare å sette igang, du må helt sikkert gjøre opp igjen ting men det er det en lærer av! Skaff deg også en liten vinkelsliper og 1mm tykke kutteskiver, en god blikksaks, en god krakk og en termos! Lykke til!

 

Jepp, har massiv 0,6 tråd og mison18 gass.

Ok, var ikke klar over at det fantes sveisegrunning, det var det jeg skulle hatt da.. Men etter å ha pusset de delene jeg skal beholde har jeg sauset dem inn med noe antirustmiddel og heller slipt bortigjen akkurat der jeg skulle punkte.. Satser på det holder. Har skiftet store deler av hjulbuene, og det ser nå ut til å gå rimelig greit. Litt arbeid å tilpasse platebitene men ellers greit. Kan ikke kalle det vakker sveis, men skal jo sparkles uansett så.. Ser nå ut til at sveisen holder iallefall. Har fått god gjennombenning og har også prøvd på noen platebiter å bende og bøye for å få sveisen til å ryke, men den holder..

Har en liten vinkelsliper ja, men kuteskivene var noe tykkere og ubrukelige på tynnplater, så har brukt baufil og blikksaks.. Hadde nok sikkert vært bedre med tynnere kappskive ja. Brukte vinkelsliperen med slipeskive til å slipe nedigjen sveisen..

 

Takk for tipsene.

 

Tess er jo desverre eneste gassleverandør her i nærheten. Jeg kjøpte ei flaske med mison18 gass og gassregulator som skulle passe til. Jeg har jo ikke noe peiling på dette, så det var betjeningen(ikke ferievikar) som fant det jeg skulle ha. Fikk da med en gassregulator AGA Fixicontrol ARGON. Men da jeg skulle montere denne på flaska på lørdag, passet den selvfølgelig ikke på. Om det var feil type regulator, eller om den var feilprodusert vet jeg ikke, men ikke pokkern om den gikk på.. Tess hadde seff ikke åpent da jeg fant ut dette så fikk ikke byttet den før mandag. Tok da med flaske og regulator innigjen og ba om å få en regulator som passet denne gangen. Betjeningen syntes det var rart at den ikke skulle passe, men fikk den vitterlig ikke på han heller.. Han fant da en annen regulator( mye dyrere enn den jeg hadde betalt for, hihi) som skulle passe og jeg testet på flasken og registrerte at den var beregnet for riktig gassblanding. Da tenkte jeg at alt var i orden. Når jeg kommer hjem, oppdager jeg derimot at arbeidsmanometeret på denne har skala i bar i stedet for l/min sånn som den første jeg fikk hadde. Da hadde jeg fått nok av tåpelige forsinkelser og måtte komme i gang med sveisingen, så gadd ikke vente enda en gang på at tess skulle åpne dagen etter for å få byttet den. Så jeg sveiser nå med denne.. I og med det står bar i stede for l/min, aner jeg ikke om jeg bruker riktig gassmengde, men må stille inn sånn det virker best.. Regulatoren jeg fikk nå er AGA Unicontrol 500.

Hovedmanometeret er som normalt skalert i bar opptil 300 eller noe, og arbeidsmanometeret er skalert opp til 15 med en rød strek(maks?) på 10.. Er denne regulatoren beregnet på annet formål enn sveising i og med arbeidsmanometeret er skalert i bar?

Går det ann å regne om bar til l/min på noe vis sånn at jeg kan bruke denne, eller må jeg bytte regulatoren enda en gang??

 

Pokkern også, har da annet å gjøre på enn å drive å bytte feile varer hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først; Manometere blir med årene unøyaktige. Om ikke TESS har så har http://www.hatec.no et fint prøverør som du holder loddrett og tett over munnstykket på pistolen. Da skal det stige opp en kule som du leser av i l/min på en skala på glasset. Du skal ha ca 1,0 liter per 0,1mm tråd.

 

2) Svartstål vs rustfritt. Har du bra slangepakke/pistol eller noe billigdrit? Hvis drit kjøp en god firemeter til 1000-1500kr. Er den god kan du bytte til teflonstrømpe innvendig. Litt usikker på om du skal ha én strømpe per metall for å unngå foruensing, men det kan andre bedre enn meg.

 

Du må ha egen gassflaske til alu og rustfritt og det koster dessverre dobbelt så mye. Du KAN sveise alu med 18% blandgass, men det VIL sote og du burde hatt 180-200A.

 

Ellers er det bare å pløye igjennom verkktøykatalogene etter godbiter. Du kan ALDRI få FOR mye verktøy og tilbehør. Sveisehetta til kjøkkentema er genial. Sveisevotter og autoblendende maske er også essensielt.

 

Videre bør du sette opp ei gulvvifte ell.no som blåser bort de giftige sveisegassene. Men ikke slik at den blåser direkte på arbeidsstedet så dekkgassen blir borte. Bare lagg en trekk så det siver fort bort.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først; Manometere blir med årene unøyaktige. Om ikke TESS har så har http://www.hatec.no et fint prøverør som du holder loddrett og tett over munnstykket på pistolen. Da skal det stige opp en kule som du leser av i l/min på en skala på glasset. Du skal ha ca 1,0 liter per 0,1mm tråd.

 

2) Svartstål vs rustfritt. Har du bra slangepakke/pistol eller noe billigdrit? Hvis drit kjøp en god firemeter til 1000-1500kr. Er den god kan du bytte til teflonstrømpe innvendig. Litt usikker på om du skal ha én strømpe per metall for å unngå foruensing, men det kan andre bedre enn meg.

 

Du må ha egen gassflaske til alu og rustfritt og det koster dessverre dobbelt så mye. Du KAN sveise alu med 18% blandgass, men det VIL sote og du burde hatt 180-200A.

 

Ellers er det bare å pløye igjennom verkktøykatalogene etter godbiter. Du kan ALDRI få FOR mye verktøy og tilbehør. Sveisehetta til kjøkkentema er genial. Sveisevotter og autoblendende maske er også essensielt.

 

Videre bør du sette opp ei gulvvifte ell.no som blåser bort de giftige sveisegassene. Men ikke slik at den blåser direkte på arbeidsstedet så dekkgassen blir borte. Bare lagg en trekk så det siver fort bort.

 

Joda den er sikkert grei for å få det nøyaktig, men jeg greier meg med en gassregulator med l/min skala i første omgang i allefall, skal bytte den igjen.. Etterhvert som man får mer erfaring greier man vel å justere gassmengden riktig uten noe skala å se på kanskje..?

 

Ok, ser i manualen til sveiseapparatet står det ca 7-10 l/min med gass, så det stemmer sikkert med 1 liter pr 0,1mm tråd..

 

Jeg kjøpte Lincoln Electric SP 170-I og medfølgende slangepakke/pistol. Ser det finnes teflon liner for aluminium som tilbehør, så det går sikkert ann å bytte den i slangen men vet ikke hvor aktuelt det er å sveise alu..

Så vidt jeg forstår skulle det gå ann å sveise rustfritt med Mison18 gass dersom man bruker rørtråd beregnet for det, men det er vel kanskje ikke helt ideelt..

 

Hadde vært godt å ha noe mere utstyr å hjelpe seg med ja, er alltid noe man skulle hatt. Men er mye så spesialisert verktøy at det brukes kanskje en gang når man skal gjøre noe spesielt, og blir siden liggende uten.. Jeg er oppfinnsom sånn så greier meg ofte bra uten :)

 

Kjøpte også Weld Vision autoblendende sveisemaske. Den er justerbar DIN 9-13 og også justerbar følsomhet og oppblendingstid og utskiftbare beskyttelsesglass. Jeg har ikke prøvd andre masker så jeg har ikke sammenligningsgrunnlag, men denne blender iallefall lynkjapt ned. Rekker aldri å se noe blikt før den er blendet så skal nå ikke bli sveiseblind iallefall..

 

Sveiset i garasjen med porten åpen, så gassene fekk jeg nok bort..

 

Takk for tipsene, men nå er jeg ferdig å sveise i denne omgang.. Har skiftet mesteparten av hjulbuene bak. Skal i allefall bli å kjøpe ferdige hjulbuer og skifte hele neste gang jeg går løs på såpass rustede hjulbuer :) Men greit å ha prøvd dette også, fikk da litt trening i å tilpasse og forme stålplate, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres da ut som om du er i godt igang!

Hva står det på det manometeret som er skalert 0-15? Jeg vil tro det viser 0-15liter/min? 0-15bar er det ihvertfall ikke!

 

Joda, har fått prøvd meg litt på sveising iallefall, og hjulbuene ser ut som hjulbuer igjen og ikke som tja ihjelrustet hjulbue..

Vel, det står som sagt bar også i arbeidsmanometeret. Det er skalert til 15 bar, med en rød strek på 10 bar..

Men skal bytte regulatoren i en med l/min skala nå når jeg er obs på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en produktiv fyr. :) Greia med det røret er at det koster ca 100kr og er HELT nøyaktig, men ny regulator koster flere hundre, selv på kjøkkentema. Du kan jo skifte bare klokka med visern og da..

 

Jeg har DIN 10-11 autoblend, og innbiller meg at 9 er mye lysere. Har du testet de ulike trinnene?

Jeg vet ikke angående teflon og sveisetråd, men det heter seg at du ikke skal mikse slipeverktøy for stål og rustfritt pga det smitter over til det rustfrie, og da blir det "ruststål".

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en produktiv fyr. :) Greia med det røret er at det koster ca 100kr og er HELT nøyaktig, men ny regulator koster flere hundre, selv på kjøkkentema. Du kan jo skifte bare klokka med visern og da..

 

Jeg har DIN 10-11 autoblend, og innbiller meg at 9 er mye lysere. Har du testet de ulike trinnene?

Jeg vet ikke angående teflon og sveisetråd, men det heter seg at du ikke skal mikse slipeverktøy for stål og rustfritt pga det smitter over til det rustfrie, og da blir det "ruststål".

[/Quote]

Hehe, produktiv og produktiv, hehe. Når jeg først kommer igang kanskje :) Måtte

skifte støtdempere bak så når jeg først holdt på begynte jeg å skrape rust også. Men

nå var hjulbuene så bortrustet at det ikke var mulig å lappe sammen igjen med

glassfiber og dill og dall, så da kjøpte jeg likegodt sveiseapparat for å prøve å

gjøre det noe skikkeligere.. Burde kjøpt meg for lenge siden..

 

Siden Tess sendte med meg "feil" regulator får jeg sikkert byttet den igjen.. Men kr

100 er jo ikke allverden da for å få det nøyaktig.

 

Nei, jeg kom ikke på å justere på DIN skruen, tror den står på 12 og synest det

funket greit for punktsveising iallefall. Men når du sier det så tror jeg 12 hadde

blitt litt mørkt ved sømsveising. Da hadde det nok sikkert vært bedre å justere ned

på 10-11 for å se bedre hvordan sveisen legger seg. Bare justerte ned følsomheten

litt for den stod på maks og da blendet den jo ned bare jeg så på den opplyste hvite

skjermen, hehe..

 

Skal sveise noe på en annen bil også om noen dager, så skal teste litt forskjellig da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kom ikke på å justere på DIN skruen, tror den står på 12 og synest det funket greit for punktsveising iallefall. Men når du sier det så tror jeg 12 hadde

blitt litt mørkt ved sømsveising. Da hadde det nok sikkert vært bedre å justere ned på 10-11 for å se bedre hvordan sveisen legger seg. Bare justerte ned følsomheten litt for den stod på maks og da blendet den jo ned bare jeg så på den opplyste hvite

skjermen, hehe..

 

Skal sveise noe på en annen bil også om noen dager, så skal teste litt forskjellig da..

Ja gjør det a. Jeg ga 1250kr for Esaben min. Men koster 2.500kr+mva (?) for 9-13. :( Grunnen til at jeg vil ha lavere er for å kunne se litt mere enn bare smeltebadet. Min er helt jalla på følsomhet (fast), når jeg jobber inni bilen i en krok eller med ei lampe som står på feil sted blender den i hytt og gevær. Må sitte og vri på hodet eller lampa hele tiden. Det er skikkelig plagsomt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør det a. Jeg ga 1250kr for Esaben min. Men koster 2.500kr+mva (?) for 9-13. :( Grunnen til at jeg vil ha lavere er for å kunne se litt mere enn bare smeltebadet. Min er helt jalla på følsomhet (fast), når jeg jobber inni bilen i en krok eller med ei lampe som står på feil sted blender den i hytt og gevær. Må sitte og vri på hodet eller lampa hele tiden. Det er skikkelig plagsomt.

 

Ga 1450,- (ink mva) for denne maska. Denne også blenda ned for hver minste ting, så jeg var litt plaget med det før jeg kom på at den hadde justerbar følsomhet. Etter at jeg justerte ned følsomheten funker den perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår